Φυτικό κρέας: Zει;
Το μέγεθος της παγκόσμιας αγοράς κρέατος φυτικής προέλευσης αποτιμήθηκε σε 10,11 δισεκατομμύρια δολάρια (ΗΠΑ) το 2022 και υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσει τα 33,99 δισεκατομμύρια δολάρια το 2027. Η αυξανόμενη ευαισθητοποίηση για τα δικαιώματα των ζώων, μέσω διαφόρων οργανώσεων αλλά και μέσω της ατομικής πληροφόρησης των καταναλωτών, αναμένεται να αποτελέσει οδηγό για την αγορά. Το φυτικό κρέας πλέον έχει γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της vegan διατροφής, όπου οι καταναλωτές υιοθετούν έναν χορτοφαγικό τρόπο ζωής, χωρίς κρέας, γαλακτοκομικά και ζωικές πρώτες ύλες. Η στροφή προς τον βιγκανισμό ακολουθείται για λόγους υγείας και ηθικής, ενώ άλλοι καταναλωτές επιλέγουν σταδιακά τη μετάβαση προς τη χορτοφαγική διατροφή -καθώς αρχίζουν να ευαισθητοποιούνται για τα δικαιώματα των ζώων-, και την κατανάλωση πιο βιώσιμων προϊόντων.
Μια άλλη τάση που αποτελεί τον πυρήνα των προκλήσεων που αντιμετωπίζει η αγορά τροφίμων και ποτών είναι η αυξανόμενη ζήτηση για βιολογικά τρόφιμα. Η μείωση της κατανάλωσης επεξεργασμένων τροφίμων έχει τονώσει συστηματικά την αγορά των βιολογικών προϊόντων. Λόγω της πλούσιας θρεπτικής τους αξίας, τα βιολογικά τρόφιμα παρουσιάζουν μεγαλύτερη ζήτηση σε όλο τον κόσμο. Επίσης, καθώς ο πληθυσμός συνειδητοποιεί τις βλαβερές επιπτώσεις των φυτοφαρμάκων στο περιβάλλον και στην υγεία, η βιολογική γεωργία αναπτύσσεται εκθετικά.
Τρόφιμα με τεχνητή νοημοσύνη
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός στη βιομηχανία τροφίμων αφορά την ενσωμάτωση ψηφιακών τεχνολογιών σε διάφορες πτυχές της παραγωγής, επεξεργασίας, διανομής και κατανάλωσης τροφίμων. Ο στόχος της ψηφιοποίησης στη βιομηχανία τροφίμων είναι η παροχή μεγαλύτερης διαφάνειας στην εφοδιαστική αλυσίδα, η βελτίωση της αποτελεσματικότητας και, συνεπώς, η μείωση του κόστους και, τελικά, η αναβάθμιση της συνολικής εμπειρίας των πελατών. Μία από τις προκλήσεις είναι ότι η ψηφιοποίηση μπορεί να σημαίνει πολλά πράγματα στη βιομηχανία τροφίμων και ποτών, από μεγάλα δεδομένα (big data) και προγνωστική συντήρηση, μέχρι τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ) και μηχανική μάθηση, αυτοματισμό της γραμμής παραγωγής και ρομποτική. Επιπλέον, θεωρείται συχνά ως μια πρωτοβουλία καθαρά πληροφορικής, παρά ως μια γενική επιχειρηματική στρατηγική. Καθώς οι εταιρείες ωριμάζουν στο ταξίδι τους στον ψηφιακό μετασχηματισμό, θα αρχίσουμε να βλέπουμε μια πιο ολιστική προσέγγιση. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός θα είναι μια κρίσιμη επιχειρηματική στρατηγική που θα αγγίζει κάθε διαδικασία, από την πρωτογενή παραγωγή μέχρι την επεξεργασία και τη συσκευασία του προϊόντος.