Το ψηφιδωτό της γεύσης

Η Ελλάδα, χάρη στο μεσογειακό της κλίμα, προσφέρει έναν θησαυρό από υπέροχα αγροτικά προϊόντα με ξεχωριστά χαρακτηριστικά. Παράλληλα, ο κατάλογος με τα ελληνικά αγροτικά προϊόντα και τρόφιμα τα οποία έχουν χαρακτηριστεί με «Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευση» (ΠΟΠ) και «Προστασία Γεωγραφικής Ένδειξης» (ΠΓΕ) είναι ιδιαίτερα πλούσιος και εμπλουτίζεται συνεχώς. Στην κατηγορία του εξαιρετικού παρθένου ελαιόλαδου και της επιτραπέζιας ελιάς, δεκάδες ελληνικές ετικέτες φέρουν την ένδειξη ΠΟΠ και λαμβάνουν την παγκόσμια αναγνώριση που τους πρέπει. Στον κλάδο των τυροκομικών, πέρα από τη «βασίλισσα» φέτα ΠΟΠ, στην Ελλάδα έχουν χαρακτηριστεί ως ΠΟΠ ή ΠΓΕ πάνω από είκοσι είδη τυριών, όπως το Λαδοτύρι Μυτιλήνης, το Καλαθάκι Λήμνου, το Αρσενικό Νάξου και η Σφέλα. Τον πλούσιο κατάλογο των πιστοποιημένων και υψηλής ποιότητας προϊόντων της ελληνικής γης συμπληρώνουν το Ακτινίδιο Πιερίας ΠΓΕ, τα Ροδάκινα Νάουσας ΠΟΠ, τα Μήλα Ζαγοράς Πηλίου ΠΟΠ, τα Πορτοκάλια Μάλεμε Χανίων Κρήτης ΠΟΠ, τα Φασόλια (γίγαντες ελέφαντες) Πρεσπών Φλώριναs ΠΓΕ και πολλά άλλα. Πρόσφατα, ο οργανισμός Νέα Γεωργία Νέα Γενιά και το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, με την υποστήριξη της Εθνικής Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών (ΕΘΕΑΣ) υλοποίησαν το πρόγραμμα «Ενισχύοντας τη θέση των προϊόντων υψηλής διατροφικής αξίας», το οποίο φιλοδοξεί να αναδείξει την ιδιαίτερη διατροφική αξία των αναγνωρισμένων ΠΟΠ και ΠΓΕ προϊόντων της χώρας μας. Τα προϊόντα αυτά είναι ιδιαίτερα σημαντικά, καθώς προσδίδουν την αυθεντική γεύση της Ελλάδας και της Μεσογείου στη διεθνή γαστρονομία, καθιστώντας τη χώρα μας έναν από τους κορυφαίους προορισμούς για τους λάτρεις της καλής γεύσης. Συνεπώς, αποτελούν έναν ουσιώδη πυλώνα του γαστρονομικού τουρισμού για τη χώρα μας, καθώς προσφέρουν μια μοναδική ευκαιρία στους ταξιδιώτες να γευτούν τον πλούτο της μεσογειακής διατροφής, η οποία έχει αναγνωρισθεί από την UNESCO ως Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά της Ανθρωπότητας.

Βιώσιμη ανάπτυξη σε κοινωνία & πολιτισμό

Η χρήση τοπικών πιστοποιημένων προϊόντων στα ξενοδοχεία και τα εστιατόρια μπορεί να προσδώσει σε αυτά πολλαπλά οφέλη, όχι μόνο ενισχύοντας το brand τους, αλλά και υποστηρίζοντας την επίτευξη των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης (SDGs). Όταν ένα ξενοδοχείο επιλέγει να χρησιμοποιεί τοπικά πιστοποιημένα προϊόντα, δημιουργεί μια ξεχωριστή ταυτότητα και ένα ισχυρό brand name, το οποίο προσελκύει ένα συγκεκριμένο κοινό τουριστών-ταξιδιωτών. Τα τοπικά προϊόντα σχετίζονται με την περιοχή και την τοπική κουλτούρα και τον πολιτισμό, προσφέροντας μια αυθεντική γαστρονομική εμπειρία στους επισκέπτες. Από την πλευρά των SDGs, η χρήση τοπικών πιστοποιημένων προϊόντων προάγει την οικονομική ανάπτυξη στις τοπικές κοινότητες (SDG 8), καθώς οι ξενοδοχειακές μονάδες και τα εστιατόρια στηρίζουν τους τοπικούς παραγωγούς. Επίσης, συμβάλλει στη μείωση των εκπομπών άνθρακα και στη διατήρηση της βιοποικιλότητας (SDG 13 και SDG 15), καθώς η μεταφορά τοπικών προϊόντων απαιτεί λιγότερες αποστάσεις και τα τρόφιμα καλύπτουν λιγότερα «τροφομίλια» από το χωράφι έως το πιάτο του καταναλωτή. Στον αντίποδα, οι δύο βασικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα ξενοδοχεία και τα εστιατόρια σε αυτή τους την επιδίωξη είναι το υψηλότερο κόστος, συγκριτικά με αντίστοιχα εισαγόμενα προϊόντα, αλλά και η εποχικότητα των τοπικών προϊόντων. Βέβαια, το κοινό των «γαστροτουριστών» μπορεί να κατανοήσει το αυξημένο κόστος των τοπικών προϊόντων και να συμβαδίσει με τη διαθεσιμότητα των προϊόντων μέσα στον χρόνο.

Τροφή για σκέψη

Στο εξωτερικό, το σημαντικότερο παράδειγμα πρωτοβουλιών για τη διασύνδεση της τοπικής γαστρονομίας με την τουριστική εμπειρία είναι το κίνημα Slow Food, το οποίο ξεκίνησε τη δεκαετία του 1980 στην Ιταλία. Το κίνημα Slow Food προωθεί την ιδέα ότι η απόλαυση του φαγητού πρέπει να αντιμετωπίζεται ως μια πολιτισμική εμπειρία, η οποία ενδυναμώνει τις τοπικές κοινότητες και συμβάλλει στη διατήρηση των παραδοσιακών γαστρονομικών πρακτικών, στην προστασία του περιβάλλοντος και στην αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης.
Μέσω της προώθησης της τοπικής γαστρονομίας και των τοπικών προϊόντων, προσελκύονται ταξιδιώτες που επιθυμούν να γνωρίσουν τον πολιτισμό μέσα από το φαγητό. Στη χώρα μας η περισσότερο γνωστή και διαδεδομένη πρωτοβουλία που σχετίζεται με τον γαστρονομικό τουρισμό είναι το «Ελληνικό Πρωινό». Σκοπός της δράσης αυτής του Ελληνικού Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος είναι να διασυνδέσει τα τοπικά ποιοτικά προϊόντα και τον γαστρονομικό πλούτο της χώρας μας με την τουριστική εμπειρία που λαμβάνουν οι επισκέπτες των ξενοδοχείων-μελών του. Τα προϊόντα που συγκαταλέγονται στο «Ελληνικό Πρωινό», όπως το ελαιόλαδο, το μέλι, το γιαούρτι, οι ελιές και τα φρέσκα φρούτα αποτελούν τον πυρήνα της μεσογειακής διατροφής.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε εισάγετε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε εισάγετε το όνομά σας