Τουρισμός Υγείας: Σε πρωτοφανή υψηλά επίπεδα κινείται η παγκόσμια αγορά του Τουρισμού Υγείας και Ευζωίας, καθώς ο συγκεκριμένος τομέας ξεπέρασε πέρυσι σε αξία το επίπεδο των 23,8 δισ. δολαρίων, ενώ αναμένεται να συνεχίσει να κινείται με ετήσιους ρυθμούς ανάπτυξης της τάξης του 18,8%, σύμφωνα με τα στοιχεία μελέτης της OrbisResearch.com. Με βάση τα έσοδα από τον Τουρισμό Υγείας, την πρωτοκαθεδρία κατέχει ο Καναδάς, ακολουθούμενος από τη Μεγάλη Βρετανία και το Ισραήλ, ενώ στην κορυφαία 15άδα χωρών, εκτός από τις… αναμενόμενες (Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία, Ιαπωνία, Νότια Κορέα κ.λπ.), συναντώνται και ορισμένες «εκπλήξεις», όπως είναι η Ιορδανία και οι Φιλιππίνες.
Και η Ελλάδα; Πού βρίσκεται; Ποιο το status της στον συγκεκριμένο τομέα;
Το ποια είναι η θέση της Ελλάδας, μιας χώρας με εξαιρετικά ευνοϊκό κλίμα και γεωγραφικές ομορφιές, ανάμεσα στις χώρες που πρωτοστατούν στον Τουρισμό Υγείας, είναι ένα «αγκάθι» θα λέγαμε στην ανάπτυξη της χώρας μας. Πάνω σε αυτό μπορούμε να συμπληρώσουμε ορισμένα ακόμη ερωτήματα: Πόσο έτοιμοι είμαστε ώστε να αποτελέσουμε μια ευμεγέθη κουκίδα στον διεθνή χάρτη των χωρών που παρέχουν υψηλής ποιότητας και πιστότητας υπηρεσίες Τουρισμού Υγείας; Υπάρχει σχετικό νομικό πλαίσιο που ξεκαθαρίζει το ισχύον status quo εντός των συνόρων; Ποιος έχει το… πάνω χέρι στον Τουρισμό Υγείας; Το Υπουργείο Τουρισμού ή μήπως το Υγείας; Τι ισχύει σε διεθνές επίπεδο;
«Επιμήκυνση τουριστικής περιόδου», «τουριστικό μείγμα», «all-inclusive», «home port στον τουρισμό κρουαζιέρας», «πολλαπλασιασμός απευθείας πτήσεων», «διεύρυνση αγορών-στόχων» κ.ο.κ. Φράσεις, έννοιες και κλισέ που ακούμε συνέχεια στην τουριστική βιομηχανία.
«Go with the flow», ισχυρίζονται οι Αμερικανοί, ωστόσο η αγορά του τουρισμού δεν προσφέρεται για πειραματισμούς, ευχολόγια και λογική ανάπτυξης δίχως ειρμό, πλάνο, στόχευση και ορίζοντα. Τελευταία, ωστόσο, αξίζει να σημειώσουμε ότι ολοένα και περισσότερο χρησιμοποιείται ο όρος «Τουρισμός Υγείας» που από πολλούς θεωρείται ακόμα ένας τίτλος για πρόσκαιρη εκμετάλλευση των σημαντικών ρυθμών ανάπτυξης που επιτυγχάνει ο τουρισμός και της πιεσμένης αναγκαιότητας για την ανεύρεση νέων πηγών προσπορισμού εσόδων. Δεν είναι όμως έτσι.
Υπήρχαν σκέψεις για την παροχή μιας σειράς κινήτρων για όσες επιχειρήσεις δραστηριοποιούνταν στον Τουρισμό Υγείας, που θα εκτείνονταν από τη χορήγηση
έκπτωσης ΦΠΑ μέχρι και σε αντίστοιχη μείωση, με βάση συγκεκριμένο ποσοστό επί του φόρου εισοδήματος! Επιπροσθέτως, θα εξασφαλίζονταν μειωμένες εργοδοτικές εισφορές για το νεοπροσληφθέν προσωπικό και δη για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα που εικάζεται πως θα έφτανε σε βάθος τριετίας.
Η «ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ» ξεκινά από το τεύχος που κρατάτε στα χέρια σας έναν ερευνητικό «φάκελο» αναφορικά με τον Τουρισμό Υγείας. Τι σημαίνει, αλήθεια, ποιο το περιεχόμενό του, ποιους αφορά, ποιες οι αναγκαίες διοικητικές, όσο και λειτουργικές δομές, ποιος (πρέπει να) ηγείται της όλη διαδικασίας, ο τουρισμός ή η υγεία και γιατί; Ποιες οι προοπτικές και το δυνητικό μέγεθός του, πόσο ώριμη και έτοιμη είναι η εγχώρια αγορά, τι απαιτείται να γίνει; Χρειάζεται αντίστοιχο νομοθετικό πλαίσιο και γιατί; Τι κινήσεις έχουν γίνει προς αυτή την κατεύθυνση; Ποια η εμπειρία άλλων χωρών; Όλα αυτά τα ερωτήματα θα αναλυθούν στο πρώτο μέρος της έρευνάς μας.
Επιλεκτική χειρουργική, γονιμότητα, οδοντιατρική περίθαλψη και πλαστικές στην κορυφή της ζήτησης. Σύμφωνα με την πλειοψηφία των μελετών, σε επίπεδο Τουρισμού Υγείας/Ιατρικού Τουρισμού υπάρχουν ορισμένες θεραπείες που εμφανίζουν μεγαλύτερο βαθμό ζήτησης και κυριαρχούν διεθνώς, όπως η οδοντιατρική περίθαλψη, η επιλεκτική χειρουργική επέμβαση, η θεραπεία γονιμότητας, καθώς επίσης και η αισθητική χειρουργική. Με βάση τον τύπο της θεραπείας, η παγκόσμια αγορά διαχωρίζεται περαιτέρω στην ορθοπεδική θεραπεία, την καρδιαγγειακή θεραπεία, τη θεραπεία γονιμότητας, την καλλυντική θεραπεία, τη νευρολογική θεραπεία, τη θεραπεία καρκίνου κ.λπ.
Μάλιστα, σε αυτό το πλαίσιο, οι πλέον προηγμένες χώρες, όπως ΗΠΑ, Γερμανία, Μεγάλη Βρετανία, Ιαπωνία, Καναδάς και Γαλλία, προσφέρουν ιδιαίτερα εξελιγμένες θεραπείες. Τα υψηλά κόστη θεραπείας και ο χρόνος αναμονής για ιατρικές διαδικασίες, σε συνδυασμό με τις ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις αποτελούν τους κύριους παράγοντες που οδηγούν στην ανάπτυξη της διεθνούς αγοράς. Από την άλλη πλευρά, οι αυστηρές μορφές τεκμηρίωσης, τα ζητήματα που σχετίζονται με την έγκριση και τις εν γένει θεωρήσεις βίζας, καθώς επίσης και το περιορισμένο πεδίο προστασίας δρουν ως αιτίες ανάσχεσης της περαιτέρω εξέλιξης του συγκεκριμένου τομέα.
Σε επίπεδο γεωγραφικής κατανομής, στη Γηραιά Ήπειρο, κατά την τελευταία τετραετία, η Ρωσία έχει σημειώσει το μεγαλύτερο ποσοστό ανάπτυξης με 13,1%, ακολουθούμενη από τις Τουρκία (12,6%) και Πολωνία (12,4%). Σταθερά ανοδική είναι και η πορεία των πλέον «ώριμων» αγορών (Γερμανία, Γαλλία, Ισπανία κ.λπ.), που απλά κινούνται σε πιο χαμηλούς ρυθμούς ελέω και του όγκου που έχουν καταφέρει να πετύχουν. Αναφορικά με τα αριθμητικά μεγέθη όσων θεωρούνται πελάτες στον Τουρισμό Υγείας, κατά την τετραετία 2013-2017, η Γερμανία ηγήθηκε ξεκάθαρα, έχοντας υποδεχτεί κάτι παραπάνω από 12,7 εκατομμύρια τουρίστες, ακολουθούμενη από Ρωσία και Γαλλία με ελάχιστη διαφορά (8,5 και 8,3 εκατομμύρια αντίστοιχα).
Ένα από τα πλέον ενδιαφέροντα στοιχεία που εξετάζουν και αναδεικνύουν μέσα από τα συμπεράσματά τους οι ποικίλες έρευνες, αφορούν τους βασικούς λόγους για τους οποίους οι επισκέπτες επιλέγουν τον τελικό προορισμό για τη θεραπεία ή την αποκατάσταση του ζητήματος υγείας που αντιμετωπίζουν. Όπως καταδεικνύεται, αρκετοί παράγοντες συμβάλλουν στη λήψη της τελικής τους απόφασης. Αυτοί είναι, ο υψηλός βαθμός επαγγελματισμού εκ μέρους του ιατρικού προσωπικού, η ποιότητα των εγκαταστάσεων όσο και των παρεχόμενων υπηρεσιών, η συνολικότερη κουλτούρα και το πλαίσιο φροντίδας και περίθαλψης, και φυσικά το κόστος.
Οι ενδιαφερόμενοι επισκέπτες σταθμίζουν σε χαμηλό επίπεδο το προσφερόμενο «πακέτο» ψυχαγωγίας και διακοπών, καθώς επίσης και τη συνολικότερη εικόνα του σχετικού προορισμού. Στα πλεονεκτήματα συγκαταλέγονται οι εξειδικευμένες προτάσεις τουρισμού, ψυχαγωγίας και διακοπών, που ξεφεύγουν από τα συνηθισμένα πακέτα που κάθε άλλο παρά συντελούν στην προσπάθεια διαφοροποίησης των χωρών που δραστηριοποιούνται στον εν λόγω τομέα. Επίσης αξίζει να αναφέρουμε ότι στις προαναφερθείσες μελέτες εξάγονται ορισμένα ακόμη συμπεράσματα όπως το γεγονός πως οι ασθενείς-τουρίστες μεγαλύτερης ηλικίας επιλέγουν θεραπείες και υπηρεσίες φροντίδας που αφενός θα τους χαλαρώσουν και αφετέρου θα τους βοηθήσουν να διατηρήσουν αυτή την καλή κατάσταση και αφού αποχωρήσουν από τον προορισμό ευεξίας.
Μάλιστα, την ίδια στιγμή επιθυμούν να αποκτήσουν εμπειρίες που περιλαμβάνουν σωματική δραστηριότητα και περιπέτεια, καθώς έτσι νιώθουν ότι προσέχουν την υγεία τους σωματικά αλλά και ψυχολογικά. Από την άλλη πλευρά, η γενιά των Millennials δείχνει να προτιμά κυρίως τις εναλλακτικές θεραπείες, τις πλαστικές και εν γένει κοσμετολογικές θεραπείες, αλλά και όσες συμβάλλουν στη σωματική και πνευματική ευεξία. Ταυτόχρονα, έχουν μια τάση να επιλέγουν παροχές και προσφορές που περιλαμβάνουν έναν μεγαλύτερο βαθμό διάδρασης με την κοινότητα, τον πολιτισμό, τη γλώσσα και τις τοπικές παραδόσεις του προορισμού που τους ενδιαφέρει.