Το τρόφιμο το 2023. Η ζήτηση στην αγορά ποτών και τροφίμων παρουσιάζει κατακόρυφη αύξηση την τελευταία δεκαετία. Αυτή η αύξηση έχει παράλληλα δημιουργήσει νέες ευκαιρίες για καινοτομία, αναπροσαρμόζοντας διαδικασίες, προϊόντα και υπηρεσίες, ώστε να συμβαδίζουν με τις ταχέως μεταβαλλόμενες προτιμήσεις των καταναλωτών.

Του Κωνσταντίνου Νάσιου

Νέες ευκαιρίες για τον κλάδο

Όλα τα παραπάνω φέρνουν νέες προκλήσεις στον κλάδο, καθώς και ορισμένες που δεν είναι τόσο νέες αλλά είναι επίμονες και χρειάζονται περισσότερο χρόνο για την αντιμετώπισή τους.
Μαζί με τη συνεχή ανάπτυξη της αγοράς τροφίμων και ποτών εντείνεται και η ανάγκη μεγαλύτερης παραγωγής, από τις πρώτες ύλες μέχρι τη βιομηχανική επεξεργασία και τυποποίηση των προϊόντων. Ωστόσο, αυτή η εξέλιξη είχε και έχει καταστροφικό αντίκτυπο στο περιβάλλον. Κάπως έτσι προέκυψε η απαγόρευση των πλαστικών προϊόντων μιας χρήσης. Αυτή η απαγόρευση δεν βασίζεται μόνο σε μια ιδεολογία που επικρατούσε για αρκετά χρόνια, αλλά αποτελεί πραγματική ανάγκη, που μέσα από παγκόσμια φόρουμ και διαβουλεύσεις έχει πλέον υλοποιηθεί. Με γνώμονα την αυξανόμενη ευαισθητοποίηση για τη φιλικότητα προς το περιβάλλον, η υπερβολική κατανάλωση και η ακατάλληλη απόρριψη πλαστικού έχουν αναδειχθεί ως δύο από τα σημαντικότερα ζητήματα που αντιμετωπίζουν σήμερα οι εταιρείες τροφίμων και ποτών.

Τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης πρέπει να πετύχουν το στόχο για τη συλλογή 90% των πλαστικών μπουκαλιών μέχρι το 2029, ενώ τα πλαστικά μπουκάλια πρέπει να προέρχονται τουλάχιστον κατά 25% από ανακυκλωμένο υλικό μέχρι το 2025 και 30% μέχρι το 2030. Πλέον, οι εταιρείες στρέφονται όλο και περισσότερο στην παραγωγή προϊόντων με ετικέτα «φιλικό προς το περιβάλλον», τόσο για τις παραπάνω δεσμεύσεις όσο και για την ίδια την ευημερία τους, καθώς η πρακτική της ανακύκλωσης συνδέεται με τον καταναλωτή και είναι πιθανό να συγκεντρώσει περισσότερες προσοδοφόρες πωλήσεις απ’ ό,τι ένα προϊόν που ενδεχομένως θα βλάψει το περιβάλλον. Οι κατασκευαστές και οι έμποροι λιανικής πώλησης στη βιομηχανία ποτών και τροφίμων εστιάζουν τώρα στη διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας, για να αντιμετωπίσουν τις παρούσες προκλήσεις, μέσω της υιοθέτησης πολυάριθμων πρακτικών ανακύκλωσης. Οι μεγάλοι κατασκευαστές τροφίμων και ποτών αναλαμβάνουν δραστικές πρωτοβουλίες, ώστε να στραφούν προς τη βιώσιμη συσκευασία. Για παράδειγμα, πρόσφατα, μεγάλη εταιρεία δημητριακών δήλωσε ότι σχεδόν το 76% της συνολικής συσκευασίας της είναι ανακυκλώσιμη, κομποστοποιήσιμη ή επαναχρησιμοποιήσιμη.

Η υγεία σε πρώτη προτεραιότητα

Η αύξηση των διαταραχών που σχετίζονται με τα τρόφιμα έχει δημιουργήσει μια νέα πρόκληση στη βιομηχανία, με τους ίδιους τους καταναλωτές να προχωρούν σε ουσιαστικές αλλαγές στον τρόπο ζωής και διατροφής τους. Ως αποτέλεσμα, τείνουν να αγοράζουν τρόφιμα χωρίς πρόσθετα συντηρητικά και γλυκαντικά, που μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά την υγεία τους. Τα τελευταία χρόνια, για παράδειγμα, σημειώνεται παγκοσμίως αύξηση στους πάσχοντες από διαβήτη. Η κατανάλωση ζάχαρης, στη συγκεκριμένη περίπτωση, πρέπει να αποφεύγεται. Αυτή η συνειδητοποίηση έχει οδηγήσει τους καταναλωτές να αποφεύγουν τα προϊόντα που περιέχουν ζάχαρη και άλλα πρόσθετα συντηρητικά. Την καταναλωτική τάση των τελευταίων ετών για λιγότερη ζάχαρη σε τρόφιμα και ποτά ακολουθεί και η UNESDA (Ένωση Ευρωπαϊκών Συνδέσμων Αναψυκτικών). Όπως έχει ανακοινώσει η Ένωση, έχει δεσμευτεί για νέα μείωση της ζάχαρης στα αναψυκτικά και τα έτοιμα ποτά κατά 10% έως το 2025. Ήδη, έχουν προηγηθεί δύο μειώσεις στα ποσοστά ζάχαρης, την περίοδο 2015-2019 (κατά 14,6%) και την περίοδο 2000-2015 (κατά 13,3%). Η δέσμευση καλύπτει ευρεία γκάμα προϊόντων: αναψυκτικά, τυποποιημένους χυμούς, ενεργειακά ποτά, παγωμένο τσάι και νερά με γεύση. Με γνώμονα τα παραπάνω, η βιομηχανία τροφίμων και ποτών θα στραφεί όλο και περισσότερο σε προϊόντα χωρίς θερμίδες ή με μειωμένες θερμίδες, και με εναλλακτικές γλυκαντικές ουσίες.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε εισάγετε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε εισάγετε το όνομά σας