Το ακόμη πιο σοβαρό της υπόθεσης δεν σχετίζεται με τη μη πρόσκλησή μας να εκθέσουμε τις θέσεις και τις προτάσεις μας ώστε μέσα από έναν γόνιμο διάλογο να προκύψει μια λειτουργική σύνθεση, που πρακτικά θα ήταν αμοιβαία επωφελής για όλους. Το θέμα είναι πως το σχετικό master plan που συντάχθηκε και οσονούπω εγκρίνεται, κινείται προς τη λάθος κατεύθυνση. Αποτελεί αδιαμφισβήτητο γεγονός πως ο Πειραιάς είναι ένα κορεσμένο λιμάνι. Σε σημείο τέτοιο, που στην περίπτωση κατά την οποία ένα κρουαζιερόπλοιο καταπλεύσει αργότερα από τις 04:00-05:00 π.μ., τότε θα του δοθεί άδεια προτεραιότητας να δέσει γύρω στις 11:00 π.μ.!
Φέτος, η κρουαζιέρα εκτιμάται πως θα κινηθεί στα ίδια περίπου επίπεδα με ό,τι ίσχυε το 2017, απλά με μια ανεπαίσθητη αύξηση της τάξης του 1% με 2%
Βλέπετε, προηγούνται τα πλοία της ακτοπλοΐας, τα μικρότερα σκάφη, υπάρχει αλλαγή βάρδιας των «πιλότων», οπότε τα πράγματα ξεφεύγουν σημαντικά σε επίπεδο χρόνου που απαιτείται για να εξυπηρετηθεί η κρουαζιέρα. Τώρα, με βάση το προωθούμενο master plan, θα δημιουργηθεί ένας ντόκος δεξιά από την είσοδο, την «μπούκα» του κεντρικού λιμανιού του Πειραιά, κάτι που θα επιβαρύνει περαιτέρω την όλη διαδικασία της διέλευσης των σκαφών, αυξάνοντας σημαντικά τις ήδη μεγάλες χρονικές καθυστερήσεις. Έχουν κάνει πρόβλεψη για 3 θέσεις που απευθύνονται στα σκάφη της κρουαζιέρας.
Μα, σήμερα, δεν είναι οι διαθέσιμες θέσεις πρόσδεσης που μας λείπουν, ήδη υπάρχουν περί τις 9, αλλά η γρήγορη διαδικασία της συνολικότερης εξυπηρέτησής τους, τόσο στη θάλασσα όσο και στη στεριά κατά την διαδικασία αποβίβασης των επιβατών-επισκεπτών και της ταχείας προώθησής τους για την άμεση εκτέλεση του προγράμματος που έχουν επιλέξει να ακολουθήσουν:
Είτε αφορά την επίσκεψή τους στην Ακρόπολη, στο Σούνιο ή τον όποιο χώρο με έντονο ιστορικό και αρχαιολογικό ενδιαφέρον είτε την επίσκεψη στην πόλη και στα καταστήματά της, κάποια παραλία κ.ο.κ. Επιπροσθέτως, με βάση τον στρατηγικό σχεδιασμό υπάρχει πρόβλεψη για τη δημιουργία τεσσάρων συνολικά ξενοδοχείων (ενός 4 και τριών 5 αστέρων) εντός των εγκαταστάσεων του λιμανιού της κρουαζιέρας.
Όπως ισχυρίζονται, θα τα γεμίσουν με Κινέζους τουρίστες, τη στιγμή κατά την οποία δεν τα έχει ζητήσει ούτε η κρουαζιέρα, πόσο μάλλον η ακτοπλοΐα. Άρα, θέλουν να μας πείσουν ότι οι Κινέζοι τουρίστες που θα διαμένουν εκεί και θα έχουν μια κάποια οικονομική άνεση και επιφάνεια, δεν θα επιλέξουν να βρίσκονται κάπου παραλιακά, με ανοικτό ορίζοντα ή κοντά σε αρχαιολογικούς χώρους, όπως η Ακρόπολη και οι πέριξ περιοχές που διακρίνονται και από έντονο τουριστικό ενδιαφέρον, αλλά θα επιλέξουν συνειδητά και θα θελήσουν να πληρώσουν αδρά προκειμένου να διαμένουν εντός των εγκαταστάσεων ενός κλειστού τύπου λιμανιού.
Προσθέστε ακόμη και την παράμετρο πως ολόκληρο το λιμάνι θα περικλείεται από ένα τείχος (όχι απαραίτητα με την μορφή της προστατευτικής μάντρας, αλλά μπορεί να είναι περιφραγμένο με κάγκελα) προστασίας, ενώ οι είσοδοι προς τον εξειδικευμένο χώρο της κρουαζιέρας θα ελέγχονται και μέσω φυσικής διαδικασίας ταυτοποίησης, σωματικού ελέγχου, αλλά και αντίστοιχη διαδικασία για τις αποσκευές από αρμόδια επιφορτισμένους security. Δεν μου φαντάζει και ιδιαίτερα διασκεδαστική εμπειρία διακοπών…
Το ακόμη πιο εξοργιστικό είναι πως δεν έχει γίνει κάποιου είδους κυκλοφοριακή μελέτη, η οποία ειδικά για την περιοχή του Πειραιά θεωρείται απολύτως απαραίτητη! Ορθά υπάρχει πρόβλεψη για το «κλείσιμο», με την έννοια της περίφραξης, ολόκληρου του λιμανιού και όχι μόνο της κρουαζιέρας, καθώς σήμερα επικρατεί πλήρης αναρχία και όποιος επιθυμεί εισέρχεται οπουδήποτε θέλει ανά πάσα στιγμή. Εξυπακούεται πως πρέπει να ληφθεί μέριμνα για τη διασφάλιση του λιμανιού και τη θέσπιση συγκεκριμένων, όσο και κεντρικών σημείων εισόδου που θα διέπονται από διαδικασίες ελέγχου.
Ωστόσο, θέλουν στο ύψος των δεξαμενών να υπάρχει ένα και μόνο σημείο εισόδου, απ’ όπου θα διεξάγεται συνολικά η κίνηση των οχημάτων, ανεξαρτήτως εάν πρόκειται για επιβατικό, νταλίκα, φορτηγό, λεωφορείο ή οτιδήποτε άλλο. Αποτέλεσμα; Το κυκλοφοριακό κομφούζιο και η συμφόρηση να βρίσκεται στην ημερήσια… διάταξη. Κι αυτό, δίχως να αναφέρω καν το γεγονός ότι όλα αυτά τα οχήματα θα πρέπει πρωτύτερα να έχουν διασχίσει το μεγαλύτερο μέρος εξωτερικά του λιμανιού, μεταφέροντας το πρόβλημα και στην κίνηση της πόλης που δεν σχετίζεται άμεσα με το λιμάνι! Ολόκληρος ο Πειραιάς κινδυνεύει να μετατραπεί σε ένα απέραντο, αργά κινούμενο parking!
Να υποθέσουμε πως δεν υπάρχει κάποια βιώσιμα λειτουργική εναλλακτική λύση;
Κάθε άλλο! Από την πλευρά μας, ως Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων & Φορέων Ναυτιλίας έχουμε προτείνει βάσει μελέτης, εδώ και αρκετό καιρό μάλιστα, την υπογειοποίηση των γραμμών του ΗΣΑΠ από το Φάληρο μέχρι τον σταθμό στο λιμάνι του Πειραιά. Έτσι, αυτομάτως, εκλείπει το… αόρατο διαχωριστικό «τείχος» των γραμμών του ηλεκτρικού, που χωρίζει και οριοθετεί άναρχα τον Πειραιά. Οπότε το κέντρο της πόλης θα… ανασάνει, ενώ μπορούν να δημιουργηθούν ισόρροποι οδοί εισόδου και εξόδου από και προς το λιμάνι!
Η ίδια μελέτη, μάλιστα, προέβλεπε τη δημιουργία δρόμου ταχείας κυκλοφορίας πάνω από τα αρχαία Μακρά Τείχη (τείχη του Κόνωνα) στην Πειραϊκή, ώστε τα οχήματα να βγαίνουν απευθείας στο Φάληρο. Ξέρετε πόσο πιο λειτουργικά θα ήταν τα πράγματα εάν υλοποιούνταν όσα προτείνει η εν λόγω μελέτη; Θα άλλαζε εν μια νυκτί το «πρόσωπο» ολόκληρης της πόλης, εξασφαλίζοντας άνεση, ταχύτητα, ασφάλεια σε όσους κινούνται σε αυτή, συμπεριλαμβανομένων –βεβαίως– των ίδιων των τουριστών.
Μόνο κέρδη για όλους τους εμπλεκόμενους θα προέκυπταν από μια τέτοια διαμόρφωση. Λύσεις, λοιπόν, υπάρχουν. Μελετημένες, τεκμηριωμένες, με συγκεκριμένα ζητούμενα και απτά οφέλη. Αρκεί κάποιος να έχει τη διάθεση να τις ακούσει, να τις επεξεργαστεί και να οραματιστεί ένα καλύτερο μέλλον για όλους. Εκτιμώ, δε, πως η έλλειψη οραματιστών, «πληγώνει» σημαντικά την πατρίδα μας εν τω συνόλω!