Τα ενδιαφέροντα και τα χόμπι είναι οι πιο σημαντικοί παράγοντες για την επιλογή του ταξιδιωτικού προορισμού, σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταξιδιών. Στόχος της έρευνας ήταν η καλύτερη κατανόηση των κύριων ομάδων ενδιαφέροντος και των βασικών τους κινήτρων, τις ταξιδιωτικές τους συνήθειες και των τρόπων που χρησιμοποιούν για να κλείσουν ένα ταξίδι. Τέλος, η ανάλυση δείχνει τη σχέση μεταξύ των ευρωπαϊκών ταξιδιωτικών εμπειριών και των ενδιαφερόντων των ταξιδιωτών.
Η εις βάθος γνώση των ψυχογραφικών χαρακτηριστικών των επισκεπτών (δηλ. κίνητρα, προσδοκίες, συμπεριφορά, ενδιαφέροντα, προτιμήσεις, πάθη, κλπ) μπορούν να υποστηρίξουν τους προορισμούς προσθέτοντας αξία στη συνολική ταξιδιωτική εμπειρία. Αξιοποιώντας τα αποτελέσματα μιας έρευνας που χρησιμοποίησε 3000 ταξιδιώτες, προέκυψαν 4 κατηγορίες ενδιαφέροντος: οι εραστές της γαστρονομίας, της ζωής στην πόλη, της περιπέτειας και των πολιτισμών.
Ο εκτελεστικός διευθυντής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταξιδιών, Eduardo Santander, σχολίασε: «Η ανάλυση ανταγωνισμού αποκαλύπτει ότι η Ευρώπη είναι πολύ καλά προετοιμασμένη για να προσελκύσει αυτές τις διαφορετικές ομάδες ταξιδιωτών. Ενισχύοντας την αύξηση του 6% στις αφίξεις διεθνών τουριστών στην Ευρώπη το 2018, αυτά τα αποτελέσματα έρχονται να διευκολύνουν τους ευρωπαϊκούς προορισμούς προκειμένου να δημιουργήσουν επιτυχημένες συνδέσεις με αυτές τις ομάδες και να προωθήσουν την Ευρώπη με βάση τα προαναφερθέντα ενδιαφέροντα των ταξιδιωτών, γεγονός που βρίσκεται στην ίδια κατεύθυνση με τους διαφημιστικούς στόχους της Επιτροπής».
Η Ευρώπη στην κορυφή των πιο ελκυστικών προορισμών για τους εραστές της γαστρονομίας και της εξερεύνησης των πόλεων
Η μελέτη έδειξε ότι η γαστρονομία είναι το πρωταρχικό ενδιαφέρον για ταξίδι για το 15% των ερωτηθέντων (ακολουθεί η φύση), ενώ το 55% να δηλώνει ότι αποτελεί έναν καθοριστικής σημασίας παράγοντα στην επιλογή ενός ταξιδιωτικού προορισμού. Οι εραστές της γαστρονομίας προτιμούν να ταξιδεύουν την άνοιξη και το φθινόπωρο, συνδυάζοντας την εποχικότητα του φαγητού και του κρασιού. Τοπικά υλικά, φεστιβάλ γαστρονομίας, ταξίδια σε αμπελώνες και εμπειρίες υψηλής γαστρονομίας παίζουν σημαντικό ρόλο στην προσέλκυση επισκεπτών από την Ασία και της ΗΠΑ.Το να απολαμβάνουν τη ζωή στην πόλη ήταν επίσης ένα σημαντικό κίνητρο για το μισό των ερωτηθέντων, με το 13% να δηλώνουν ότι αποτελεί το κύριο κίνητρο για την επιλογή του ταξιδιού. Ο αριθμός, η ποικιλία, και η σχετικά μικρή απόσταση μεταξύ των δημοφιλέστερων Ευρωπαϊκών πόλεων καθιστούν την Ευρώπη ως έναν εξαιρετικά ελκυστικό προορισμό για τους παγκόσμιους ταξιδιώτες. Μάλιστα, ένα ποσοστό της τάξης του 63% δήλωσε ότι παρόλο που έχει ταξιδέψει στην Ευρώπη στο παρελθόν για να γνωρίσει τις πόλεις, θα επέστρεφε ξανά για τον ίδιο λόγο. Όσον αφορά στους δημοφιλέστερους προορισμούς, η Γαλλία, η Ιταλία και η Ισπανία βρίσκονται στην κορυφή της λίστας.
Το ‘να ζήσεις όπως οι ντόπιοι’ ελκύει το ένα τρίτο των ταξιδιωτών
Οι ταξιδιώτες που αναζητούν αυθεντικές εμπειρίες στα ταξίδια τους και θέλουν να ενσωματωθούν όσο γίνεται στη χώρα που επισκέπτονται χαρακτηρίζονται από ένα πιο αργό ρυθμό που αντανακλά μια νοοτροπία μάθησης σχετικά με τα επιλεγμένα ενδιαφέροντα. Η ιδέα ‘να ζήσεις όπως οι ντόπιοι’ ακούγεται πολύ ελκυστική σε αυτή την ομάδα, που αντικατοπτρίζει το ένα τρίτο των τουριστών που συμμετείχαν στην έρευνα, ενώ αποτελεί το πιο σημαντικό παράγοντα για την επιλογή ταξιδιού για το 9% των ταξιδιωτών. Παραδόξως, οι συμμετέχοντες αυτοί τείνουν να προέρχονται από προορισμούς που θεωρούνται κέντρα περιπέτειας και εξερεύνησης, όπως είναι για παράδειγμα ο Καναδάς, η Αυστραλία, η Βραζιλία και οι ΗΠΑ.
Η εξερεύνηση των πολιτισμών και της κοινωνικής ταυτότητας υπεδείχθη ως μια σημαντική παράμετρος για την επιλογή διακοπών για το 43% των ερωτηθέντων. Αυτό το ενδιαφέρον είναι ιδιαίτερα υψηλό για τους Νότιο-Αμερικανούς και τους Μεξικάνους, ενώ δε φαίνεται να συγκινεί τους Κινέζους και τους Βόρειο-Αμερικάνους. Οι εξερευνητές της πολιτισμικής ταυτότητας είναι περισσότερο πιθανό να ταξιδέψουν μεταξύ Ιουνίου και Ιουλίου και έχουν σαφή προτίμηση στην Ευρώπη, με την Γαλλία, την Ιταλία, την Ισπανία και το Ηνωμένο Βασίλειο να πρωτοστατούν στις προτιμήσεις αυτού του τύπου των ταξιδιωτών.
Η Ευρώπη είναι ο πρώτος προορισμός για όσους ταξιδεύουν με βάση τα ενδιαφέροντά τους
Στο σύνολό της, η αναφορά επιβεβαιώνει ότι τα ενδιαφέροντα αποτελούν ένα καθοριστικό παράγοντα στην επιλογή του ταξιδιωτικού προορισμού μαζί με τις γενικές ανάγκες των επισκεπτών. Η αξιολόγηση της ανταγωνιστικότητας υπονοεί ότι η Ευρώπη είναι σε γενικές γραμμές ο περισσότερο προτιμητέος προορισμός για τους ταξιδιώτες που ανήκουν σε όποιο από τις τέσσερις ομάδες ενδιαφερόντων που αναφέραμε παραπάνω. Αυτή η εικόνα που διαμορφώνεται μπορεί να βοηθήσει τους οργανισμούς τουρισμού, τους μετόχους και τις αρμόδιες αρχές να προωθήσουν αποτελεσματικά την Ευρώπη ως μια περιοχή που προσφέρει πολλές ταξιδιωτικές εμπειρίες ανά τον κόσμο.