ΙΝΣΕΤΕ Ο φιλόξενος χαρακτήρας κι η φιλικότητα των κατοίκων, η διαμονή κι
η αίσθηση ασφάλειας, η γαστρονομία κι η ομορφιά των τοπίων αποτελούν
τα top–5 κριτήρια ικανοποίησης των τουριστών στη Νότια Ευρώπη
(Ελλάδα, Ισπανία, Πορτογαλία, Ιταλία, Μάλτα, Τουρκία και Κροατία).
Και στις πέντε κρίσιμες διαστάσεις της τουριστικής εμπειρίας, η Ελλάδα υπερτερεί έναντι του ανταγωνισμού και προσφέρει πολύ υψηλή ικανοποίηση, όπως προκύπτει με βάση μελέτη που διενήργησε και παρουσίασε το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ).
Άκρως ανταγωνιστική η Ελλάδα απέναντι σε χώρες της Νοτίου Ευρώπης
Βέβαια, στην ίδια μελέτη καταγράφονται και οι τομείς στους οποίους υστερεί η πατρίδα μας απέναντι στις ίδιες χώρες και οι οποίοι στρέφονται γύρω από άλλα, υλικά κι άυλα, στοιχεία και διαστάσεις της εμπειρίας, όπως η καθαριότητα των επιμέρους προορισμών, η πληροφόρηση, η άναρχη δόμηση, η ευκολία πρόσβασης στα αεροδρόμια, η οδική υποδομή κι η εν γένει προσφερόμενη εμπειρία στους αρχαιολογικούς χώρους!
Η μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ τιτλοφορείται ως «Αξιολόγηση του brand «Ελλάδα» και σύγκριση με τον ανταγωνισμό στη Νότια Ευρώπη, βάσει της εμπειρίας των τουριστών». Σύμφωνα με αυτήν, προκύπτει μια σειρά από χρήσιμα χαρακτηριστικά και στοιχεία, τα οποία και καταδεικνύουν ορισμένα από τα βασικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της Ελλάδας στο παγκόσμιο τουριστικό στερέωμα. Μάλιστα, κοινό χαρακτηριστικό τους δεν είναι άλλο από τον ανθρώπινο παράγοντα, ο οποίος και παίζει καταλυτικό ρόλο για την επιτυχία του συνολικότερου εγχειρήματος της χώρας μας και δη απέναντι σε τουριστικά προηγμένες κι ώριμες αγορές της Νοτίου Ευρώπης, όπως αυτές της Ισπανίας και της Ιταλίας.
Φιλικότητα, διαμονή, γεύση και θάλασσα τα δυνατά «χαρτιά»!
Έτσι, με βάση τα στοιχεία που απορρέουν από τη μελέτη που διενήργησε το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, καταδεικνύεται πως:
- Η φιλικότητα των κατοίκων κι οι άκρως θετικές επιδόσεις στην εξυπηρέτηση των επισκεπτών από το ανθρώπινο δυναμικό στα καταλύματα, στα καταστήματα εστίασης, στα μουσεία και στις δημόσιες μεταφορές, αλλά κι η γενικότερη αίσθηση ασφάλειας, σε συνδυασμό με την καλή σχέση μεταξύ ποιότητας και τιμής, αποτελούν τους βασικούς άυλους παράγοντες που καθιστούν τη χώρα μας εξαιρετικά ανταγωνιστική ως τουριστικό προορισμό!
- Το υψηλό επίπεδο ικανοποίησης σχετικά με τη διαμονή και την ποιότητα του φαγητού, επίσης, διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της εμπειρίας των επισκεπτών. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι ανάμεσα στους τουρίστες που αποδίδουν ιδιαίτερη σημασία στη γαστρονομία (foodies), η Ελλάδα προσφέρει άκρως ανταγωνιστικές εμπειρίες, τόσο σε επίπεδο ποικιλίας κι επιλογής φαγητού όσο και σε άλλους παράγοντες που ενδιαφέρουν τη συγκεκριμένη κατηγορία επισκεπτών.
- Εξαιρετική θεωρείται, την ίδια στιγμή, και η εμπειρία στις παραλίες, με εξαίρεση την καθαριότητα, που η χώρα μας υστερεί σημαντικά έναντι του ανταγωνισμού!
- Σε επίπεδο μέσων μαζικής μεταφοράς, η Ελλάδα βρίσκεται σε αποδεκτά επίπεδα, λίγο υψηλότερα από τον ανταγωνισμό, ιδιαίτερα ως προς τις τιμές.
Καθαριότητα, πληροφόρηση, άναρχη δόμηση, περιορισμένες δραστηριότητες τα «αγκάθια»!
Καθώς οι μελέτες έχουν την τάση να εστιάζουν και να δίνουν συντριπτικά μεγαλύτερη βαρύτητα στα πλεονεκτήματα και τα εν γένει θετικά στοιχεία που απορρέουν για λογαριασμό μιας χώρας ή ενός συγκεκριμένου προορισμού, εντούτοις στην τουριστική βιομηχανία η αναζήτηση αρνητικών (ή έστω λιγότερο θετικών) πτυχών αποδεικνύεται εξαιρετικά πολύτιμη, καθώς συνεισφέρει σημαντικά στην επεξεργασία, τον σχεδιασμό και την υλοποίηση δράσεων, λειτουργιών κι εν γένει πολιτικών που δύνανται να βελτιώσουν μια «προβληματική» εικόνα ή αποτέλεσμα.
Υπό αυτό το πρίσμα, η πρόσφατη μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ επεξεργάστηκε τα στοιχεία και κατέληξε στους παράγοντες εκείνους που η Ελλάδα μειονεκτεί έναντι του ανταγωνισμού στην υπόλοιπη Νότια Ευρώπη και οι οποίοι συνδέονται, κυρίως, με τη λειτουργία προορισμών (λ.χ. καθαριότητα, πληροφόρηση, άναρχη δόμηση, ποικιλία δραστηριοτήτων κ.ά.)
Σε αυτό το πλαίσιο:
- Η Ελλάδα υστερεί σημαντικά έναντι του ανταγωνισμού σε ζητήματα που σχετίζονται με την καθαριότητα, την άναρχη δόμηση & ευκολία περιήγησης, την οδική υποδομή και σηματοδότηση στους τουριστικούς προορισμούς.
- Όσον αφορά τους πολιτιστικούς πόρους, η Ελλάδα βαθμολογείται θετικά στο κλασικό προϊόν (ιστορικά μνημεία, αξιοθέατα, κλπ.), ωστόσο καταγράφεται η αναγκαιότητα για ανάπτυξη μιας ευρύτερης ποικιλομορφίας (σε επίπεδο προϊόντος, όχι πόρων)– πχ. Βυζαντινός, Νεότερος και Σύγχρονος Ελληνικός Πολιτισμός– κι αναβάθμισης της παρουσίασης των πολιτιστικών πόρων, με περισσότερο ενδιαφέροντες τρόπους για τον επισκέπτη (story telling), πέρα από τη βασική τεκμηρίωση που προσφέρεται.
- Αρνητική είναι κι η εικόνα εξαιτίας κι άλλων παραγόντων που είναι εξίσου σημαντικοί για τους τουρίστες με ενδιαφέρον στον πολιτισμό, όπως η κατάσταση κι η καθαριότητα εντός κι εκτός των αρχαιολογικών χώρων, η εικόνα των πόλεων, το φάσμα αγοραστικών επιλογών (shopping), οι επιλογές για ψυχαγωγικές δραστηριότητες κ.ά.
- Αντίστοιχα, φαίνεται ότι η χώρα μειονεκτεί σημαντικά στην παροχή επαρκούς πληροφόρησης, τόσο μέσω των κέντρων πληροφόρησης (info–centers) όσο και της ποιότητας των διαθέσιμων εφαρμογών κινητής τηλεφωνίας (mobile apps).
- Οι περιορισμένες επιλογές κι η χαμηλή σχέση ποιότητας–τιμής ως προς το shopping καταγράφεται επίσης ως παράγοντας που χρήζει βελτίωσης, ειδικά στους city break προορισμούς.
- Θα πρέπει να υπογραμμιστεί πως παρά την υψηλή βαθμολογία της χώρας ως προς την ικανοποίηση των επισκεπτών και τη σχέση ποιότητας–τιμής, η Ελλάδα μειονεκτεί έναντι των ανταγωνιστριών χωρών ως προς τη διάθεση των επισκεπτών να επαναλάβουν το ταξίδι τους! Στοιχείο εξαιρετικά κρίσιμο για τη δόμηση ενός στέρεου κοινού που αφενός θα τροφοδοτεί σε σταθερό επίπεδο τη χώρα μας αφετέρου θα μπορεί να λειτουργεί ως… ασπίδα σε δύσκολες τουριστικά χρονιές και περιόδους. Σύμφωνα με την επεξεργασία των στοιχείων της μελέτης του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, η πρόθεση κι εν γένει προδιάθεση των τουριστών να επανέλθουν σε σύντομο χρονικό διάστημα στη χώρα μας δύναται να ενισχυθεί με την παροχή περισσότερων συνδυαστικών και καινοτόμων εμπειριών, ισχυροποιώντας ταυτόχρονα τα υπάρχοντα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα που προαναφέρθηκαν.
Θα πρέπει να σημειωθεί πως η συγκεκριμένη μελέτη εκπονήθηκε από την TCI Research, για λογαριασμό του ΙΝΣΕΤΕ, ακολουθώντας τη μεθοδολογία TRAVELSAT. Με την τελευταία, υπολογίζεται ο Δείκτης Ανταγωνιστικότητας των προορισμών βασιζόμενες στις εμπειρίες των ίδιων των τουριστών.