WTM 2022 ΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΕΣ
Τάσεις και συμπεράσματα ερευνών που δημοσιοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια της μεγάλης διεθνούς τουριστικής έκθεσης του Λονδίνου και σκιαγραφούν το παρόν και το μέλλον της τουριστικής βιομηχανίας.
Social media: πόσο και ποιες γενιές επηρεάζουν στα ταξίδια τους;
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης εμπνέουν έναν στους πέντε νέους ταξιδιώτες να ξεκινήσουν διακοπές, αλλά ο αντίκτυπός τους μειώνεται δραματικά στις μεγαλύτερης ηλικίας γενιές. Σύμφωνα με δημοσκόπηση που πραγματοποιήθηκε για την World Travel Market, διαπιστώθηκε ότι το 19,7% των ατόμων ηλικίας 18-24 ετών έλαβαν πληροφορίες για προορισμούς διακοπών από άτομα που επηρεάζουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Το ποσοστό αυτό μειώνεται στις μεγαλύτερες ηλικιακές κατηγορίες, στο 10,6% για τις ηλικίες 25-34, στο 8,9% για τους 35-44 ετών και στο 7,1% για τους 45-54 ετών. Για τα άτομα της ηλικιακής ομάδας 55-64 ετών το ποσοστό έπεσε στο μόλις 1,7% και στο 0,6% για τα άτομα ηλικίας 65 ετών και άνω.
Η έρευνα δείχνει επίσης πως οι ταξιδιωτικές αποφάσεις της Generation Z -αυτών που γεννήθηκαν στα τέλη της δεκαετίας του 90 ως τις αρχές της δεκαετίας του 2010- επηρεάζονται πολύ περισσότερο από πλατφόρμες όπως το Instagram και το TikTok από τις παλαιότερες γενιές.
Αζόρες και Βόρεια Ελλάδα οι πιο υποτιμημένοι προορισμοί
Οι Αζόρες και η Βόρεια Ελλάδα μπήκαν στη λίστα top-10 των «πιο υποτιμημένων προορισμών», βάσει ψηφοφορίας κορυφαίων στελεχών της ταξιδιωτικής βιομηχανίας. Στη σχετική αναφορά της WTM σημειώνεται ότι η Ελλάδα είχε μια καλή χρονιά, με μεγάλη ανάκαμψη των επισκεπτών το καλοκαίρι του 2022, ωστόσο η Βόρεια Ελλάδα, αν και έχει πολλά να προσφέρει, είναι λιγότερο δημοφιλής από τη νότια ηπειρωτική χώρα και τα δημοφιλή ελληνικά νησιά. Ειδική αναφορά γίνεται στον Όλυμπο, ως μυθικό βουνό όπου λέγεται ότι κατοικούσαν οι Θεοί της Αρχαίας Ελλάδας, στο Λιτόχωρο, γνωστό ως Πόλη των Θεών, που απέχει περίπου 100 χιλιόμετρα από τη Θεσσαλονίκη, αλλά και στη Χαλκιδική, ενώ για τη Βόρεια Ελλάδα στο σύνολό της αναφέρεται ότι «είναι πλούσια, με έντονες επιρροές από το ρωμαϊκό, βυζαντινό και οθωμανικό παρελθόν της».
Η Διευθύντρια Έκθεσης World Travel Market London, Juliette Losardo, δήλωσε: «Οι Αζόρες, με τη φυσική τους ομορφιά και τη δέσμευσή τους για βιωσιμότητα, και η Βόρεια Ελλάδα, με μερικά από τα πιο εντυπωσιακά τοπία και ιστορικά σκηνικά, δικαίως καταλαμβάνουν τη θέση τους στην κορυφή της λίστας με τους πιο υποτιμημένους προορισμούς στον κόσμο». Οι 10 πιο υποτιμημένοι προορισμοί σύμφωνα με την έρευνα είναι:
Αζόρες (14,5%) Βόρεια Ελλάδα (14%) Βουλγαρία (10%) Σκωτία (10%) Εσθονία (9,5%) Ολλανδία (9%) Σικελία (9%) Σλοβενία (9%) Ουαλία (8%) Μπρατισλάβα (7% ).
Η ζήτηση για «πράσινα» ταξίδια ίσως φέρει λιγότερες πτήσεις
Από τα περίπου 250 στελέχη από όλο τον κόσμο που συμμετείχαν σε σχετική έρευνα, στο θέμα: «Κατατάξτε ποιες αλλαγές στον ταξιδιωτικό κλάδο θα βοηθούσαν στο θέμα της κλιματικής αλλαγής», σχεδόν οι μισοί (48%) προσδιόρισαν την αυξημένη ζήτηση από μέρους των ταξιδιωτών για «πράσινα» ταξίδια. Οι ερωτηθέντες μπόρεσαν να επιλέξουν περισσότερους από έναν τομείς. Σχεδόν ένας στους τέσσερις πιστεύει ότι οι λιγότερες πτήσεις είναι ο πιο ουσιαστικός παράγοντας στον κλάδο του τουρισμού, ο οποίος μπορεί να αλλάξει προς το καλύτερο. Συγκεκριμένα, το 15% αναφέρθηκε σε λιγότερες μακρινές αποστάσεις, ενώ ένα 8% αναμένει λιγότερες σύντομες εκδρομές.
Ταυτόχρονα, ένα μεγάλο ποσοστό (30%) πιστεύει ότι μια αλλαγή στη χρήση καυσίμου θα είναι σημαντικός παράγοντας, υποδηλώνοντας ενδιαφέρον για βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα και ηλεκτρικά ή/και υδρογονοκίνητα αεροπλάνα. Η σημασία της χρήσης εναλλακτικής ενέργειας σε ολόκληρο τον κλάδο του τουρισμού αναφέρθηκε από το 39%.
Περίπου ένας στους πέντε (21%) πιστεύει ότι θα βοηθήσει ο έλεγχος του αριθμού των επισκεπτών στους προορισμούς.
Το κόστος ζωής η μεγαλύτερη «απειλή» για τα ταξίδια το 2023
Το αυξανόμενο κόστος ζωής σε όλο τον κόσμο είναι μακράν η μεγαλύτερη απειλή για τις ταξιδιωτικές επιχειρήσεις το 2023, σύμφωνα με έρευνα της WTM London.
Μια δημοσκόπηση σε επαγγελματίες του τουρισμού που έθεσε το ερώτημα «Ποιο από τα παρακάτω είναι πιο πιθανό να επηρεάσει αρνητικά την επιχείρησή σας το 2023;» κατέγραψε ότι σχεδόν οι μισοί (44,8%) ανέφεραν «γενικά το κόστος ζωής».
Ο πόλεμος στην Ουκρανία αναφέρθηκε από λίγο περισσότερο από έναν στους δέκα (11,9%), ενώ άλλα θέματα στα οποία αναφέρθηκαν οι ερωτηθέντες και συγκέντρωσαν μικρότερα ποσοστά απαντήσεων ήταν: αυξημένα ποσοστά COVID (5,4%), χάος στα αεροδρόμια (4,2%), κλιματική αλλαγή (2,3%), Brexit (1,9%) και ενισχυμένοι συνοριακοί έλεγχοι (1,1%).
Η Τζούλια Σίμπσον, Πρόεδρος και Διευθύνουσα Σύμβουλος του WTTC, σε μήνυμά της αναφέρει ότι οι αυξανόμενες τιμές της ενέργειας, το κόστος ζωής, οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού, οι περιορισμοί του εναέριου χώρου και η κλιματική αλλαγή «απειλούν την πλήρη ανάκαμψη του κλάδου μας». Η στερλίνα έπεσε σε ιστορικό χαμηλό μετά τον μίνι προϋπολογισμό του Ηνωμένου Βασιλείου και το πακέτο φορολογικών περικοπών, επιδεινώνοντας τις ανησυχίες για το κόστος ζωής και καθιστώντας τις δαπάνες στο εξωτερικό μεγαλύτερες για τους Βρετανούς.
Η ανάκαμψη μπορεί να διαρκέσει περισσότερο από το αναμενόμενο
Σχεδόν ένα στα τρία διευθυντικά στελέχη του τουριστικού κλάδου δεν αναμένουν ότι ο ταξιδιωτικός τομέας θα επιστρέψει στα επίπεδα του 2019 πριν από το 2024, σύμφωνα με έκθεση που δημοσιεύτηκε στη WTM London. Από τους περίπου 250 ερωτηθέντες από όλο τον κόσμο, οι περισσότεροι αναμένουν τα επίπεδα του 2019 να επανέλθουν κάποια στιγμή μέσα στο 2023, με το 53% να αναμένει ανάκαμψη κάποια στιγμή κατά τη διάρκεια του έτους.
Συνολικά, το 60% των ερωτηθέντων αναγνώρισε ότι η επιχείρησή τους έχει ανακάμψει από την πανδημία, χωρίς όμως να φτάνει στα επίπεδα του 2019, με το 40% να εξακολουθεί την προσπάθεια ανάκαμψης. Όταν ζητήθηκε να διευκρινιστεί ένας τομέας ανησυχίας για το 2023, το πρόβλημα του κόστους ζωής εμφανίστηκε ως το πιο ανησυχητικό από το 45% των συμμετεχόντων. Το κόστος καυσίμων (15%) και ο πόλεμος στην Ουκρανία (11%) αναδείχθηκαν ως πιθανά ζητήματα που απειλούν την ανάκαμψη του 2023.