Το loyalty… σώζει! Το «προβληματικό» οικονομικό περιβάλλον που έχει ενσκύψει εδώ
κι αρκετά χρόνια στη χώρα μας, έχει επιδράσει τόσο στη σχέση των επιχειρήσεων με τους εργαζομένους τους, όσο και στην ικανότητα των πρώτων να αναζητούν όσους ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις και τα «θέλω» τους.
Κι εκεί που έπειτα από μια εκτενή, ενδεχομένως πολύπλοκη ή χρονοβόρα διαδικασία, οι δύο πλευρές ξεκινούν να συνεργαστούν, αίφνης, προκύπτει μια καλύτερη ή πιο δελεαστική υπό όρους πρόταση και, δίχως δεύτερη σκέψη, αφήνουν τον μέχρι σήμερα εργοδότη τους στα κρύα του λουτρού! Χωρίς καν να διστάσουν στιγμή, είτε ακόμη και να τους γεννηθεί κάποιου είδους ηθικής φύσεως αμφιβολία.
Αλήθεια, υπάρχει τρόπος να θεμελιώσετε την πίστη και το εν γένει αίσθημα της αφοσίωσης στην επιχείρηση, το brand, το concept, ακόμη και σε εσάς προσωπικά; Τα εστιατόρια σήμερα βρίσκονται αντιμέτωπα με έναν αδυσώπητο αγώνα, εν πρώτοις να βρουν κι εν συνεχεία να καταφέρουν να κρατήσουν κοντά τους, τους εργαζομένους. Ο μεγαλύτερος… εχθρός δεν είναι άλλος από τους ίδιους τους εργαζομένους, καθώς στην πράξη αποδεικνύονται αρκούντως επιρρεπείς σε προτάσεις τρίτων, «ξεπουλώντας» συμφωνίες που ακόμη δεν έχουν προλάβει να… κρυώσουν γι’ ακόμη κι ανούσια ανταλλάγματα. Υπό αυτό το πρίσμα, γεννάται το ερώτημα: «υπάρχει τρόπος να διατηρήσω στις τάξεις μου για αποδεκτό χρονικό διάστημα το προσωπικό που ταιριάζει στις ανάγκες της επιχείρησής μου;».
Σε αυτή τη λογική, χρήσιμο είναι να μην είστε ευθύς εξ αρχής «σφικτός» με τις οικονομικές απολαβές που προτείνετε στους συνεργάτες σας. Μην σκεφτείτε εντελώς «στεγνά» κι αυστηρώς υπολογιστικά, αλλά προσθέστε μια ικμάδα συναισθήματος
και καρδιάς.
Το «FOOD SERVICE» σας προτείνει 5 τρόπους, για να το κάνετε πράξη! Συγκεκριμένα:
Να μην είστε (υπερβολικά) «σφικτοί» στις οικονομικές αποδοχές των εργαζομένων σας!
Αποτελεί κοινό τόπο πως η κορυφαία αιτία ή λόγος για τον οποίο οι εργαζόμενοι εγκαταλείπουν μια επιχείρηση έχει να κάνει με το γεγονός ότι τους τάζουν καλύτερη αμοιβή ή θέση με μεγαλύτερη αίγλη (κι ανάλογα οικονομικά δεδομένα, φυσικά…). Σε αυτή τη λογική, χρήσιμο είναι να μην είστε ευθύς εξ αρχής «σφικτός» με τις οικονομικές απολαβές που προτείνετε στους συνεργάτες σας. Μην σκεφτείτε εντελώς «στεγνά» κι αυστηρώς υπολογιστικά, αλλά προσθέστε μια ικμάδα συναισθήματος και καρδιάς. Αναλογιστείτε, εάν βρισκόσασταν στη θέση του υπαλλήλου σας, πώς θα νιώθατε στην περίπτωση κατά την οποία σας προσέφεραν «Χ» ευρώ παραπάνω, ως ένδειξη καλής θέλησης, αλλά και το πόσο θέλει κάποιος να εργαστεί μαζί σας. Αποφεύγοντας τη συνήθη… πεπατημένη της ανέξοδης λογικής του «Το μοναστήρι να είναι καλά…», να είστε βέβαιοι πως η γαλαντομία (έστω και σε περιορισμένο πλαίσιο) εκτιμάται και πως η οικονομική δυνατότητα που έχει η επιχείρησή σας αξιολογείται. Όσο πιο μικρή είναι, μάλιστα, η τελευταία, αντιστρόφως ανάλογη είναι η εκτίμηση κι η υποχρέωση που νιώθει ο εργαζόμενος απέναντί της, καθώς αντιλαμβάνεται πως η επιχείρηση δεν διστάζει να διαθέσει από το υστέρημά της ένα «Χ» ποσό, προκειμένου να του καταδείξει το πόσο θέλει να βρίσκεται κοντά της, μαζί της, προς έναν κοινό σκοπό.
Δείξτε την εκτίμησή σας στους επικεφαλής των βαρδιών και των πόστων της επιχείρησής σας.
Κάποιοι έμπειροι στην εστίαση και το επιχειρείν εν γένει ισχυρίζονται πως ο πλέον ισχυρός παράγοντας για την επιτυχημένη παρουσία μιας επιχείρησης στον κλάδο δεν είναι άλλος από τη χρονική διάρκεια που οι managers ή τα επιτελικά στελέχη επιλέγουν να παραμένουν στη θέση τους. Σήμερα, με την επέλαση της οικονομικής κρίσης, έχουν σαφώς μικρότερες αποδοχές σε σχέση με το… ένδοξο παρελθόν. Το κάθε άλλο παρά παρήγορο γεγονός είναι πως τα εστιατόρια δεν δείχνουν να μπαίνουν καν στον κόπο να δώσουν κάποιας μορφής λύση στο εν λόγω ζήτημα. Ποια θα μπορούσε να είναι αυτή; Μια αύξηση των αποδοχών των στελεχών τους, που θα υπερέβαινε το μέσο επίπεδο της αγοράς, είναι αδιαμφισβήτητα κάτι που θα εκτιμούταν και που με βεβαιότητα θα επιχειρούταν να επιστραφεί στο πολλαπλάσιο από μέρους τους προς την επιχείρησή σας! «Think smart, not big», όπως ισχυρίζονται και στις ΗΠΑ!
Σχεδιάστε ένα πλάνο παροχής bonus.
Υπάρχει ένας άγραφος κανόνας στην αγορά της μαζικής εστίασης: από τους πρωτοδιοριζόμενους νέους υπαλλήλους, αυτοί που είναι πιο πιθανό να πετύχουν στα εργασιακά τους καθήκοντα και να παραμείνουν περισσότερο χρόνο στην ίδια την επιχείρηση είναι εκείνοι που τους έχουν συστήσει κάποιοι που ήδη εργάζονται εκεί. Εκτός από την πιθανή ανάγκη για την εύρεση μιας δουλειάς, σίγουρα θα θέλετε να υπάρχουν κι άλλα κίνητρα ή αιτίες, προκειμένου να συνδεθείτε πιο στενά κι αποδοτικά με τους εργαζομένους σας. Σε κάτι τέτοιο θα μπορούσε να συμβάλλει λ.χ. ο σχεδιασμός κι η προσφορά ενός πλάνου κλιμακωτών bonus που θα συνδέονται με την αποδοτικότητα, δίχως, ωστόσο, να απουσιάζει κι η πρόβλεψη για την ύπαρξη κάποιας… συννεφιασμένης χρονικής περιόδου του ίδιου του καταστήματος. Κατ’ αυτό τον τρόπο, δίνεται το σχετικό… σήμα προς τους εργαζομένους πως αυξημένη συνολική παραγωγικότητα συνεπάγεται κέρδος κι όφελος για όλους, ενώ ταυτόχρονα δεν τους ξεχνάτε εντελώς και στην περίπτωση που τα πράγματα δεν κινούνται με βάση τους θετικούς σχεδιασμούς σας.
Μην διστάζετε να επιβραβεύετε τις σωστές συμπεριφορές.
Μπορεί η επιβράβευση με την καταβολή bonus να μην αποδεικνύεται ιδιαίτερα εύκολη, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών, καθώς συνήθως συνδέονται άμεσα με την επίτευξη ενός συγκεκριμένου ύψους πωλήσεων, εντούτοις, υπάρχουν ορισμένες επιχειρήσεις του κλάδου που σκέφτονται «έξυπνα» κι εναλλακτικά, ρίχνοντας στο τραπέζι την ιδέα της επιβράβευσης συμπεριφορών και θέλησης. Έτσι, πέρα από τον συνδυασμό των εσόδων και των πωλήσεων, οι εν λόγω επιχειρήσεις της εστιατορικής σκηνής έχουν ενσωματώσει έναν ακόμη παράγοντα που μετρούν και δεν είναι άλλος από τις ποιοτικές μετρήσεις και τη διασφάλιση του άρτιου customer service ή και τον συνδυασμό τους. Κάποιοι άλλοι έχουν εξελίξει περαιτέρω το μοντέλο μετρήσεών τους, προσθέτοντας και το χαρακτηριστικό του χρόνου παραμονής (και κατ’ επέκταση πίστης και δεσμού) στην ίδια την επιχείρηση!\
Κάποιοι έμπειροι στην εστίαση και το επιχειρείν εν γένει ισχυρίζονται πως ο πλέον ισχυρός παράγοντας για την επιτυχημένη παρουσία μιας επιχείρησης στον κλάδο δεν είναι άλλος από τη χρονική διάρκεια που οι managers ή τα επιτελικά στελέχη επιλέγουν να παραμένουν στη θέση τους.
Να ενημερώνετε σε κάθε ευκαιρία τους υπαλλήλους σας για το σύνολο των ωφελημάτων που τους προσφέρετε.
Εξαιρετικά μικρός αριθμός, ούτε καν ποσοστό, από επιχειρήσεις της εστιατορικής σκηνής στη χώρα μας σήμερα δίνει… αναφορά στους εργαζομένους της και δη σε ό,τι αφορά τα όσα τους παρέχει, εν οίδει ωφελημάτων και παροχών (μισθολογικών, ασφαλιστικών, τυχόν καλύψεις ιδιωτικής ασφάλισης υγείας κ.ο.κ.). Οι επαγγελματίες δεν πρέπει να αντιμετωπίζουν αυτό ως περιττή ενέργεια, καθώς μπορεί να λειτουργήσει ως τεράστια ευκαιρία και συνάμα πλατφόρμα προώθησης της δομημένης λειτουργίας της επιχείρησής τους, παρουσιάζοντας στους υπαλλήλους εκτενώς μια σειρά από ωφελήματα που αυτοί απολαμβάνουν, δίχως καλά-καλά να σκέφτονται πως κάποιος άλλος τα έχει σκεφτεί και πληρώσει για λογαριασμό τους.