Ξεχωριστή αναφορά πραγματοποιεί ο κ. Αποστολίδης και στο προσωπικό της επιχείρησης, αναδεικνύοντας την αξία της συνεχούς εκπαίδευσης: «Η Μαραθιά επενδύει ουσιαστικά στο προσωπικό της, φροντίζοντας μεταξύ άλλων και τη διαρκή κατάρτιση αυτού. Έτσι, υπάρχει η δυναμική της σταθερής ομάδας και η εσωτερική ανέλιξη του εργαζόμενου, γεγονός που βοηθάει στην ανάπτυξη της επιχείρησης, σε συνδυασμό, φυσικά, και με άλλες πρακτικές οργάνωσης και διαχείρισής της». Παρόμοια είναι η εικόνα σε επίπεδο αφίξεων σε έναν παραδοσιακά δημοφιλή τουριστικό προορισμό, την Κρήτη. «Ύστερα από 2 χρόνια είχαμε ένα δυνατό Απρίλη, με Έλληνες αλλά και ξένους τουρίστες, λόγω του Πάσχα των Καθολικών, με αρκετά υψηλή τη μέση κατανάλωση» επισημαίνει ο κ. Κώστας Ζαχαριάς, Πρόεδρος του Συλλόγου Εστίασης και Διασκέδασης του Αγίου Νικολάου και ιδιοκτήτης των εστιατορίων Ble Κατσαρολάκια και Achinos στον Άγιο Νικόλαο.
“ Από τη στιγμή που ο τουρίστας φτάνει στον προορισμό του, παρατηρείται μια έντονη προσπάθεια να συμμετέχει σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερο αριθμό δραστηριοτήτων.”
Συνεχίζοντας, αναφέρθηκε στο μήνα Μάιο και στις τουριστικές επιδόσεις της περιόδου αυτής, λέγοντας: «Παραδοσιακά πρόκειται για ένα μήνα που στην περιοχή παρουσιάζει χαμηλές πληρότητες, για να δώσει τη σκυτάλη σε ένα δυνατό Ιούνιο». Σε ό,τι αφορά στην τουριστική αγορά της Ρωσίας, η οποία είναι μια σταθερή πηγή προέλευσης επισκεπτών για την περιοχή, αναφέρει: «Υπάρχει μια σχετική απώλεια ακόμα και για όσους βρίσκονται σε χώρες της Ευρώπης. Όμως οι πελάτες υψηλού επιπέδου επισιτιστικών υπηρεσιών εκφράζουν την πρόθεση να έρθουν μέσω Τουρκίας και Κροατίας». Στην υψηλή κατανάλωση των Ελλήνων αναφέρθηκε και ο κ. Τάσος Μιχελίδης, ιδιοκτήτης του εστιατορίου Οι Νοστιμιές της Ουρανίας και chef του Boa Vista Tiki Bar στη Σάμο. «Το Πάσχα σημειώθηκε μεγάλη επισκεψιμότητα Σκανδιναβών στο νησί. Το Μάιο την τουριστική κίνηση διατήρησαν υψηλά οι Έλληνες».
Στη συνέχεια, ο κ. Μιχελίδης αναφέρθηκε στη μεγάλη ζήτηση της κατανάλωσης φαγητού, σε σημείο που ανάγκασε, όπως τόνισε, «αρκετά μπαρ να τροποποιήσουν τις υπηρεσίες τους και να δημιουργήσουν μια μικρή υποδομή ώστε να παρέχουν και φαγητό. Οι προσδοκίες είναι υψηλές για τη συνέχεια της σεζόν, όμως το αγκάθι έλλειψης προσωπικού είναι αιχμηρό. Τα προηγούμενα χρόνια υπήρχε τουλάχιστον ένας βασικός κορμός προσωπικού και μπορούσαν οι βασικές διεργασίες να ολοκληρωθούν ικανοποιητικά. Όμως φέτος αρκετοί στράφηκαν σε άλλα επαγγέλματα καθώς και στο Δημόσιο, με αποτέλεσμα να υπάρχουν σοβαρές ελλείψεις. Επιπλέον, προσφέρονται υψηλότερες αμοιβές -ως ένας τρόπος προσέλκυσης προσωπικού- από τις επισιτιστικές επιχειρήσεις, ακόμα και με μεταγραφή από το ένα μαγαζί στο άλλο».
Αισιόδοξα είναι τα μηνύματα και από την περιοχή της Μεσσηνίας. Ο κ. Θάνος Αγγελόπουλος, chef στον όμιλο Secada στην Καλαμάτα, εξηγεί: «Η πόλη αλλά και η ευρύτερη περιοχή της Καλαμάτας βρίσκονται μεταξύ των κορυφαίων τουριστικών προορισμών, με αποτέλεσμα την προσέλκυση πολλών Ελλήνων επισκεπτών. Το καλό οδικό δίκτυο προσφέρει εύκολη πρόσβαση από την Αθήνα. Επίσης πρόκειται και για έναν οικονομικό σχετικά προορισμό. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της παραλίας της πόλης, όπου οι ξαπλώστρες είναι δωρεάν». Ειδικά την περίοδο του Πάσχα η τουριστική κίνηση ήταν αυξημένη. Όπως επισημαίνει ο chef: «Την Καλαμάτα επέλεξαν πολλοί Έλληνες για τις πασχαλινές τους διακοπές, ενώ στην Πύλο βρέθηκαν αρκετοί επισκέπτες από την Αγγλία, τη Γαλλία, την Αυστρία, τη Γερμανία αλλά και τη Σκανδιναβία. Σε ό,τι αφορά στα ξενοδοχεία, γίνονται προσπάθειες ανακαίνισης, μιας και είναι μικρά σε δυναμικότητα. Φυσικά, υπάρχει και η επιλογή του Airbnb, ειδικά στην πόλη της Καλαμάτας, επηρεάζοντας σε ένα βαθμό τη μέση κατανάλωση». Και προσθέτει: «Εάν όμως πρόκειται για οικογένειες, τα πράγματα είναι διαφορετικά επειδή τα παιδιά αναγκαστικά θα καταναλώσουν, ακόμα κι αν οι γονείς δείξουν εγκράτεια για τον εαυτό τους. Ένα προϊόν που δουλεύει πολύ όλο το χρόνο είναι τα “city breaks”, σε σημείο που να υπάρχει πλέον σημαντικός συναγωνισμός με την πόλη του Ναυπλίου».
Συνεχίζοντας, ο κύριος Αγγελόπουλος επισήμανε το κενό που υπάρχει σε προσωπικό και μίλησε για τον τρόπο με τον οποίο το διαχειρίζονται αυτό οι περισσότεροι επιχειρηματίες της εστίασης: «Προσέλκυση ανειδίκευτου προσωπικού, το οποίο όμως εκπαιδεύουν οι επιχειρήσεις ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν όσο γίνεται στις απαιτήσεις του δύσκολου αυτού τομέα της παροχής υπηρεσιών και εστίασης. Το κενό των επαγγελματιών είναι σημαντικό, όμως οι επιχειρήσεις πρέπει να δουλέψουν. Πλέον υπάρχει μια άλλη νοοτροπία σε όλες τις συνθήκες, δίνοντας έμφαση στις υπηρεσίες και όχι στο εύκολο κέρδος».
Γενικά, είναι διάχυτη η θετική ψυχολογία στα στελέχη του επισιτιστικού τομέα των τουριστικών περιοχών, παρά τις δυσκολίες που μπορεί να παρουσιάσει η φετινή σεζόν. Όλα δείχνουν ότι πρόκειται για μια δυναμική και πολλά υποσχόμενη περίοδο, τουριστικά αλλά και με μέλλον μακροπρόθεσμα. Το στοίχημα είναι να υπάρχει ποιότητα στην παροχή υπηρεσιών διαχρονικά. Και αυτό επιτυγχάνεται μόνο με την ύπαρξη κατάλληλα εκπαιδευμένου προσωπικού. Στο κοντινό μέλλον οι επιχειρήσεις που θα αναπτυχθούν είναι ακριβώς αυτές που θα επενδύουν στο ανθρώπινο δυναμικό, σε συνδυασμό με πρωτότυπες γαστρονομικές εμπειρίες