Προσθέστε το experiential dining στο USP σας.
Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις μάλιστα που οι επαγγελματίες πέφτουν… θύματα της αντίληψης πως βρίσκονται «εγκλωβισμένοι» σε ό,τι προσφέρουν και πως είναι αργά πλέον για προσαρμογές στο ευρύτερο product mix τους και στα χαρακτηριστικά που απαρτίζουν τα επονομαζόμενα Unique Selling Points (USPs). Ισχύει, όμως, κάτι τέτοιο; Δεν θα μπορούσατε λ.χ. να σχεδιάσετε και να υλοποιήσετε ένα περιορισμένης χρονικής διάρκειας concept, μια θεματική βραδιά ή ακόμη κι ένα εβδομαδιαίο event που θα μπορούσε να ανανεώσει την εικόνα και το περιεχόμενο του brand σας; Να αναζωπυρώσετε ίσως τη συζήτηση στους κόλπους των πελατών σας σχετικά με την επιχείρηση εστίασής σας; Μα φυσικά. Απαιτείται δημιουργικότητα, φαντασία, καλή γνώση των «θέλω» των πελατών σας και στενή παρακολούθηση των τάσεων της αγοράς, των τυχόν θεαμάτων κι εν γένει των καλλιτεχνικών εξελίξεων που μπορούν να σας προσφέρουν τη δυνατότητα υψηλού βαθμού διείσδυσης κι αποδοχής από την πλευρά των ίδιων των πελατών.
Για παράδειγμα, με αφορμή τη γνωστή κινηματογραφική επιτυχία «Mama Mia», σε ολόκληρο τον κόσμο έκαναν την εμφάνισή τους γευστικά θεματικά events, που επιχειρούσαν να «παντρέψουν» αρμονικά τη διαμονή, τη μεσογειακή διατροφή και τη μουσική με μια πανηγυρική αίσθηση. Αποτέλεσμα; Να… βάζουν στο παιχνίδι μια σειρά από αισθήσεις, που ξεφεύγουν απλώς και μόνο από τη γεύση. Εάν, φυσικά, θελήσετε να κινηθείτε εντελώς αντισυμβατικά ή διαφορετικά σε σχέση με την πεπατημένη, τότε δεν έχετε παρά να εφαρμόσετε στην πράξη τις νέες τάσεις και να «ζυγίσετε» τις αντίστοιχες αντιδράσεις. Σήμερα, περισσότερο παρά ποτέ, οι καταναλωτικές συνήθειες και το pattern των δαπανών έχουν μεταμορφωθεί σε εντυπωσιακό βαθμό, καθώς αποδεικνύεται πως οι «παραδοσιακοί» καταναλωτές δείχνουν να δαπανούν σαφώς μικρότερα ποσά σε επίπεδο casual dining, στρέφοντας το ενδιαφέρον τους (και κατ’ επέκταση το περιεχόμενο του πορτοφολιού τους) στην αναζήτηση εμπειριών.
Σχεδιάστε κι υλοποιήστε ένα μοναδικό concept.
Ορισμένα από τα πιο συνηθισμένα ερωτήματα, όταν ο επαγγελματίας επιχειρεί να επεξεργαστεί μια τακτική αναφορικά με το experiential dining, είναι εάν το προς συζήτηση event βασίζεται σε συγκεκριμένο θέμα, δίνει έμφαση σε κάποιο τηλεοπτικό σόου, στηρίζεται σε μια προκαθορισμένη ομάδα από συστατικά ή πρώτες ύλες ή εάν σχεδιάζει να εκπλήξει τελείως τους πελάτες. Καθώς στη θεωρία δεν μπορεί να αποδειχθεί η ορθότητα (ή μη) των σκέψεών σας, δεν έχετε παρά να εξετάσετε αναλυτικά τις ξεχωριστές πτυχές που απαρτίζουν κάθε πρόταση. Στη συνέχεια, να τις αξιολογήσετε, να βρείτε τόσο τα δυνατά όσο και τα αδύνατα σημεία τους, να «ζυγίσετε» τις πιθανότητες επιτυχίας τους και να διαβλέψετε τυχόν κινδύνους και πιθανότητες αποτυχίας. Βέβαια, τα πάντα θα φανούν στην πράξη. Οπότε, βάλτε σε μια σειρά τα events που θεωρείτε πως έχουν περισσότερες πιθανότητες επιτυχίας, προγραμματίστε τα και ξεκινήστε να τα υλοποιείτε. Τότε, μόνο, θα έχετε μια ξεκάθαρη γεύση σχετικά με το τι θέλουν και τι δεν θέλουν οι πελάτες σας. Έτσι, θα έχετε σαφή εικόνα τόσο για την «οδό» που θα ακολουθήσετε όσο και για το τι θα εγκαταλείψετε στην πορεία για την αλλαγή.
Δημιουργήστε την αίσθηση του αποκλειστικού.
Αποτελεί κοινή παραδοχή πως οι χρήστες των Social Media είναι ιδιαίτερα «ευαίσθητοι» σε ότι έχει να κάνει με το φαινόμενο του FOMO (Fear Of Missing Out). Ειδικά σε ότι αφορά τους φανατικούς του Instagram, οι οποίοι δυσκολεύονται να πιστέψουν ότι δεν γνώριζαν για την πραγματοποίηση μιας εκδήλωσης ή για την ύπαρξη μιας αποκλειστικής προσφοράς, ιδιαίτερα εάν δεν συμμετείχαν, σε αντίθεση με άλλους Instagram φίλους ή ακολούθους, που γέμισαν stories και posts τα account τους. Έτσι, δεν έχετε παρά να δημοσιοποιήσετε και εν γένει να διαδώσετε το μήνυμα της πραγματοποίησης ενός θεματικού event και μιας experiential γευστικής εμπειρία ή βραδιάς, δίνοντας έμφαση στο στοιχείο της αποκλειστικότητας και της μοναδικότητας. Τα υπόλοιπα θα τα αναλάβει το… FOMO.
Μήπως σκέφτεστε προπληρωμένες συμμετοχές;
Στο εξωτερικό συναντάται ολοένα και πιο συχνά η περίπτωση κατά την οποία τα experiential events συνδυάζονται με την προπληρωμένη συμμετοχή του ενδιαφερόμενου κοινού. Αυτή είναι μια μέθοδος που εξυπηρετεί σε σημαντικό βαθμό τους επαγγελματίες της εστίασης, οι οποίοι γνωρίζουν εκ των προτέρων την – οικονομική – έκβαση μιας τέτοιας εκδήλωσης. Αποκτούν γνώση σχετικά με το πλήθος των συμμετεχόντων και κατ’ επέκταση τις προμήθειες που πρέπει να πραγματοποιήσουν και το πλήθος των μερίδων που πρέπει να προετοιμάσουν. Μια τέτοιου είδους εκδήλωση εξυπηρετεί και τους πελάτες, οι οποίοι εξασφαλίζουν εκ των προτέρων τη συμμετοχή τους σε μια γευστική θεματική εμπειρία, γνωρίζοντας το προκαθορισμένο κόστος.
Δεν έχετε παρά να δημοσιοποιήσετε και εν γένει να διαδώσετε το μήνυμα της πραγματοποίησης ενός θεματικού event και μιας experiential γευστικής εμπειρία ή βραδιάς, δίνοντας έμφαση στο στοιχείο της αποκλειστικότητας και της μοναδικότητας. Τα υπόλοιπα θα τα αναλάβει το… FOMO.
Μετατρέψτε τους πελάτες που αναζητούν εμπειρίες σε φανατικούς υποστηρικτές της επιχείρησής σας.
Βεβαιωθείτε πως θα έχετε φροντίσει κι επιμεληθεί ακόμη και την παραμικρή λεπτομέρεια που συνδέεται με ό,τι αφορά τον χώρο σας, ώστε να δείχνει και να είναι μοναδικός, φιλόξενος, συναρπαστικός και λαμπερός. Φροντίστε, επίσης, να γνωστοποιήσετε στους πελάτες σας πως αυτό που βλέπουν στη διάρκεια ενός event είναι η συνηθισμένη εικόνα του χώρου της επιχείρησής σας και πως αυτή η εικόνα απαντάται κάθε ημέρα και στιγμή. Επενδύστε, λοιπόν, στη σιγουριά και τη σταθερότητα, προκειμένου να επωφεληθείτε από τα κέρδη που θα προκύψουν από την αύξηση της επισκεψιμότητας των πελατών σας.
Επίσης, μία έξυπνη κι ανέξοδη ιδέα είναι να ενθαρρύνετε τη χρήση hashtags ή ακόμη και check–ins που θα δίνουν έμφαση και θα σχετίζονται απόλυτα με τον χώρο και την επιχείρησή σας, αντί να περιοριστείτε αποκλειστικά σε κάποιο συγκεκριμένο experiential event. Δεν υπάρχει αμφιβολία πως η τάση του experiential eating βρίσκεται στην αρχή ακόμη της πορείας της, με το μέλλον να προδιαγράφεται παραπάνω από λαμπρό. Μάλιστα, δεν θα πρέπει να προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι αναμένεται να αποτελέσει το πλέον σημαντικό συστατικό που πρέπει να εξετάσει και αξιοποιήσει μία επιχείρηση του κλάδου, μαζί με κάποια από τις αναδυόμενες τάσεις της διεθνούς εστιατορικής σκηνής, όπως την προσθήκη vegan γευστικών επιλογών. Οπότε, τολμήστε το και φροντίστε να δομήσετε μια εμπειρία που να είναι λειτουργική πρωτίστως για την επιχείρησή σας, έτσι ώστε να καταφέρετε να «μεταδώσετε» με πειστικότητα το concept σας.