Τι λένε αναλυτικά τα στοιχεία της ΕΞΑΑΑ
Μεγάλο περιθώριο για περαιτέρω βελτίωση της θέσης της στην ευρωπαϊκή και διεθνή τουριστική σκηνή έχει η Αθήνα, αφού βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις -έναντι των ανταγωνιστών της- σε ό,τι αφορά σειρά στοιχείων σχετικών με την ταχύτητα ανάκαμψης τιμών και πληρότητας ξενοδοχείων.
Όπως σημειώνει η ΕΞΑΑΑ: «Για το υπόλοιπο του 2022 και για το 2023 είναι αναγκαίο να διερευνήσουμε από κοινού -Πολιτεία και Τουρισμός- τρόπους και πρακτικές για τη θωράκιση των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων της Αθήνας όλων των κατηγοριών από προβλήματα όπως η υπερπροσφορά τουριστικών κλινών, το υψηλό ενεργειακό κόστος και το υψηλό κόστος προμηθειών και λειτουργίας των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων, που δημιουργούν ένα δύσκολο περιβάλλον, σε συνδυασμό με την αβεβαιότητα για τον πόλεμο και την πανδημία.
ΜΕΣΗ ΠΛΗΡΟΤΗΤΑ
Με το «άνοιγμα» της τουριστικής σαιζόν (Απρίλιος 2022), η πληρότητα στα ξενοδοχεία της Αθήνας, εμφανίζει σταδιακή βελτίωση με τάση να εξισορροπηθεί κοντά στα επίπεδα του 2019 – Ιούλιος 2022 (απόκλιση από το 2019 0,6%) και Σεπτέμβριος 2022 (απόκλιση από το 2019 -1,6%). Ωστόσο, εξακολουθούν να εμφανίζονται αρνητικά τα πρόσημα της μέσης πληρότητας, τόσο ανά μήνα όσο και επί του συνόλου (-14%) έναντι του 2019.
ΜΕΣΗ ΤΙΜΗ ΔΩΜΑΤΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΟΔΟ ΑΝΑ ΔΙΑΘΕΣΙΜΟ ΔΩΜΑΤΙΟ
Σε ό,τι αφορά τη μέση τιμή δωματίου (ADR) και το έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPar) των ξενοδοχείων, είναι εμφανής η τάση βελτίωσης, ειδικά το τρίμηνο Ιουνίου – Ιουλίου – Αυγούστου 2022. Αυτό ήταν αναμενόμενο, λόγω της αύξησης της τουριστικής ροής της θερινής περιόδου. Ωστόσο, τον Σεπτέμβριο παρατηρείται ελαφρά κάμψη των επιδόσεων σε ADR και RevPar. Η συνολική θετική πορεία των συγκεκριμένων δεικτών από τον Απρίλιο 2022 και μετά συνέβαλε σε συνολική αύξηση μέσης τιμής (ADR) κατά 13,9% για το 9μηνο, ενώ με αρνητικό πρόσημο παραμένει το έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPar / -2,1%).
ΠΛΗΡΟΤΗΤΑ – ΤΙΜΕΣ
Σε ό,τι αφορά την Αθήνα και τους ανταγωνιστές της, παρατηρούμε πως τον Σεπτέμβριο, με μέση πληρότητα 68,7% (αύξηση της τάξης του 23,3% έναντι του 2021), η Αθήνα βρέθηκε στην τελευταία θέση -θετικής- μεταβολής έναντι των λοιπών πόλεων-ανταγωνιστών της. Με μέση τιμή δωματίου / ADR 123,97 ευρώ (αύξηση της τάξης του 24,3% έναντι του 2021), βρίσκεται στην προτελευταία θέση -θετικής- μεταβολής ADR έναντι των ανταγωνιστών της, καθώς η πλέον χαμηλή μέση τιμή δωματίου είναι τα 113,37 ευρώ (Βιέννη) και η υψηλότερη αγγίζει τα 292,77 ευρώ (Παρίσι). Με έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο / RevPar 85,19 ευρώ (αύξηση 53,3% έναντι του 2021) βρίσκεται στην τελευταία θέση -θετικής- μεταβολής RevPar έναντι των υπολοίπων.
Δείκτες ποιότητας ξενοδοχείων Αθήνας και ανταγωνιστικών πόλεων
Με βάση τα στοιχεία δεικτών ποιότητας που αποτυπώνονται στο Γενικό Δείκτη Ικανοποίησης (GRI) καθώς και τους επιμέρους δείκτες ικανοποίησης πελατών των ξενοδοχείων, όπως υπολογίζεται από τη ReviewPro και δημοσιεύεται από τον ΙΝΣΕΤΕ, η Αθήνα κατέχει την πρώτη θέση ανάμεσα στις εξεταζόμενες ανταγωνιστικές της πόλεις και μάλιστα με σημαντική διαφορά. Βέβαια, αυτό αφορά τη γενική βαθμολογία, αφού όταν περνάμε σε επιμέρους δείκτες δεν καταφέρνει πουθενά να κερδίσει την πρώτη θέση. Οι δείκτες αποτυπώνουν το ανταγωνιστικό επίπεδο του ελληνικού ξενοδοχειακού προϊόντος, καθώς και του αντίστοιχου των ανταγωνιστριών χωρών. Ο δείκτης αυτός υπολογίζεται για κάθε ξενοδοχείο, μέσω ανάλυσης των μεταβλητών που συνδέονται με τις αναρτήσεις σχολίων πελατών σε εκατοντάδες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, ιστοσελίδες σχολιασμού ξενοδοχείων και ιστοσελίδες OTAs (online travel agents – διαδικτυακά ταξιδιωτικά γραφεία). Δείκτες άνω του 80% δηλώνουν θετική εμπειρία. Tα στοιχεία που παρουσιάζονται βασίζονται σε αξιολογήσεις από πελάτες ελληνικών ξενοδοχείων και ξενοδοχείων στους ανταγωνιστικούς προορισμούς αναλόγως διαθεσιμότητας. Συνεπώς, οι δείκτες αποτυπώνουν το ανταγωνιστικό επίπεδο του ελληνικού ξενοδοχειακού προϊόντος, καθώς και του αντίστοιχου των ανταγωνιστριών χωρών.
Οι σημαντικότερες Στρατηγικές δράσεις του Δημοσίου Τομέα για τον Προορισμό Αθήνα
Στη μελέτη DELOITTE και REMACO για τον ΙΝΣΕΤΕ για τον προορισμό «Αθήνα» προτείνονται 61 Στρατηγικές Δράσεις του Δημοσίου Τομέα. Εδώ αναφέρουμε τις 20 (και αναλυτικότερα τέσσερις, που έχουν συλλέξει τη μεγαλύτερη βαθμολογία.
Οι 4 ξεχωρίζουν κατέχοντας την καλύτερη θέση στα κριτήρια «Ποιότητα Ζωής» και «Προϊόν και Προώθηση» έχοντας αυξημένη σημασία για τον τομέα του τουρισμού.
• Από αυτές, οι δράσεις 2 και 3 σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με υποδομές προσβασιμότητας ενώ η δράση 7 χαρακτηρίζεται από χαμηλό επίπεδο ωριμότητας / υψηλό κόστος.
• Οι δράσεις 2 και 3 αφορούν σημαντικές αναπλάσεις για τον προορισμό στο Κέντρο της πρωτεύουσας και στο παράκτιο μέτωπο, ενώ οι δράσεις 4 και 7 αφορούν αντιστοίχως τη βελτίωση και αναβάθμιση υποστηρικτικών υποδομών πολιτιστικών πόρων και δομών και την αποκατάσταση, επανένταξη και ανάδειξη του κτιριακού αποθέματός της.
• Οι δράσεις 2 και 3 σχετίζονται εμμέσως με υποδομές προσβασιμότητας, καθώς οι αναπλάσεις αφορούν και το αστικό οδικό δίκτυο, ενώ η δράση που αφορά την αποκατάσταση και επανένταξη του κτιριακού αποθέματος του προορισμού (Δράση 7) απαιτεί αρκετό χρόνο ωρίμανσης και υψηλούς χρηματοδοτικούς πόρους.