Τα social media αλλάζουν καθημερινά. Πώς μπορεί ένα εστιατόριο να τα χρησιμοποιήσει και να καταφέρει να συγκεντρώσει μεγαλύτερη πελατεία, χωρίς να χρειαστεί να τοποθετήσει ένα γιγάντιο κρυστάλλινο άγαλμα στην αίθουσα ή έξω από την πόρτα του; Social boost
του Γεράσιμου Φωκά
Πώς θα κάνετε το διαδίκτυο να… μιλά για εσάς
Η τρέχουσα χρονιά έφερε πολλές προκλήσεις για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κι ιδίως για τα ευρέως διαδεδομένα. Μόλις πρόσφατα, το Facebook υποχρεώθηκε να πληρώσει πρόστιμο περίπου 580.000 ευρώ για το σκάνδαλο Cambridge Analytica, που αφορούσε υπόθεση παραβίασης προσωπικών δεδομένων. Το Twitter εκκαθάρισε εκατομμύρια bot προφίλ, ενώ οι χρήστες Instagram δεν δείχνουν πλέον την ίδια σημασία στους influencers, καθώς αποδείχθηκε ότι πολλοί από τους οπαδούς τους ήταν ψεύτικοι ή πληρωμένοι.
Τα παραπάνω, όμως, δεν σημαίνουν ότι οι άνθρωποι σταμάτησαν να χρησιμοποιούν τα social media. Κάθε άλλο μάλιστα! Κι όσον αφορά τις επιχειρήσεις εστίασης κάθε είδους, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης παραμένουν εξαιρετικά χρήσιμα, έως και απαραίτητα πια, για την επέκταση του κύκλου εργασιών τους. Για την ακρίβεια, σύμφωνα με έρευνες που έχουν γίνει στο εξωτερικό, το 90% των διαχειριστών επιχειρήσεων εστίασης δηλώνει ότι η παρουσία των εστιατορίων στα social media έχει εκτινάξει την αναγνωρισιμότητά τους, ενώ το 75% τονίζει ότι έχει αυξήσει και την κίνηση.
Όλοι οι άνθρωποι αγαπούν το φαγητό και πώς θα μπορούσε να μην το αγαπούν. Το φαγητό μπορεί στις μέρες μας να συνιστά τέχνη, απόλαυση κι ό,τι άλλο, στην ουσία του όμως παραμένει απαραίτητη προϋπόθεση για την επιβίωση του ανθρώπου. Με δεδομένη την ανελαστική φύση του φαγητού και το ακαταμάχητο αίσθημα της πείνας, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν πεδίον δόξης λαμπρό για λαχταριστές αναρτήσεις κι ανάπτυξη στρατηγικής μάρκετινγκ.
Ποιότητα και όχι ποσότητα
Στις μέρες μας, οι αλγόριθμοι έχουν γίνει πιο «έξυπνοι» και μπορούν να διαμοιράσουν το σωστό περιεχόμενο στον σωστό χρήστη. Αυτό σημαίνει πως δεν χρειάζεται πλέον να γίνονται προσπάθειες για τη μεγαλύτερη δυνατή απήχηση μιας διαδικτυακής καμπάνιας. Αντ’ αυτού, θα πρέπει να δίδεται περισσότερο βάρος στα ποιοτικά χαρακτηριστικά μιας ψηφιακής κίνησης μάρκετινγκ. Το μυστικό για ένα εστιατόριο είναι να παραμένει αυθεντικό κι η λειτουργία να βασίζεται σε μακροχρόνια στρατηγική. Οι αναρτήσεις που αναδεικνύουν ακριβώς αυτά τα χαρακτηριστικά μπορούν να αποφέρουν εξαιρετικά αποτελέσματα.
“Το μυστικό για ένα εστιατόριο είναι να παραμένει αυθεντικό κι η λειτουργία του να βασίζεται σε μακροχρόνια στρατηγική”
Οι ψηφιακές κοινωνικές πλατφόρμες είναι ιδανικές, για να γνωστοποιείται στο κοινό μια εκδήλωση, να υπάρχει άμεση επαφή με τους πελάτες, να διαδίδεται το μήνυμα της επιχείρησης, να διαφημίζεται η εμπειρία που προσφέρεται, να γίνεται γνωστή, τελικά, η ύπαρξη του εστιατορίου σε μεγαλύτερο κοινό. Από αυτά καταλαβαίνουμε ότι η ένταξη των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στον σχεδιασμό μάρκετινγκ δεν είναι κάτι προαιρετικό, αλλά κάτι απαραίτητο στην εποχή μας. Επιπλέον, μέσω αυτών, δίνεται η δυνατότητα να μελετώνται πιο αναλυτικά οι καταναλωτικές τάσεις, ώστε να διαμορφώνονται ανάλογα τα προσφερόμενα προϊόντα κι υπηρεσίες.
Ψάχνουν οι καταναλωτές
Την ίδια ώρα, όμως, κι οι καταναλωτές έχουν πιο εύκολη και μεγαλύτερη πρόσβαση στην πληροφόρηση γύρω από τα εστιατόρια, τις ταβέρνες κ.λπ. που υπάρχουν στην αγορά, ενώ δεν λείπουν κι οι ιστοσελίδες που περιέχουν και κριτικές από πελάτες για κάθε επιχείρηση. Το καταναλωτικό βαρόμετρο της Google έχει δείξει ότι το 48% αναζητά διαδικτυακά πληροφορίες για ένα εστιατόριο, προτού το επισκεφτεί.
Επιπλέον, η μαγειρική τα τελευταία χρόνια έχει κερδίσει αυτή καθ’ εαυτήν έδαφος και μάλιστα και στα δύο φύλα, με το στερεότυπο της συζύγου ή μητέρας αποκλειστικής μαγείρισσας του σπιτιού να μας έχει αφήσει χρόνους προ πολλού. Το γεγονός αυτό κάνει όλο και περισσότερους ανθρώπους να αναζητούν γαστρονομικές εμπειρίες και γευστικές «περιπέτειες», σε όποιο είδος επιχείρησης εστίασης και αν επιλέξουν να πάνε. Η ποιότητα είναι πλέον αδιαπραγμάτευτη για τους καταναλωτές. Όλα αυτά έχουν πάει τον ανταγωνισμό στα ύψη.
Ο δρόμος για τη «νίκη»
Η στρατηγική μάρκετινγκ στα social media θα πρέπει να έχει σταθερό και δυναμικό χαρακτήρα. Τα σημεία – κλειδιά είναι να γίνεται σωστή χρήση του κάθε μέσου, με συνέπεια και συνέχεια, με πειστικό περιεχόμενο και με μια καθαρή προτροπή προς το κοινό να δοκιμάσει τις υπηρεσίες και τα πιάτα που προσφέρονται.
Έρευνα που πραγματοποιήθηκε προ ετών, και συγκεκριμένα το 2016, έδειξε ότι το 75% των καταναλωτών επέλεξε να αγοράσει κάποιο προϊόν ή να προτιμήσει μια υπηρεσία, επειδή τα είδε στα social media. Από αυτό το ποσοστό, περισσότερο από το 60% χρειάστηκε να δει μια ανάρτηση πάνω από τρεις και τέσσερις φορές, προτού κάνει την κίνηση αγοράς. Αυτό σημαίνει ότι όχι απλώς πρέπει να υπάρχει παρουσία στις πλατφόρμες, αλλά αυτή η παρουσία να είναι συνεχής, ενεργή κι αδιάλειπτη.
“Η στρατηγική μάρκετινγκ στα social media θα πρέπει να έχει σταθερό και δυναμικό χαρακτήρα.”
Όσο πιο αραιές χρονικά οι αναρτήσεις, τόσο λιγότερα τα αποτελέσματα που θα φέρνουν, αν κι από πλατφόρμα σε πλατφόρμα αυτό είναι διαφορετικό. Για παράδειγμα, στο Instagram, που βασίζεται κυρίως σε φωτογραφίες και βίντεο, είναι καλό να υπάρχουν συχνά αναρτήσεις, ει δυνατόν και καθημερινά. Στο Facebook, η δραστηριότητα δεν χρειάζεται να είναι τόσο έντονη, πέραν των εκδηλώσεων που μπορούν να διαφημιστούν μέσα από τη σελίδα της επιχείρησης. Οι χρήστες του συγκεκριμένου μέσου είναι πλέον μεγαλύτερης ηλικίας και πρωτίστως θα μπουν για να βρουν τυπικές πληροφορίες γύρω από την επιχείρηση, όπως πού βρίσκεται, οδηγίες για να φτάσουν, ώρες λειτουργίας κ.λπ.