Vegan ή Mainstream. Άρχισε ως διατροφική τάση, όσο όμως συνεχίζουν να μειώνονται τα ποσοστά κατανάλωσης κρέατος, τείνει να αποτελέσει μέρος μιας διατροφικής κανονικότητας.
Της Χριστίνας Δραγγανά
Η διατροφική τάση που γίνεται καθημερινότητα
Ένα παράδειγμα της ανόδου των vegan προϊόντων είναι η βρετανική Cadbury, η οποία ανακοίνωσε πριν από λίγο καιρό πως θα λανσάρει στην αγορά μια vegan εκδοχή της all time classic σοκολάτας γάλακτος, που αποτελεί το signature προϊόν της εταιρείας εδώ και αρκετές δεκαετίες. Η Cadbury plant bar περιέχει αμυγδαλόπαστα η οποία αντικαθιστά το ενάμισι ποτήρι γάλακτος που περιέχει η κλασική μπάρα σοκολάτας την οποία παράγει η εν λόγω εταιρεία. Το παραπάνω νέο έφτασε να γίνει πρωτοσέλιδο, καθώς σηματοδοτεί κατά κάποιον τρόπο το πέρασμα του βιγκανισμού από τους εναλλακτικούς κύκλους στο mainstream καταναλωτικό κοινό, για το οποίο η σοκολάτα και γενικότερα τα γλυκά αποτελούν απολαυστικά εδέσματα, τα οποία θα χαρακτηρίζαμε χωρίς δεύτερη σκέψη comfort foods.
“Η αγορά των plant-based γαλακτοκομικών στη χώρα μας εκτιμάται ότι θα αγγίξει σε αξία τα 50 εκατ. ευρώ.”
Η γαστρονομική επανάσταση στη διατροφή
Για αρκετά χρόνια, οι vegans έπρεπε να αποδεχτούν μια πιο «ασκητική» διατροφή, καθώς δεν υπήρχε η πληθώρα υποκατάστατων κι εναλλακτικών εκδοχών τροφίμων που μέχρι πρότινος αποτελούσαν τον απαγορευμένο καρπό για όσους απείχαν από τις πρώτες ύλες ζωικής προέλευσης. Οδηγηθήκαμε σε αυτή τη γαστρονομική επανάσταση μέσα από μια πληθώρα βιβλίων μαγειρικής που συνέγραψαν καταξιωμένοι σεφ, καταφέρνοντας μέσα από αυτά να ανανεώσουν το μαγειρικό τους ρεπερτόριο και ενα εδραιώσουν τη νέα τάση. Αν κάναμε ένα γκάλοπ στους δρόμους της Αθήνας πριν από μια δεκαετία γύρω από τον βιγκανισμό, θα ανακαλύπταμε πως ελάχιστοι άνθρωποι γνώριζαν την ύπαρξη αυτής της διατροφικής τάσης κι επιπλέον πως όσοι τη γνώριζαν θα είχαν μια κάπως θολή εικόνα γύρω από αυτή. Και θα πίστευαν, φυσικά, πως όλοι οι vegans είναι χλομοί και πολύ αδύναμοι, λόγω της αποχής από το κρέας και τις άλλες ζωικές πηγές πρωτεΐνης.
Η κατανάλωση κρέατος έχει μειωθεί κατά 17% στον δυτικό κόσμο μέσα στην τελευταία δεκαετία. Το περιοδικό «The Economist» βάφτισε το 2019 Έτος των Vegans κι έναν χρόνο μετά ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας σύστησε στους καταναλωτές τη χορτοφαγική διατροφή για τη βελτίωση της υγείας. Η προβολή και παράλληλα η παγκόσμια ανησυχία για τις επιπτώσεις της κτηνοτροφίας στο περιβάλλον, σε συνδυασμό με την αναθεώρηση του τρόπου ζωής κατά τη διάρκεια της καραντίντας, οδήγησαν στην αύξηση των «αρνητών» κατανάλωσης προϊόντων ζωικής προέλευσης.