Το service του καλοκαιριού. H τουριστική περίοδος έχει σχεδόν ολοκληρωθεί και οι επιχειρήσεις ξεκίνησαν να κάνουν ταμείο. Πώς εξελίχθηκε η τουριστική περίοδος; Τα κουβέρ ήταν τα αναμενόμενα; Τι προτίμησαν να βάλουν στο τραπέζι τους οι τουρίστες; Ποια τα προβλήματα που αντιμετώπισαν τα εστιατόρια της χώρας;

Της Μάγδας Πειστικού

Η ώρα του απολογισμού

Μαστέλο Χίου με χοιρινό απάκι σχάρας, πετιμέζι και μαρμελάδα σύκο, Chef Γιώργος Χατζόπουλος

Το Food Service πραγματοποίησε ρεπορτάζ σε εστιατόρια ανά την Ελλάδα, μίλησε με τις κουζίνες και παρουσιάζει τα αποτελέσματα.

Πριν την επίσημη έναρξη της τουριστικής περιόδου, τα μηνύματα που λάμβανε ο κλάδος χαρακτηρίστηκαν ως απολύτως αισιόδοξα συγκρινόμενα πάντα με το «έτος αναφοράς», 2019. Τα πρώτα στοιχεία δήλωναν πως οι αφίξεις και τα έσοδα όχι απλά θα έφταναν τα αντίστοιχα του 2019, αλλά θα τα ξεπερνούσαν. Με βάση αυτό το δεδομένο, οι επιχειρήσεις προετοιμάστηκαν για να υποδεχθούν τους επισκέπτες και να δείξουν τον καλύτερό τους εαυτό σε επίπεδο προϊόντων και υπηρεσιών. Σήμερα, και με την τουριστική περίοδο να έχει σχεδόν ολοκληρωθεί, οι επαγγελματίες της εστίασης έχουν διαμορφώσει πλέον σαφή εικόνα για το πώς εξελίχθηκε τελικά η τουριστική περίοδος.

“ Η σαιζόν από τον Μάρτιο μέχρι τα μέσα Ιουλίου είχε ξεπεράσει τις αφίξεις του 2019 που θεωρείται έτος-ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό.” Iωάννης Κεσαπίδης

Ο Executive A La Carte Chef στο Aquila Elounda Village, στην Κρήτη, Αλέξανδρος Ανδρουλάκης περιγράφει τη σαιζόν ως εξής: «Το 2023 εξελίχτηκε σε άλλη μια αναπάντεχα απαιτητική σαιζόν. Μέχρι και τον Μάρτιο η ατμόσφαιρα στον τουριστικό κλάδο ήταν εξαιρετικά θετική και επικρατούσε πνεύμα αισιοδοξίας. Δυστυχώς όμως τα πολλά υποσχόμενα μηνύματα δεν μεταφράστηκαν σε κρατήσεις. Ως αποτέλεσμα, τα επίπεδα πληροτήτων κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού δεν ήταν τα αναμενόμενα. Με συγκεκριμένες εθνικότητες να δείχνουν σημαντική μείωση διανυκτερεύσεων.» Ίδια η αίσθηση για την πορεία της κίνησης στο νησί και από τον Operations Executive Chef του Ομίλου Aldemar Resorts του Knossos Royal, Γιώργο Χατζόπουλο: «Συγκριτικά με την τουριστική περίοδο του 2022 κατά την οποία καταγράφεται έξαρση και αυξημένη κίνηση/πληρότητα σε όλη την Ελλάδα, λόγω της παύσης εξαιτίας της COVID εποχής 2020-2021 η αρχική εκτίμηση για το 2023 είχε τις καλύτερες προϋποθέσεις για μία το ίδιο επιτυχημένη σαιζόν. Στον προορισμό της Κρήτης, τα μέχρι τώρα στοιχεία επιβεβαιώνουν την αρχική εκτίμηση το ίδιο καταγράφεται και στην υπόλοιπη Ελλάδα με μικρές εξαιρέσεις σε κάποιους προορισμούς λόγω δυστυχώς των ατυχών συγκυριών-συμβάντων.»

Σφυρίδα σοτέ, χόρτα εποχής, κρέμα φινόκιο, σάλτσα αυγολέμονο, αφρός από μύδια-φύκι κόμπου,τραγανό σκόρδο, chef Αλέξανδρος Ανδρουλάκης

Παρόμοια η εικόνα και στη Ρόδο που δοκιμάστηκε η σαιζόν της με τις πυρκαγιές με τον Ιωάννη Κεσαπίδη, Executive Chef των εστιατορίων Symposium (main restaurant), Il Gusto, Poseidon και Mesogeos του Atrium Palace να αναφέρει: «Φέτος η σαιζόν ξεκίνησε με τις καλύτερες προοπτικές για τη Ρόδο. Η σαιζόν από τον Μάρτιο μέχρι τα μέσα Ιουλίου είχε ξεπεράσει τις αφίξεις του 2019 που θεωρείται έτος-ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό. Τον Ιούλιο είχαμε τις εκτεταμένες πυρκαγιές στο κέντρο του νησιού και προς τμήμα της νοτιοανατολικής παραλίας όπου υπάρχουν 4-5 μεγάλες μονάδες πολυτελείας και το γεγονός αυτό δημιούργησε αναστροφή της θετικής πορείας που κράτησε έναν και πλέον μήνα. Σήμερα οι αριθμοί έχουν ανακάμψει πλήρως και αυτό αποτελεί θετικό οιωνό για την επόμενη σαιζόν του 2024. Το ευτύχημα είναι ότι όλες οι επιχειρήσεις παρά την κάμψη κράτησαν και στήριξαν όλο το προσωπικό τους».

“ Τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίσαμε φέτος ήταν το logistic των προϊόντων και η εύρεση προσωπικού.” Iωάννης Γαβαλάς

Την ίδια εικόνα περιγράφει και ο Executive Sous Chef των Atlantica Holiday Village Rhodes & Atlantica Tropical Suites, Γιάννης Γιαννές: «Η Ρόδος είναι ένας παγκόσμιος τουριστικός προορισμός και αποτελεί έναν από τους πιο εδραιωμένους τουριστικούς προορισμούς της Ελλάδας, ο οποίος συμβάλλει σε μεγάλο ποσοστό στο Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν (ΑΕΠ) της χώρας. Το 97% της τοπικής οικονομίας του νησιού προέρχεται άμεσα ή έμμεσα από τον τουρισμό, με αποτέλεσμα η εξάρτηση της Ρόδου από τον τουρισμό να είναι αρκετά μεγάλη. Η δασική πυρκαγιά που ξέσπασε τον Ιούλιο του 2023 είχε οικολογικές, οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις, θέτοντας ολόκληρο το νησί σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, όπως επίσης και πλήττοντας την εικόνα του προορισμού διεθνώς. Είναι ενδεικτικό ότι η Ρόδος είχε τον Ιούλιο, λόγω των καταστροφικών πυρκαγιών και των ακυρώσεων τουριστικών πακέτων, πτώση 11,3% στις αφίξεις, όταν τον Ιούνιο είχε αύξηση 4,5%. Καθοριστικός παράγοντας για το μεγαλύτερο χρονικό διάστημα Σεπτεμβρίου-Οκτωβρίου είναι το τι θα κάνουν οι τουρίστες που αποφασίζουν τον προορισμό των διακοπών τους λίγο πριν ταξιδέψουν, με βάση τα μετεωρολογικά δεδομένα της τελευταίας στιγμής (last minute κρατήσεις). Ειδικά όσον αφορά τις κρατήσεις του Οκτωβρίου, οι καιρικές συνθήκες θεωρούνται σημαντικότατη παράμετρος και ευελπιστούμε ότι θα συμβάλλουν στη προσπάθεια για διεύρυνση της σαιζόν».

Ο Executive Chef του Rodos Palace, Μιχάλης Στάλας, από τη δική του οπτική τονίζει το πλήγμα που δέχτηκε ο προορισμός από τις πρόσφατες πυρκαγιές αλλά διατηρεί την αισιοδοξία του λέγοντας: «Η φετινή τουριστική περίοδος στη Ρόδο ξεκίνησε αρκετά νωρίς και με ιδιαίτερη κίνηση. Εν συνεχεία είχε σταθερά ανοδική πορεία. Η μόνη χρονική στιγμή που υπήρξε μία μικρή ύφεση, ήταν όταν το νησί πέρασε την πολύ δύσκολη δοκιμασία των πυρκαγιών. Παρ’ όλα αυτά πολύ γρήγορα ανέκαμψε και υπήρξε και πάλι πληρότητα στο νησί. Η Ρόδος αποτελεί πάντα έναν από τους δημοφιλέστερους προορισμούς παγκοσμίως!». Το οδοιπορικό στη Ρόδο ολοκληρώνεται με τον Δημήτρη Κονταράτο, Executive Chef των Lindos Blu Luxury Suites και του εστιατορίου Five Senses o οποίος λέει: «Η πληρότητά μας ήταν αρκετά καλή κυρίως μέχρι το τέλος Ιουλίου, όπου παρά τη μερική πτώση λόγω των πυρκαγιών, ανέκαμψε εντός του Αυγούστου σε κανονικά επίπεδα.» Λίγο διαφορετική η εικόνα στο νησί της Κω, με τον Δημήτρη Κουλλιά, Chef του Horizon Beach Resort στο Μαστιχάρι να αναφέρει: «Στο νησί της Κω οι μέχρι τώρα κρατήσεις προμηνύουν νέα ρεκόρ για τη διάρκεια της φετινής τουριστικής περιόδου».

Λακέρδα με κρίταμο Τήνου, Chef Γιάννης Γαβαλάς

Μεταβαίνοντας σε έναν άλλο προορισμό ο οποίος δείχνει να εξελίσσεται τα τελευταία χρόνια, την Ηρακλειά, ο chef και ιδιοκτήτης του εστιατορίου Αρακλειά, Ιωάννης Γαβαλάς, περιγράφει τη δική του τουριστική εμπειρία: «Μεγάλη προσδοκία πριν την έναρξη, παγωμένη / επιφυλακτική εκκίνηση, διόρθωση ροής τους κεντρικούς μήνες έντασης, Ιούλιο και Αύγουστο, χλιαρός και μουδιασμένος Σεπτέμβριος μέχρι τώρα. Το συμπέρασμα είναι πως από την προσδοκία μιας εξαιρετικής σαιζόν μέχρι την πραγμάτωσή της υπάρχει μεγάλη διαδρομή και χρειάζεται οργάνωση, τεχνογνωσία και στήριξη για να επιτευχθεί».

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε εισάγετε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε εισάγετε το όνομά σας