Έχετε αναρωτηθεί ποια είναι τα 18 δυναμικά ελληνικά προϊόντα που κατακτούν τις ξένες αγορές και «προσφέρουν» δισεκατομμύρια στο ελληνικό ΑΕΠ;
Σύμφωνα με έκθεση της Διεύθυνσης Οικονομικής Ανάλυσης της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος, τα αλουμίνιο, ελαιόλαδο, φρέσκο ψάρι (λαβράκι/ τσιπούρα), καπνός, φέτα, μάρμαρο, ελιές, βαμβάκι, γούνες ,κομπόστα, τσιμέντο, γιαούρτι, μετρητές ηλεκτρισμού, ανελκυστήρες, καπνιστό ψάρι, παγωτό, κρέας (πρόβειο και κατσικίσιο), φιστίκια Αιγίνης κατέγραψαν αύξηση των εξαγωγών κατά 71% την περίοδο 2009-2017.
Τα λεγόμενα «δυναμικά» προϊόντα που αντιπροσωπεύουν το 30% των ελληνικών εξαγωγών διακρίνονται σε δύο κατηγορίες:
- τα βασικά εξαγωγικά προϊόντα που καλύπτουν το 27% των ελληνικών εξαγωγών και έχουν κατακτήσει σημαντικά μερίδια στις διεθνείς αγορές (όπως το αλουμίνιο, το μάρμαρο, το ελαιόλαδο, οι ελιές και η φέτα Πρόκειται για προϊόντα που κατά τη διάρκεια της κρίσης διατήρησαν το μερίδιο τους στις διεθνείς αγορές κατά μέσο όρο στο 2,5% και τα ανερχόμενα σχεδόν διπλασίασαν το μερίδιο τους προσεγγίζοντας το 2%.
- τα ανερχόμενα εξαγωγικά προϊόντα που ενώ ακόμα καλύπτουν μόλις το 3% των ελληνικών εξαγωγών, έχουν εκρηκτική πορεία κατάκτησης μεριδίων στις διεθνείς αγορές (όπως το γιαούρτι, το παγωτό, το καπνιστό ψάρι και τα φιστίκια).
Σημειώνεται ότι τα δυναμικά προϊόντα (βασικά και ανερχόμενα), τριπλασίασαν τη στήριξη τους στο ελληνικό ΑΕΠ σε 0,12% ετησίως την περίοδο της κρίσης (με σωρευτική συνεισφορά της τάξης των 2δισεκ ευρώ από 0,04% προ κρίσης ενώ η αντίστοιχη συνεισφορά των λοιπών εξαγωγών περιορίστηκε κατά σχεδόν 80% (φτάνοντας το 0,08% ετησίως κατά την περίοδο κρίσης από 0,34% προ κρίσης).