Ίσως να φανεί πως δεν είναι η κατάλληλη στιγμή να συζητάμε ποια θα είναι η επόμενη μέρα στον ελληνικό τουρισμό και στον ξενοδοχειακό κλάδο. Τα ξενοδοχεία στην συντριπτική τους πλειονότητα είναι αυτή τη στιγμή κλειστά και από σήμερα εφαρμόζονται πιο αυστηροί κανόνες στην κυκλοφορία των πολιτών σε μια ύστατη προσπάθεια από την πλευρά της κυβέρνησης να ελεγχθεί ο ρυθμός μετάδοσης του κορονοϊού. Θα πρέπει, όμως, να πούμε πως αυτή η κρίση δεν θα διαρκέσει για πάντα και θα έρθει η στιγμή που τα πράγματα θα αρχίσουν, έστω και σταδιακά, να επανέρχονται σε πιο φυσιολογικούς ρυθμούς. Τα ξενοδοχεία θα πρέπει να προετοιμαστούν για εκείνη την ώρα και οι επιλογές που θα κάνουν θα είναι ζωτικές και θα κρίνουν κατά πόσο θα καταφέρουν να περιορίσουν τις απώλειες από όλη αυτή την πρωτοφανή ιστορία.
Είναι βέβαιο πως ο τουριστικός κλάδος δεν θα βγει αλώβητος από την πανδημία. Ήδη οι ζημιές που καταγράφηκαν μέχρι τα μέσα Μαρτίου από το ΙΤΕΠ, ανέρχονται στα 522 εκατομμύρια ευρώ. Το νούμερο αυτό θα ανέβει κατά πολύ, την ώρα που ακόμα δεν μπορούμε να γνωρίζουμε με ακρίβεια αν και πότε θα μπορούμε να μιλάμε για έναρξη της σεζόν. Τα πιο αισιόδοξα σενάρια και οι προσπάθειες που γίνονται από το Υπουργείο Τουρισμού είναι να είμαστε έτοιμοι και open for business στις αρχές Ιουνίου. Αυτό με την προϋπόθεση πως όλα τα μέτρα που λαμβάνονται σήμερα ενάντια στην πανδημία θα αποδώσουν και θα καταφέρουμε να μην γίνει Ιταλία και Ισπανία η Ελλάδα.
Δημοσιεύματα στο εξωτερικό κάνουν αναφορές για το πώς επιχειρούν να ανακάμψουν τα ξενοδοχεία στην Ασία που αντιμετώπισαν πριν από εμάς τον κορονοϊό, αλλά κατατίθεται και η εμπειρία από άλλες κρίσεις που έπληξαν σε μεγάλο βαθμό την τουριστική κίνηση σε διάφορες περιοχές του πλανήτη, όπως έντονα κλιματικά φαινόμενα, η οικονομική κρίση του2008, τρομοκρατικές ενέργειες κλπ.
Από τέτοιες ανάλογες δυσάρεστες καταστάσεις έχουν αντληθεί στοιχεία για το πρέπει να κάνει και τι να μην κάνει μια τουριστική επιχείρηση για να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της κρίσης. Η κοινή συνισταμένη που φαίνεται να συμφωνεί το σύνολο είναι όχι πανικός. Μην βιαστείτε να κάνετε περικοπές και σε μεγάλο βάθος.
Στην Ασία είχαν αντιμετωπίσει και την επιδημία του SARS το 2003 και υπήρχε ήδη μια εμπειρία γύρω από κατάσταση πανδημίας. Μελέτες δείχνουν πως τα μέτρα που λαμβάνουν τα ξενοδοχεία σε αυτή την περιοχή, διαφέρουν από τις κινήσεις που ακολουθούνται στις υπόλοιπες περιοχές που πλήττονται από τον κορονοϊό.
Ένα παράδειγμα είναι η Βενετία, όπου έριξαν δραστικά τις τιμές σε μια απεγνωσμένη προσπάθεια να υπάρξει κάποια κίνηση. Σε αντίθεση στη Σιγκαπούρη τα ξενοδοχεία εμφάνισαν επιπρόσθετες παροχές, όπως η προσφορά εκπτώσεων στους επισκέπτες για μελλοντικές κρατήσεις ή η προσφορά δωρεάν τράνσφερ από το αεροδρόμιο με όχημα που είναι υγειονομικά ελεγμένο.
Η γενικότερη συμβουλή είναι αντισταθείτε στην μείωση των χρεώσεων. Όσο πιο πολύ πέσουν οι χρεώσεις, τόσο πιο μακρύς θα είναι ο δρόμος της ανάκαμψης. Ήδη εκτιμάται ότι στις ΗΠΑ θα χρειαστεί μια πενταετία για να επανέλθουν τα εισοδήματα του ξενοδοχειακού κλάδου στα επίπεδα του 2019. Με μια κατακόρυφη πτώση των τιμών αυτό το διάστημα θα επιμηκυνθεί ακόμη περισσότερο.
Με βάση τα παραπάνω οι κινήσεις που έχουν γίνει μέχρι στιγμής στην Ελλάδα είναι σε σωστό δρόμο. Τα ξενοδοχεία έχουν κλείσει τελείως καταγράφοντας μεν απώλειες, όμως ταυτόχρονα περιορίζουν τα λειτουργικά έξοδα. Όταν ανακάμψει η τουριστική κίνηση θα μπορέσουν να καλύψουν σε πιο ταχείς χρόνους το χαμένο έδαφος. Από την άλλη είναι σαφές ότι οι απώλειες είναι τέτοιου μεγέθους, που καθιστούν απαραίτητη την στήριξη του κλάδου από την πολιτεία, προκειμένου να σταθεί γρήγορα στα πόδια του, να ξεπεράσει την κρίση και να μπορέσει να συμβάλει και πάλι στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας.