Τα ποτά του 2021. Η χρονιά που πέρασε είχε ένα στοιχείο αρκετά διαφορετικό σε σχέση με τις προηγούμενες. Η πανδημία απέδειξε –για πρώτη φορά τόσο έντονα– πως οι κοινωνικές αλλαγές μπορούν να επηρεάσουν σε τεράστιο βαθμό τις προτιμήσεις, τις συνήθειες και τις γεύσεις των καταναλωτών. Πλέον, από το 2021, οι παγκόσμιες τάσεις στα ποτά ορίζονται ως επί το πλείστον σε μακροσκοπικά συστήματα αντί για μικροσκοπικά…

Του Γιάννη Κοροβέση

Η ΑΝΑΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΗΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ ΤΟΥ ΑΛΚΟΟΛ

Τις προηγούμενες χρονιές, οι τάσεις που αφορούσαν κυρίως τις ατομικές προτιμήσεις ορίζονταν από συγκεκριμένα μπαρ και μεμονωμένους «καταναλωτές». Φέτος, χρησιμοποιώντας την άκρως βοηθητική και ουσιαστική έρευνα της Bacardi, που δόθηκε στη δημοσιότητα πρόσφατα, οι τάσεις εξετάζονται μακροσκοπικά. Συγκεκριμένα μελετώνται οι τάσεις εκείνες που επηρεάστηκαν και δομήθηκαν σε όλον τον κόσμο από παράγοντες που αφορούν την παγκόσμια οικονομία, τις κυβερνητικές αποφάσεις και φυσικά την πανδημία της Covid-19, η οποία αναδιαμόρφωσε πλήρως την παγκόσμια βιομηχανία του αλκοόλ – και όχι μόνο.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία της Bacardi, σε συνεργασία με τη λονδρέζικη εταιρεία The Future Laboratory (TFL). Οι πληροφορίες για τους σκοπούς της έρευνας αντλήθηκαν κατά κύριο λόγο από το δίκτυο συνεργαζόμενων καταστημάτων της Bacardi –με τη βοήθεια ερωτηματολογίων και συνεντεύξεων καταναλωτών και brand ambassadors– καθώς και από δεδομένα της εταιρείας Nielsen CGA και στοιχεία δικής της έρευνας. Τα συμπεράσματα, που ακολουθούν, παρουσιάζουν εξαιρετικό ενδιαφέρον.

Σε λιγότερο από έναν χρόνο, το ηλεκτρονικό εμπόριο στα ποτά παρουσίασε αύξηση τζίρου της τάξης του 350%.

Το σπίτι μετονομάζεται σε εστία «κοινωνικότητας»

Η πανδημία ουσιαστικά μετέτρεψε για πρώτη φορά το σπίτι σε εστία «κοινωνικότητας». Στη Μεγάλη Βρετανία, ένας στους πέντε πολίτες διοργανώνει εικονικές συγκεντρώσεις στο σπίτι του, ενώ το 40% των καταναλωτών αρέσκονται στο να παρασκευάζουν κοκτέιλ χρησιμοποιώντας ολοκληρωμένα κιτ παρασκευής ή στο να τα αγοράζουν και να τα καταναλώνουν από υπηρεσίες take away.

Πριν την πανδημία, οι διαδικτυακές αγορές ποτών αποτελούσαν μόλις το 1% του ετήσιου τζίρου. Σύμφωνα με την IWSR, σε λιγότερο από έναν χρόνο, το ηλεκτρονικό εμπόριο στα ποτά παρουσίασε αύξηση τζίρου της τάξης του 350%, ενώ τα εμφιαλωμένα κοκτέιλ παρουσίασαν αύξηση 131%. Με αυτά τα στοιχεία και τις ήδη υπάρχουσες προβλέψεις των εταιρειών που επιθυμούν να επενδύσουν, είναι σίγουρο πως αρκετοί νέοι παίκτες θα εισέλθουν σε αμιγώς ηλεκτρονικό περιβάλλον σύντομα. Ήδη παραδίδονται διαδικτυακά μαθήματα παρασκευής κοκτέιλ, δημιουργούνται νέα προϊόντα εκ του μηδενός μέσα σε διάστημα λίγων μόνο μηνών, ενώ αρκετοί επαγγελματίες των μπαρ μεταπήδησαν σε εικονικό περιβάλλον. Υπηρεσίες παράδοσης κοκτέιλ, πακέτα δώρων για ποτά και σχεδόν έτοιμες λύσεις μετατρέπουν το σπίτι σε παράδεισο απόλαυσης.

Η επανάσταση των αισθήσεων

Εδώ και λίγο καιρό, όλοι μιλούν για την επόμενη μέρα της Covid-19, συνηγορώντας στο ότι, μόλις όλα τελειώσουν, θα συμβεί ένα ξέσπασμα τόσο μεγάλο και έντονο, που θα ανατρέψει την κοινωνικότητα των ανθρώπων και θα την οδηγήσει στα άκρα, ίσως και για τα επόμενα δέκα χρόνια. Σύμφωνα με τη μελέτη της TFL για τις παγκόσμιες τάσεις, ο καταναλωτής θα αποζητήσει στοιχεία έντονης απόλαυσης, που θα συνοδεύονται από αντίστοιχα απόδρασης, αλλά και νοσταλγίας. Κάποια στιγμή οι καταναλωτές θα επιστρέψουν στα μπαρ και θα αποζητούν την ποιότητα έναντι της ποσότητας, ώστε να γιορτάσουν την επιστροφή στη (νέα) κανονικότητα.

Τότε οι επιλογές τους θα χαρακτηριστούν από έντονες γεύσεις, γεύσεις που θα διεγείρουν τον ουρανίσκο τους μακριά από τις αδιάφορες ή «στρογγυλές» του παρελθόντος. Οι αισθητηριακές απολαύσεις θα απαιτήσουν επιλογές που θα κυμαίνονται από έντονα ξινές, φουλ καυτερές ή δυνατά καπνιστές σε αρκετά πικρές, ακόμη και πολύ γλυκές γεύσεις. Σίγουρα όμως θα είναι όλες στα άκρα.

Αρκετά μπαρ στον κόσμο έχουν πλέον δημιουργήσει υβριδικά μενού, ενσωματώνοντας σε αυτά ποτά με χαμηλό δείκτη αλκοόλ, ενώ προβλέπεται να προστεθούν ακόμη περισσότερα μέσα στο 2021.

Όσον αφορά το κομμάτι της νοσταλγίας, εκεί η δημοτικότητα των κλασικών κοκτέιλ θα ενισχυθεί. Άλλωστε, εκείνα είναι που οι περισσότεροι απολαμβάνουν όλο αυτό το διάστημα της καραντίνας, οπότε και αυτά εντυπώθηκαν στη συνείδηση των καταναλωτών περισσότερο από κάθε άλλο. Ως εκ τούτου, τα κλασικά κοκτέιλ και οι παραλλαγές τους θα ισχυροποιηθούν ως τάση ακόμη πιο πολύ. Οι καταναλωτές θα τα αποζητήσουν ακόμη πιο ξεχωριστά φτιαγμένα ή με μια ιδιαίτερη παραλλαγή, στα αγαπημένα τους μαγαζιά.

Σχετικά με τις κατηγορίες αποσταγμάτων, η ζήτηση της τεκίλας, δείχνουν τα στοιχεία της έρευνας για τις παγκόσμιες τάσεις, θα γιγαντωθεί – ιδίως στις ΗΠΑ όπου οι ευκαιρίες για ποιοτικότερα νέα προϊόντα στην κατηγορία φθάνουν το 60%. Αναφέρουμε, επίσης, το σκούρο ρούμι (32%) και το μεσκάλ (29%). Στην Ευρώπη το τζιν συνεχίζει την τρελή του πορεία, δημιουργώντας μία παγκόσμια τάση (51%) που το φέρνει στην πρώτη θέση των προτιμήσεων.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε εισάγετε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε εισάγετε το όνομά σας