ΣΕΤΕ, Οι δήμοι να θέτουν όρια

Ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ, Γιάννης Ρέτσος, έχει αναφέρει σε ομιλίες του ότι αναγνωρίζει τη βραχυχρόνια μίσθωση ως κομμάτι του τουριστικού προϊόντος στην Ελλάδα, ωστόσο δε θα πρέπει το πλαίσιο να είναι θολό και γκρίζο. Η λειτουργία της αγοράς θα πρέπει να ρυθμιστεί κατά το πρότυπο άλλων ευρωπαϊκών πόλεων, όπου τα όρια στην άσκηση της εν λόγω δραστηριότητας τίθενται και από τους δήμους, όπως συμβαίνει σε μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις, όπου έχουν διαχωριστεί οι γειτονιές. Σημειώνει επίσης ότι είναι απαραίτητο να δοθεί η δυνατότητα στον εκάστοτε δήμαρχο να μπορεί να θέσει όρια στην άσκηση αυτής της δραστηριότητας.

«Το έχουμε δει αυτό να λειτουργεί. Σε πάρα πολλές πόλεις του εξωτερικού υπάρχουν οργανωμένα μητρώα – έχουν ξεχωρίσει τις γειτονιές τους και γνωρίζουν ανά πάσα στιγμή πόσα διαμερίσματα επιτρέπεται να μπαίνουν σε αυτή την πλατφόρμα μίσθωσης και πώς μπαίνει αυτός που περιμένει στη σειρά, όταν βγαίνει κάποιος ο οποίος ήταν ήδη εγγεγραμμένος. Δεδομένης και της ισχυρής ανάπτυξης του τουρισμού αυτή την περίοδο, είναι πάρα πολύ σημαντικό να διασφαλίσουμε τον υγιή ανταγωνισμό και ένα κοινό πεδίο δράσης για όλους» τόνισε ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ κατά την διάρκεια ομιλίας του.

Οι προτάσεις του ΣΕΤΕ

Οι προτάσεις θα βοηθήσουν στο να εξυγιάνουν το τοπίο από τον αθέμιτο ανταγωνισμό στα ξενοδοχεία, θα περιορίσουν την άδικη φορολογική αντιμετώπιση και το καυτό κοινωνικό πρόβλημα της εύρεσης στέγης, που λαμβάνει γιγαντιαίες διαστάσεις.
Το καυτό πρόβλημα του αθέμιτου ανταγωνισμού της βραχυχρόνιας μίσθωσης έναντι των ξενοδοχείων αποτελεί ένα από τα βασικότερα ζητήματα στο οποίο αναφέρονται όλοι οι ξενοδοχειακοί φορείς. Οι εκπρόσωποι των ξενοδοχείων διευκρινίζουν ότι οι προτάσεις και οι αναφορές τους δεν απευθύνονται σε ιδιώτες που μπορεί να αξιοποιούν ένα ακίνητο αποκτώντας ένα επιπλέον εισόδημα μέσω του θεσμού της βραχυχρόνιας μίσθωσης, αλλά σε επιχειρήσεις που λειτουργούν υπό αυτόν τον μανδύα.
Σε επιστολή του που έστειλε, ξανά, ο ΣΕΤΕ προς τους Άκη Σκέρτσο, Υπουργό Επικρατείας, Βασίλη Κικίλια, Υπουργό Τουρισμού, Θεόδωρο Σκυλακάκη, Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών, και κοινοποίησε στον Θάνο Πετραλιά, Γενικό Γραμματέα Δημοσιονομικής Πολιτικής, ο ΣΕΤΕ επαναφέρει το θέμα της ανάγκης βελτίωσης του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας της αγοράς των βραχυχρόνιων μισθώσεων. Η επιστολή αυτή έρχεται να ξαναθέσει το θέμα σε συνέχεια αντίστοιχης που είχε σταλεί με τις ολοκληρωμένες προτάσεις του ΣΕΤΕ στις 5 Απριλίου, για να υπενθυμίσει τα βασικότερα θέματα και προτάσεις που προτείνει να αντιμετωπιστούν κατά προτεραιότητα.

Βασικά σημεία και προτεραιότητες
• Πολυκατοικίες διαμερισμάτων: Προτείνεται να προβλεφθεί ρητά πως σε περίπτωση που το σύνολο των διαμερισμάτων πολυκατοικίας ή συγκροτήματος κατοικιών εκμισθώνεται με βραχυχρόνιες μισθώσεις, τότε αυτό θεωρείται τουριστικό κατάλυμα, το οποίο θα πρέπει να διαθέτει την αντίστοιχη αδειοδότηση.
• ΦΠΑ: Προτείνεται η απαλλαγή από ΦΠΑ του εισπραττόμενου μισθώματος να περιορίζεται μόνο στην περίπτωση που ο δικαιούχος του εισοδήματος είναι φυσικό πρόσωπο και έχει καταχωρίσει στην πλατφόρμα της ΑΑΔΕ μέχρι δύο (2) ακίνητα στον Α.Φ.Μ. του (εκ των οποίων το ένα από τα δύο ακίνητα θα πρέπει να έχει δηλωθεί ως ακίνητο στο οποίο ιδιοκατοικεί). Σε αντίθετη περίπτωση, καθώς και σε κάθε περίπτωση που δικαιούχος του εισοδήματος είναι νομικό πρόσωπο, τότε στο εισπραττόμενο μίσθωμα θα πρέπει να επιβάλλεται Φ.Π.Α.
• Παρακράτηση φόρου: Προτείνεται να προβλεφθεί η υποχρέωση κάθε ψηφιακής πλατφόρμας να παρακρατά φόρο 5% επί του συνολικού αντιτίμου της βραχυχρόνιας μίσθωσης, τον οποίο θα αποδίδει στη συνέχεια στο Δημόσιο.
• Μέγιστος αριθμός ακινήτων που εκμισθώνονται βραχυχρόνια ανά Δήμο: Προτείνεται να παρέχεται το δικαίωμα στους ΟΤΑ Α΄ βαθμού να ορίσουν, μετά από απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου τους, η οποία θα αιτιολογείται με βάση σχετική επιστημονική μελέτη, το μέγιστο αριθμό ακινήτων που μπορούν να εγγράφονται στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Μίσθωσης για την περιοχή εντός των ορίων τους.
• Επιβολή δημοτικού φόρου: Προτείνεται στις βραχυχρόνιες μισθώσεις που συνάπτονται μέσω ψηφιακών πλατφορμών να επιβάλλεται φόρος υπέρ των ΟΤΑ Α΄ βαθμού, ο οποίος θα ισούται με ποσοστό 0,5% επί του αντιτίμου της μίσθωσης και θα αξιοποιείται από τους ΟΤΑ στην κάλυψη των αυξημένων δαπανών καθαριότητας, φωτισμού κ.λπ., που προκαλείται από τη λειτουργία των βραχυχρόνιων μισθώσεων.

Κομισιόν: Η πρόταση εξασφαλίζει τη διαφάνεια. Δεν παρεμβαίνει στην προσφορά.
Πρόταση κανονισμού για την ενίσχυση της διαφάνειας στον τομέα της βραχυχρόνιας μίσθωσης ακινήτων και για την παροχή βοήθειας στις δημόσιες αρχές ώστε να διασφαλίσουν την ισόρροπη ανάπτυξη του τομέα στο πλαίσιο του βιώσιμου τουρισμού ενέκρινε η Κομισιόν.
Όπως αναμενόταν, η πρόταση δεν προχωράει σε περιοριστικά (ή το αντίθετο) μέτρα λόγω διαφορετικών αναγκών σε κάθε περιοχή, αφήνοντας τις σχετικές αποφάσεις στη διακριτική ευχέρεια των τοπικών αρχών. Η λογική του προτεινόμενου νομοθετικού πλαισίου είναι να θέσει τις κοινές προδιαγραφές που θα εξασφαλίζουν και θα βελτιώνουν τη συλλογή και την κοινοχρησία δεδομένων από τους εκμισθωτές και τις διαδικτυακές πλατφόρμες. Αυτό, με τη σειρά του, θα συμβάλλει στη διαμόρφωση αποτελεσματικών και αναλογικών τοπικών πολιτικών για την αντιμετώπιση των προκλήσεων και των ευκαιριών που σχετίζονται με τον τομέα της βραχυχρόνιας μίσθωσης ακινήτων. Η πρόταση της Επιτροπής θα συζητηθεί με σκοπό την έγκρισή της από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο. Οι νέοι προτεινόμενοι κανόνες θα συμβάλλουν στη βελτίωση της διαφάνειας όσον αφορά τον εντοπισμό και τη δραστηριότητα των εκμισθωτών ακινήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης και τους κανόνες με τους οποίους πρέπει να συμμορφώνονται, ενώ θα διευκολύνει την καταχώριση των εκμισθωτών. Θα αντιμετωπίσουν επίσης τον σημερινό κατακερματισμένο τρόπο με τον οποίο οι επιγραμμικές πλατφόρμες ανταλλάσσουν δεδομένα και, τελικά, θα συμβάλλουν στην πρόληψη των παράνομων καταχωρίσεων.

Νέες απαιτήσεις για την κοινοχρησία δεδομένων για βραχυχρόνιες μισθώσεις ακινήτων «Ποιος», «Τι» και «Πού»

Θα εναρμονίσει τις απαιτήσεις καταχώρισης για τους εκμισθωτές και τα ακίνητα που προσφέρουν για βραχυχρόνια μίσθωση, όταν αυτές θεσπίζονται από τις εθνικές αρχές: τα συστήματα καταχώρισης θα πρέπει να είναι πλήρως επιγραμμικά και φιλικά προς τον χρήστη.
Θα πρέπει να απαιτείται το ίδιο σύνολο σχετικών πληροφοριών για τους εκμισθωτές και τα ακίνητά τους, δηλαδή το «ποιος», «τι» και «πού». Κατά τη συμπλήρωση της καταχώρισης, οι εκμισθωτές θα πρέπει να λαμβάνουν μοναδικό αριθμό καταχώρισης.

Δημόσιος έλεγχος
Θα αποσαφηνίσει τους κανόνες για τη διασφάλιση της προβολής και του ελέγχου των αριθμών καταχώρισης: οι επιγραμμικές πλατφόρμες θα πρέπει να διευκολύνουν τους εκμισθωτές να προβάλλουν τους αριθμούς καταχώρισης στις πλατφόρμες τους. Θα πρέπει επίσης να πραγματοποιούν δειγματοληπτικούς ελέγχους για να διαπιστώνεται κατά πόσον οι εκμισθωτές καταχωρίζουν και προβάλλουν τους σωστούς αριθμούς. Οι δημόσιες αρχές θα μπορούν να αναστέλλουν τους αριθμούς καταχώρισης και να ζητούν από τις πλατφόρμες να διαγράψουν τους μη συμμορφούμενους εκμισθωτές.

Πρόσβαση στα δεδομένα από το Δημόσιο
Θα εξορθολογίσει την κοινοχρησία δεδομένων μεταξύ επιγραμμικών πλατφορμών και δημόσιων αρχών: οι επιγραμμικές πλατφόρμες θα πρέπει να κοινοποιούν στις δημόσιες αρχές δεδομένα σχετικά με τον αριθμό διανυκτερεύσεων και τον αριθμό των μισθωτών μία φορά τον μήνα, με αυτοματοποιημένο τρόπο. Για τις μικρές και τις πολύ μικρές πλατφόρμες προβλέπονται δυνατότητες απλούστερης κοινοποίησης. Οι δημόσιες αρχές θα μπορούν να λαμβάνουν τα δεδομένα αυτά μέσω εθνικών «ενιαίων ψηφιακών σημείων εισόδου». Με τον τρόπο αυτό θα υποστηριχθεί η χάραξη καλά στοχευμένης πολιτικής.

Δικαίωμα επεξεργασίας δεδομένων
Θα επιτρέπει την περαιτέρω χρήση των δεδομένων, σε συγκεντρωτική μορφή: τα δεδομένα που παράγονται στο πλαίσιο της εν λόγω πρότασης θα συμβάλλουν, σε συγκεντρωτική μορφή, στις στατιστικές για τον τουρισμό που παράγει η Eurostat και θα τροφοδοτούν τον επικείμενο ευρωπαϊκό χώρο δεδομένων για τον τουρισμό. Οι πληροφορίες αυτές θα στηρίξουν την ανάπτυξη καινοτόμων υπηρεσιών που σχετίζονται με τον τουρισμό.

Δημιουργία πλαισίου διαφάνειας

Θα δημιουργήσει ένα αποτελεσματικό πλαίσιο εφαρμογής: τα κράτη μέλη θα παρακολουθούν την εφαρμογή αυτού του πλαισίου διαφάνειας και θα θεσπίζουν σχετικές κυρώσεις σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με τις υποχρεώσεις του εν λόγω κανονισμού.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε εισάγετε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε εισάγετε το όνομά σας