αεροδρόμια Πολλαπλασιάζονται οι χρονικές καθυστερήσεις των πτήσεων – «Ταβανώνει» η χωρητικότητα των αεροδρομίων – «Εκρηκτική» αύξηση του πλήθους των πτήσεων
Τον κώδωνα του κινδύνου για την έντονα αυξημένη κίνηση στους ευρωπαϊκούς ουρανούς με την ταυτόχρονα εντεινόμενη αδυναμία της επίγειας εξυπηρέτησης των αεροσκαφών και κατ’ επέκταση των επιβατών κρούει ο κ. Eamonn Brennan, Γενικός Διευθυντής του Eurocontrol, σε αποκλειστική του συνέντευξη στην «ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ». Ποια τα μεγέθη, πώς διαμορφώνεται η πρόκληση και με ποιούς τρόπους σκέφτεται το Eurocontrol να αντιμετωπίσει την εξίσωση–σπαζοκεφαλιά;
Η … εκρηκτική πορεία του τουρισμού και του διασυνοριακού επιχειρείν όχι μόνο έχει επιτείνει την εναέρια κινητικότητα στην Ευρώπη, αλλά δείχνει να οδηγεί με ανεξέλεγκτο ρυθμό σε μεγέθη τα οποία δύσκολα είναι σε θέση να διαχειριστεί με τις υφιστάμενες δυνατότητες ο πάροχος εναέριας κυκλοφορίας, Eurocontrol. Αρκεί να σημειωθεί πως τον Ιούνιο του 2018 έλαβαν χώρα περισσότερες από 1 εκατομμύριο πτήσεις στον ευρωπαϊκό εναέριο χώρο, μέγεθος ενισχυμένο κατά 4,1%, εν συγκρίσει προς το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2017! Μάλιστα, με την απαιτούμενη αναγωγή των μεγεθών, έχει υπολογιστεί πως μέχρι το 2024 κάτι παραπάνω από 12,4 εκατομμύρια πτήσεις θα λάβουν χώρα στους ευρωπαϊκούς αιθέρες… Τα ερωτήματα που προκύπτουν αβίαστα είναι εάν το σύστημα θα αντέξει και σε ποιο βαθμό είναι προετοιμασμένοι οι εμπλεκόμενοι stakeholders, ώστε να ανταπεξέλθουν σε τόσο αυξημένα μεγέθη.
Ένας από τους πλέον αρμόδιους με τις σχετικές απαντήσεις είναι ο κ. Eamonn Brennan, Γενικός Διευθυντής του Eurocontrol από τον Ιανουάριο του 2018. Σε αποκλειστική του συνέντευξη στην «ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ» δεν διστάζει να θέσει τον δάκτυλον επί τον τύπον των ήλων, αναφερόμενος σε συγκεκριμένα μεγέθη, προβλήματα και προκλήσεις.
Τέσσερις χώρες (Αγγλία, Τουρκία, Γαλλία και Γερμανία) αναμένεται να υποδεχτούν μέχρι και 3.000 πρόσθετες πτήσεις σε ημερήσια βάση. Η Ελλάδα αναμένεται να προσθέσει περί τις 1.200 πτήσεις καθημερινά έως το 2040, εν συγκρίσει προς ό,τι ισχύει σήμερα.
Σε επίπεδο ρεκόρ οι καθυστερήσεις στις ευρωπαϊκές πτήσεις το πεντάμηνο Ιανουαρίου–Μαΐου 2018
Αποτελεί κοινό τόπο πως με το πέρασμα του χρόνου καταγράφονται ολοένα και περισσότερες και μεγαλύτερης χρονικής διάρκειας καθυστερήσεις στις αεροπορικές μεταφορές στη Γηραιά Ήπειρο. Οι αιτίες ποικίλουν από έντονα καιρικά φαινόμενα κι αντίστοιχα ακραίες συνθήκες μέχρι υπέρμετρη κίνηση στους εναέριους αεροδιαδρόμους κι αστοχίες στα πληροφοριακά συστήματα. Α, στο… μείγμα προσθέστε και μια σειρά από απεργιακές κινητοποιήσεις, πρωτίστως στη Γαλλία και το Βέλγιο, κι η εικόνα του τοπίου παρουσιάζεται σε όλο της το μεγαλείο! Κι εάν για τις καιρικές συνθήκες ο βαθμός της ανθρώπινης παρέμβασης κινείται στη σφαίρα της φαντασίας, δεν συμβαίνει το ίδιο λ.χ. με το ζήτημα της κίνησης στους ουρανούς.
Πόσο μάλλον από τη στιγμή που ένα σημαντικό ποσοστό των en–route καθυστερήσεων (55%) οφείλεται στην έλλειψη διαθέσιμης χωρητικότητας και την αντίστοιχη υποστελέχωση, και δη σε ό,τι αφορά τη Νοτιοδυτική Ευρώπη (λ.χ. Γερμανία και Γαλλία). Αρκεί δε να σημειωθεί πως το 2018 καταγράφηκε ένα σημαντικά αυξημένο ποσοστό από καθυστερήσεις σε περισσότερα από 25 κέντρα ελέγχου περιοχών σε ολόκληρη τη γεωγραφική Ήπειρο. «Είναι πραγματικά αξιοσημείωτο το γεγονός πως κατά το πεντάμηνο Ιανουαρίου–Μαΐου 2018 οι καθυστερήσεις που βιώσαμε στους ευρωπαϊκούς ουρανούς ήταν οι μεγαλύτερες της μέχρι σήμερα ιστορίας. Κι αυτό, ενόσω η αεροπορική κίνηση αυξήθηκε κατά 3,4% εν συγκρίσει προς το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2017, οι καθυστερήσεις στη διαχείριση της ροής της εναέριας κυκλοφορίας en route ενισχύθηκε δραματικά: από 0,46 λεπτά ανά πτήση, υπερέβησαν τα 1,05 λεπτά ανά πτήση», τόνισε ο Γενικός Διευθυντής του Eurocontrol.
Οικονομική ζημιά 88,1 δισ. ευρώ από την έλλειψη χωρητικότητας των αεροδρομίων!
Υπάρχουν πολλοί γενεσιουργοί λόγοι για την εμφάνιση των εν λόγω προβλημάτων. Για παράδειγμα, απαιτείται αρκετός χρόνος, προκειμένου ένας ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας να εκπαιδευτεί, ώστε να μπορεί να λειτουργήσει με ασφάλεια. Παράλληλα, είναι εξαιρετικά δύσκολο να γίνει ακριβής πρόβλεψη, σχετικά με το πόσοι ελεγκτές θα χρειαστούν κατά τα αμέσως προσεχή χρόνια. Κι αυτό, γιατί λ.χ. ορισμένες περιοχές φθάνουν στο όριό τους, σχετικά με το πλήθος και το εύρος που μπορεί να χειριστεί κάθε ελεγκτής σε ατομικό επίπεδο, παρά το γεγονός ότι οι τομείς ευθύνης διαρκώς συρρικνώνονται. Μάλιστα, όπως επισημαίνει ο κ. Brennan: «Παρά το γεγονός ότι καθημερινά γινόμαστε μάρτυρες καινοτόμων απαντήσεων, όπως είναι ο κάθετος διαχωρισμός τομέων στις Κάτω Χώρες, εντούτοις πρόκειται για ένα θεμελιώδες ζήτημα που θα πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα κι αποτελεσματικά.
Συνολικά, ως βιομηχανία, πρέπει να επενδύσουμε περισσότερο, να αυξήσουμε την παραγωγική ικανότητα και να αξιοποιήσουμε καλύτερα την υπάρχουσα χωρητικότητα. Οι καθυστερήσεις που σημειώθηκαν μέχρι σήμερα το 2018 αποτέλεσαν πρόσκληση αφύπνισης για την ευρωπαϊκή διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας!». Πολλές φορές η σταδιακή απαρίθμηση μεγεθών περνά –σχεδόν– απαρατήρητη από την πλευρά όσων τα εξετάζουν, εάν από αυτά εκλείπει το στοιχείο του χρήματος. Υπό αυτό το πρίσμα, η έλλειψη χωρητικότητας σε επίπεδο αεροδρομίων στην Ευρώπη αναμένεται να οδηγήσει σε απώλεια οικονομικών μεγεθών της τάξεως των 88,1 δισεκατομμυρίων ευρώ μέχρι το 2040! Κι αυτό, απλώς από τη μη ικανοποίηση της ζήτησης για αεροπορικά ταξίδια και της παράλληλης μειωμένης αεροπορικής σύνδεσης.