Σοφία Ζαχαράκη: Μέσα από τις στοχευμένες δράσεις μας, επιδιώκουμε να συνδέσουμε τον πρωτογενή τομέα με τον τουρισμό, ενισχύοντας την οικονομία και το brand name της Ελλάδας.
Σοφία Ζαχαράκη
Υφυπουργός Τουρισμού
Στόχος μας είναι ο εμπλουτισμός της εμπειρίας των επισκεπτών
Η υφυπουργός Τουρισμού, Σοφία Ζαχαράκη, κατάφερε μέσα στο σύντομο διάστημα της θητείας της να επιδείξει έντονη κινητικότητα, συμβάλλοντας σημαντικά σε μία σειρά από δράσεις που έφεραν απτά αποτελέσματα. Η επιμόρφωση 10.000 εκπαιδευόμενων στον τομέα της γαστρονομίας, με επιδότηση 2.000 ευρώ για τον καθένα, η έναρξη των συνεδρίων οινοτουρισμού ανά την Ελλάδα, η ένταξη της Θεσσαλονίκης στο δίκτυο Creative Cities of Gastronomy της UNESCO, ο τίτλος που πήρε το Σουφλί ως «best tourism village» στον θεσμό του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού, είναι μερικά από τα δείγματα γραφής. Σε κάθε περίπτωση, όμως, το μεγάλο διακύβευμα του υπουργείου Τουρισμού είναι πώς θα διαχειριστεί το κονδύλι ύψους 17 εκατ. ευρώ στο χρονικό διάστημα 202-2025 για την ανάπτυξη του αγροτουρισμού και της γαστρονομίας.
Τον Απρίλιο του 2020 συστάθηκε στο υπουργείο Τουρισμού Ομάδα Εργασίας Γαστρονομικού Τουρισμού, με σκοπό την ενδυνάμωση του συγκεκριμένου τομέα μέσα από τον εθνικό σχεδιασμό του τουριστικού μάρκετινγκ. Σχεδόν δύο χρόνια μετά, σε ποιο στάδιο βρίσκονται οι προτάσεις της Ομάδας;
Το έργο της Ομάδας Εργασίας ολοκληρώθηκε τον Μάρτιο του 2021. Τα βασικά σημεία του πορίσματός της μπορούν να συνοψισθούν στη δημιουργία θεματικού οργανισμού, ενός γαστρονομικού DMMO (Οργανισμός Διαχείρισης, Μάρκετινγκ και Ανάπτυξης) που θα επιδιώξει να χαρτογραφήσει και να προωθεί την ελληνική γαστρονομία, τη βελτίωση του Ειδικού Σήματος Ποιότητας Ελληνικής Κουζίνας (ΕΣΠΕΚ) και την αναβάθμιση της τουριστικής εκπαίδευσης. Το πόρισμα αυτό τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση στο site του υπουργείου Τουρισμού και αρκετές από τις προτάσεις του πορίσματος υιοθετήθηκαν και θα εφαρμοστούν στις δράσεις γαστρονομικού τουρισμού του RRF (Recovery and Resilience Facility – Μηχανισμός Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Ε.Ε.). Να σημειώσουμε πως το υπουργείο Τουρισμού προχώρησε σε δική του έρευνα γύρω από το ΕΣΠΕΚ. Στο πλαίσιο της έρευνας αυτής αποστείλαμε ερωτηματολόγια σε επιχειρήσεις του Μητρώου Σήματος Ποιότητας για την Ελληνική Κουζίνα που απονέμει το υπουργείο και καταγράψαμε τις προτάσεις και τις ανάγκες της αγοράς.
Ενισχύουμε με τις δράσεις μας τον οινοτουρισμό εμπράκτως, μέσα από την ανάδειξη των γεωγραφικών περιοχών.
Μεταξύ των αναγκών αυτών μεγάλη έμφαση δόθηκε σε θέματα τουριστικής εκπαίδευσης. Έτσι, στο δεύτερο έργο του Ταμείου Ανάκαμψης που σχεδιάσαμε, αυτό της επιμόρφωσης εργαζομένων/ανέργων του τουριστικού κλάδου, θα έχουμε ειδικότητες reskilling-upskilling πάνω στη γαστρονομία. Το έργο αυτό θα απαρτίζεται από 4 κύκλους σεμιναρίων για διάφορες ειδικότητες, 5.000 εκπαιδευόμενων ανά κύκλο, άρα συνολικά θα αφορά 10.000 εκπαιδευόμενους, οι οποίοι μάλιστα θα επιδοτούνται για την παρακολούθησή τους με αποζημίωση 2.000 ευρώ. Επίσης, στο πλαίσιο της υλοποίησης των προτάσεων του πορίσματος της ομάδας εργασίας, προχωρήσαμε στο Υπουργείο Τουρισμού στη σύνταξη έργου του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για τη δημιουργία θεματικού DMMO γαστρονομίας και αγροτουρισμού, συνολικού προϋπολογισμού 17 εκ. ευρώ με επιχορήγηση από Ε.Ε. Το έργο αυτό θα τρέξει από το 2022 έως το 2025 και θα δημιουργηθεί ένας εθνικός φορέας διαχείρισης, χαρτογράφησης και προώθησης αγροτουρισμού και γαστρονομικού τουρισμού. Παράλληλα, προχωρήσαμε σε σύνταξη αιτήματος προς την Ε.Ε. και λάβαμε τεχνική βοήθεια για τη δημιουργία Τουριστικής Ακαδημίας που θα συμπεριλάβει το σύνολο των σχολών εποπτείας του υπουργείου Τουρισμού για την κατάρτιση, μεταξύ άλλων, και του ανθρώπινου δυναμικού που εργάζεται στους τουριστικούς κλάδους, σε ειδικότητες γαστρονομίας (μαγειρική τέχνη, ζαχαροπλαστική κ.ά.).
Μετά τη Σαντορίνη πραγματοποιήθηκε τον Νοέμβριο στη Φλώρινα το 2ο Συνέδριο Οινοτουρισμού. Κατά την ομιλία σας εκεί αναφερθήκατε, μεταξύ άλλων, στο Σήμα Επισκέψιμων Οινοποιείων, τη δημιουργία portal για τα πιστοποιημένα οινοποιεία και τη δημιουργία Εθνικού Συμβουλίου Οινοτουρισμού. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η πραγμάτωσή τους; Μπορείτε να μας αναφέρετε μερικά χαρακτηριστικά για το καθένα;
Ο οινοτουρισμός αποτελεί ένα δυναμικό πεδίο ανάπτυξης, καθώς στην πατρίδα μας παράγονται εξαιρετικά κρασιά και οι επιχειρηματίες του κλάδου δείχνουν ολοένα και μεγαλύτερο ενδιαφέρον στην ανάπτυξη αυτού του πεδίου. Ενισχύουμε με τις δράσεις μας τον οινοτουρισμό εμπράκτως, μέσα από την ανάδειξη των γεωγραφικών περιοχών, αρχικά της Σαντορίνης και στη συνέχεια της Δυτικής Μακεδονίας. Στην ίδια φιλοσοφία θα συνεχιστούν αυτού του είδους οι δράσεις και σε άλλες περιοχές. Η διασύνδεση που ρωτάτε με άλλες θεματικές μορφές προκύπτει από το πρόγραμμα που ακολουθήθηκε στη Δυτική Μακεδονία, ενώ παράλληλα μπορούμε να πούμε πως το εξετάζουμε και στη διαμόρφωση των προγραμμάτων στα οινοτουριστικά δρώμενα που πρόκειται να ακολουθήσουν. Το portal Οινοτουρισμού βρίσκεται στη φάση εμπλουτισμού του, ώστε να αποκτήσει μορφή χρήσιμη για τον επισκέπτη. Αν και πρόκειται για ένα δυναμικό portal που διαρκώς θα εμπλουτίζεται, επιθυμούμε να έχει τέτοια μορφή που θα είναι αξιοποιήσιμη από τον κάθε ενδιαφερόμενο. Όσον αφορά το Εθνικό Συμβούλιο Οινοτουρισμού, βρισκόμαστε σε συνεννόηση με σχετικούς φορείς, προκειμένου να αναβαθμίσουμε το οινοτουριστικό προϊόν της πατρίδας μας.
Μεγάλη έμφαση δόθηκε σε θέματα τουριστικής εκπαίδευσης
Υπάρχει κάποιος σχεδιασμός του υπουργείου όσον αφορά την πιστοποίηση και την προώθηση της ολοένα αυξανόμενης διεθνούς τάσης «Από το αγρόκτημα στο πιάτο» (From farm to table);
Το υπουργείο μας πραγματοποιεί αυτήν την περίοδο έρευνα σχετικά με το Ειδικό Σήμα Αγροτουρισμού, το οποίο αφορά αγροτουριστικές επιχειρήσεις. Αναμένουμε τα πορίσματα της εν λόγω έρευνας, ώστε να προχωρήσουμε σε δράσεις που θα ενισχύσουν τέτοιου είδους επιχειρήσεις. Στο μεταξύ μπορούμε να αναφέρουμε το ΕΣΠΕΚ, το οποίο ήδη υπάρχει και υποχρεώνει την ενδιαφερόμενη επιχείρηση να χρησιμοποιεί ελληνικά προϊόντα ΠΟΠ στην παρασκευή των πιάτων της. Θέλω να τονίσω ότι η διασύνδεση της γαστρονομίας με τον αγροτουρισμό αποτελεί τον άξονα πάνω στον οποίο θα δομηθεί ο θεματικός DMMO Γαστρονομίας-Αγροτουρισμού του έργου του Ταμείου Ανάκαμψης και για το οποίο έχουν εγκριθεί αρκετά έργα που θα τρέξουν από το 2022 έως το 2025 με χρηματοδότηση από την Ε.Ε. Συγκεκριμένα, ο νέος εθνικός φορέας για γαστρονομία και αγροτουρισμό που θα συσταθεί, θα διεξάγει μελέτες αποτύπωσης της αγοράς (industry study και consumer study). Παράλληλα, ο νέος αυτός φορέας θα αναλάβει να εκπονήσει και να εκτελέσει το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τη Γαστρονομία και τον Αγροτουρισμό, καθώς και να δημιουργήσει την πρώτη δημόσια ψηφιακή πλατφόρμα χαρτογράφησης Δικτύου Αγροτουρισμού και Γαστρονομικού Τουρισμού (AGTIS) στην Ελλάδα, με διαδραστικούς ψηφιακούς χάρτες.
Ποιες θεωρείτε ότι είναι οι σημαντικότερες ενέργειες που έχει πραγματοποιήσει το υπουργείο Τουρισμού κατά τη θητεία σας, για τη διασύνδεση του πρωτογενούς τομέα με τον τουρισμό;
Όπως γνωρίζετε, το 2021 ο πρωθυπουργός μου έκανε την τιμή να ηγηθώ του υφυπουργείου Τουριστικής Εκπαίδευσης και Ειδικών Μορφών Τουρισμού που συστάθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Μέσα στον προηγούμενο χρόνο δουλέψαμε συστηματικά με τις υπηρεσίες του υπουργείου για την προώθηση των θεμάτων ειδικών μορφών τουρισμού. Όσον αφορά τη διασύνδεση του πρωτογενούς τομέα με τον τουρισμό, συμμετείχαμε στο διαγωνισμό του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού «Best Tourism Villages» και με επιμέλεια του υπουργείου μας και όσων δήμων προσκαλέσαμε και κατέθεσαν φακέλους, καταφέραμε να κερδίσει το Σουφλί τον τίτλο του «Best Tourism Village», ενώ η Δυτική Σάμος εντάχθηκε στο Upgrade Program. Επιπλέον, μια εξαιρετικά σημαντική επιτυχία είναι η ένταξη της Θεσσαλονίκης στο δίκτυο Creative Cities of Gastronomy της UNESCO. Παράλληλα, προχωρήσαμε στη σύνταξη και υποβολή αιτήματος προς την Ε.Ε. για την παροχή τεχνικής βοήθειας στη διαδικασία διαμόρφωσης της στρατηγικής και της ανάπτυξης δράσεων για τον αγροτουρισμό, της ολιστικής αναμόρφωσης του θεσμικού πλαισίου που αφορούν τις αγροτουριστικές επιχειρήσεις και της θέσπισης νέας οne-stop διαδικασίας αδειοδότησης των επιπρόσθετα παρεχόμενων υπηρεσιών (διαμονής, εστίασης, ξενάγησης, gift shop κ.ά. ) ύψους 500.000 ευρώ.
Συγχρόνως, δουλεύουμε για την ενίσχυση και προβολή και άλλων παραγωγικών δραστηριοτήτων. Ενδεικτικά μπορούμε να αναφέρουμε τα τρία νέα σήματα που θεσμοθετήθηκαν τον Δεκέμβριο του 2021. Το Σήμα Επισκέψιμου Ζυθοποιείου, το Σήμα Επισκέψιμου Τυροκομείου και το Σήμα Επισκέψιμου Ελαιοτριβείου. Όλα εξίσου σημαντικά, καθώς η ζυθοποιεία αποτελεί έναν δυναμικά ανερχόμενο κλάδο, ενώ τα τυροκομικά προϊόντα της πατρίδας μας είναι εξαιρετικής ποιότητας, όπως και η δουλειά των ανθρώπων που εργάζονται σε αυτά. Τέλος, για το ελληνικό ελαιόλαδο τι θα μπορούσαμε να πούμε όταν αποτελεί από μόνο του brand name. Εμείς απλώς ερχόμαστε να το αναδείξουμε και ως τουριστικό προϊόν μέσα από το σήμα, αξιοποιώντας τις υπέροχες προσπάθειες που έχουν ήδη γίνει από ιδιώτες για την προώθηση της επισκεψιμότητας σε μονάδες πρωτογενούς παραγωγής. Στόχος μας είναι ο εμπλουτισμός της εμπειρίας των επισκεπτών από Ελλάδα και εξωτερικό και η γνωριμία με τα ποιοτικά και αυθεντικά προϊόντα της χώρας μας που αξίζουν και διεθνή καριέρα!