WTM 2023 – Λονδίνο. Τα καλά νέα και προβλέψεις για την πορεία του ελληνικού τουρισμού κυριάρχησαν στη WTM του Λονδίνου που θεωρείται ως το πρώτο αξιόπιστο δείγμα για την εξέλιξη της τουριστικής ζήτησης. Όλα αυτά, για μια ακόμα χρονιά, σε ένα ασταθές περιβάλλον που θέτει ερωτηματικά και προκλήσεις.
Αυξημένη η ζήτηση για την Ελλάδα σε ασταθές διεθνές περιβάλλον.
H Ελλάδα είναι ένας δυνατός και ελκυστικός τουριστικός προορισμός που προσελκύει το ενδιαφέρον τόσο των Βρετανών -και όχι μόνο- τουριστών όσο -κατ’ επέκταση- των tour operators που επενδύουν στην τάση ανοδικής ζήτησης για τη χώρα μας, ενδυναμώνοντας με τις κινήσεις τους κρατήσεις σε ξενοδοχεία και πτήσεις αλλά και προσφορές τουριστικών «πακέτων» για να εξασφαλίσουν επαρκή διαθεσιμότητα στην ελληνική αγορά. Το ιδανικό σκηνικό όμως είναι στημένο σε ένα ασταθές και αβέβαιο οικονομικό περιβάλλον που ακόμα δεν φαίνεται να έχει επιδράσει ορατά στη διάθεση για ταξίδια -που παραμένει υψηλή- αλλά που εμφανίζει πάντως αρνητικά σημάδια, με τους ταξιδιώτες να αναζητούν οικονομικότερες λύσεις χωρίς όμως να είναι έτοιμοι να περικόψουν τις διακοπές τους.
Η ελληνική παρουσία
Ο ΕΟΤ συμμετείχε δυναμικά στη διεθνή έκθεση τουρισμού WTM 2023, στο Λονδίνο, πλαισιωμένος από 72 συνεκθέτες. Το περίπτερο της Ελλάδας ήταν σύγχρονο και φωτεινό από πλευράς σχεδιασμού και προβάλλοντας ελκυστικές εικόνες της χώρας προσέλκυσε το κοινό αλλά και μεγάλο αριθμό επαγγελματιών. Παρούσα στην έκθεση η Υπουργός Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη, πραγματοποίησε σειρά συναντήσεων. Μεταξύ άλλων, με τον Mark Tunzer, CEO της Α.Β.Τ.Α. (Association of British Travel Agents) για τις τάσεις της τουριστικής ζήτησης, όσον αφορά την τουριστική περίοδο 2024. Θετικά ήταν τα μηνύματα από τη συνάντηση της Υπουργού με τους επικεφαλής της Jet2 οι οποίοι, συμπεριλαμβάνουν πολλούς ελληνικούς τουριστικούς προορισμούς στα προγράμματά του 2024. Άλλη ενδιαφέρουσα συνάντηση ήταν αυτή με τον Garry Wilson, CEO της αεροπορικής εταιρείας EasyJet και τους συνεργάτες του. Η συζήτηση ολοκληρώθηκε σε πολύ καλό κλίμα, με πρόβλεψη για ένα πυκνό πτητικό πρόγραμμα της EasyJet σε ελληνικούς τουριστικούς προορισμούς.
Σε συνάντηση με τους Έλληνες ανταποκριτές στο Λονδίνο, η κα Κεφαλογιάννη τόνισε ότι η Ελλάδα διανύει μία σπουδαία τουριστική χρονιά, με αξιοσημείωτες επιδόσεις σε όλα τα σημαντικά πεδία – έσοδα, θέσεις εργασίας, αφίξεις. Η Υπουργός Τουρισμού αναφέρθηκε στο γεγονός ότι η Ελλάδα είναι τώρα έτοιμη για έναν νέο κύκλο ανάπτυξης και κυρίως για την ουσιαστική στροφή προς τη βιωσιμότητα την οποία η Υπουργός έχει θέσει σε πρώτη γραμμή στο επίπεδο ολόκληρης της επικοινωνιακής στρατηγικής που ακολουθήθηκε κατά τη διάρκεια της έκθεσης.
Η βιωσιμότητα στο επίκεντρο του ευρωπαϊκού τουρισμού
Βασικό συμπέρασμα των συζητήσεων που διεξήχθησαν κατά τη διάρκεια της ενότητας Sustainability Track, του συνεδρίου της WTM ήταν ότι για τη διαχείριση του υπερτουρισμού στην Ευρώπη είναι κρίσιμης σημασίας η δημιουργία νέων προϊόντων σε λιγότερο γνωστούς προορισμούς, η βελτίωση της προσβασιμότητας σε εμβληματικά τουριστικά αξιοθέατα και η καινοτομία στο μάρκετινγκ. Επίσης, εκπρόσωποι της τουριστικής βιομηχανίας από τη Γαλλία, την Ισπανία, την Ιταλία και την Ελλάδα συμφώνησαν ότι στόχος για το 2024 είναι να ενθαρρυνθούν οι ταξιδιώτες να επισκέπτονται τους προορισμούς εκτός υψηλής σαιζόν. Αυτό θα βοηθήσει να γίνεται σωστή διαχείριση του υπερτουρισμού. Η διευθύντρια του Γραφείου ΕΟΤ Ην. Βασιλείου και Ιρλανδίας, Ελένη Σκαρβέλη, υπογράμμισε: «Όλοι αντιμετωπίζουμε ίδια προβλήματα και προκλήσεις και προσπαθούμε να διευρύνουμε τη σαιζόν ως έναν βιώσιμο τρόπο διαφύλαξης των χωρών μας ώστε οι επισκέπτες να επιστρέφουν ξανά και ξανά και οι κρατήσεις εκτός υψηλής σαιζόν να αποτελούν τάση για το 2024.»
Μηνύματα από την αγορά
Με βάση τις πληροφορίες μας από επιχειρηματίες και τις επαφές που πραγματοποίησαν με tour operators της βρετανικής αγοράς το κλίμα είναι ιδιαίτερα θετικό και παρατηρείται αξιόλογη αύξηση των προκρατήσεων ιδιαίτερα σε γνωστούς και καταξιωμένους στη βρετανική αγορά τουριστικούς προορισμούς, ενώ παράλληλα υπάρχει ενδιαφέρον για νέους, λιγότερο γνωστούς προορισμούς. Τα στοιχεία αυτά σε σχέση με την τάση για διεύρυνση της τουριστικής περιόδου μπορούν να θεωρηθούν ενθαρρυντικά. Σίγουρο είναι ότι η ζήτηση για την Ελλάδα είναι αυξημένη και σε αυτό συμβάλλει το όνομα της χώρας που αποτελεί κορυφαία επιλογή των Βρετανών τουριστών, αλλά οι εξελίξεις στο Ισραήλ που δημιουργούν κλίμα ανασφάλειας σε χώρες όπως η Τουρκία και η Αίγυπτος, με αποτέλεσμα οι τουρίστες να στρέφονται σε εναλλακτικές λύσεις όπως η Ελλάδα και η Ισπανία. Ένα άλλο χαρακτηριστικό της ζήτησης είναι η ανάκαμψη των early bookings στη βρετανική αγορά. Μερικοί από τους βασικότερους λόγους γι’ αυτό μπορούν να θεωρηθούν η διατήρηση της διάθεσης να ταξιδέψουν σε υψηλά επίπεδα, αλλά ταυτόχρονα και η ανάγκη να βρεθούν οικονομικότερες λύσεις (είτε κλείνοντας διακοπές εκτός της κλασικής περιόδου του καλοκαιριού είτε σε λιγότερο γνωστούς προορισμούς). Αξιοποιείται έτσι φυσικά ο παλιός, γνωστός τρόπος των early bookings.
H μελέτη WTM Global Travel Report
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα αποτελέσματα της μελέτης WTM Global Travel Report (Oxford Economics με δεδομένα της Mabrian). Επιγραμματικά βασικά συμπεράσματα της μελέτης -μεταξύ άλλων- είναι: Μέχρι το τέλος του 2023, η Oxford Economics προβλέπει ότι τα παγκόσμια εξερχόμενα ταξίδια θα ξεπεράσουν το 1,25 δισεκατομμύριο. Αυτό είναι πάνω από το 85% του επιπέδου αιχμής που επιτεύχθηκε το 2019. Οι οικονομικές προκλήσεις και τα παγκόσμια γεγονότα, καθώς και η πρόοδος στην τεχνολογία θα επηρεάσουν την εμπιστοσύνη στα ταξίδια, ενώ η νέα συμπεριφορά των καταναλωτών, οι κοινωνικοί και γεωπολιτικοί παράγοντες είναι μεταξύ ορισμένων από τους κινδύνους και τις ευκαιρίες για τους τουριστικούς οργανισμούς σε όλο τον κόσμο. Το αυξανόμενο κόστος σε διεθνή ταξίδια και σε διακοπές, δεν έχει ακόμα μειώσει τη ζήτηση, αλλά οι υψηλότερες τιμές αποτελούν μία από τις βασικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ταξιδιωτική βιομηχανία. Οι ταξιδιωτικές επιχειρήσεις ανησυχούν για την αύξηση του κόστους και για θέματα προσωπικού. Παρά το αβέβαιο οικονομικό περιβάλλον, οι προοπτικές είναι θετικές. Πολλοί καταναλωτές δίνουν προτεραιότητα στις δαπάνες για ταξίδια. Οι αναδυόμενες αγορές κρύβουν ευκαιρίες.