Η καινοτομία κι η ενίσχυση του ρόλου της στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας αποτελεί βασική προτεραιότητα της κυβέρνησης σύμφωνα με όσα ανέφερε η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, μιλώντας στο πρώτο Ελληνογερμανικό Φόρουμ Καινοτομίας, με τίτλο «Η καινοτομία ως μοχλός ανάπτυξης – Μία ελληνογερμανική συνεργασία», το οποίο διοργανώνουν από κοινού το Ελληνογερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο και η Πρεσβεία της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας, με δωρεά από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ), στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ). Παράλληλα τόσο ο Πρόεδρος του Ελληνογερμανικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου, κ. Κωνσταντίνος Μαραγκός, όσο και ο Διευθυντής Ερευνών, Γερμανικό Ινστιτούτο Οικονομικών Ερευνών, Καθ. Αλέξανδρος Κρητικός, υπογράμμισαν την ανάγκη παροχής κινήτρων για την προέλκυση εταιριών που δίνουν έμφαση στην έρευνα και την ανάπτυξη έρευνας και καινοτόμων προσεγγίσεων στην παραγωγική διαδικασία.
Ερνστ Ράιχελ
Ο Πρέσβης της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας Δρ. Ερνστ Ράιχελ, επισήμανε κατά την έναρξη του Ελληνογερμανικού Φόρουμ Καινοτομίας – «Η Καινοτομία ως μοχλός ανάπτυξης: Μία ελληνογερμανική συνεργασία, ότι: «Με το Φόρουμ Καινοτομίας της 18ης Νοεμβρίου στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος ξεκινάμε την κοινή μας πορεία προς την 85η Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, που θα πραγματοποιηθεί τον Σεπτέμβριο του επόμενου έτους και όπου η Γερμανία θα είναι τιμώμενη χώρα». Στο πλαίσιο του Φόρουμ δόθηκε το εναρκτήριο σήμα και παρουσιάστηκε το λογότυπο αναφορικά με τη συμμετοχή της Γερμανίας ως Τιμώμενη Χώρα στην 85η Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης (ΔΕΘ), που θα πραγματοποιηθεί από 5 έως 13 Σεπτεμβρίου 2020.
Σε προτεραιότητα η καινοτομία για την εκπαίδευση
Η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, κα Νίκη Κεραμέως, ανέλυσε τους στόχους του Υπουργείου για την καινοτομία στην εκπαίδευση.
Όπως είπε σκοπεύει να ενισχύσει την καλλιέργεια ψηφιακών και ήπιων δεξιοτήτων. «Οι ψηφιακές δεξιότητες θα διδάσκουν στους μαθητές πώς να χειριστούν και να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες που τους παρέχει η τεχνολογία, ενώ οι ήπιες δεξιότητες, όπως η κριτική σκέψη, η ομαδική δουλειά, η συνεργατικότητα, θα τους εφοδιάσουν με την απαραίτητη ευελιξία για τη διαχείριση ψηφιακών και άλλων εργαλείων που σήμερα ούτε μπορούμε να φανταστούμε, σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον» ανέφερε η υπουργός και πρόσθεσε: «Μάλιστα, στο πλαίσιο του σημερινού φόρουμ, αξίζει να σημειωθεί ότι η επιχειρηματικότητα αποτελεί μία από τις νέες θεματικές ενότητες που το Υπουργείο μας σκοπεύει να εντάξει στο νέο αυτό πρόγραμμα. Ήδη βλέπουμε πολλούς από τους μαθητές και τους φοιτητές μας να διαπρέπουν σε διαγωνισμούς καινοτομίας και επιχειρηματικότητας, με φρέσκες ιδέες που αφορούν τομείς όπως η πράσινη ανάπτυξη, η ψηφιακή εκπαίδευση και η ρομποτική, μεταξύ άλλων. Καινοτομία στην επιχειρηματικότητα», είπε και αναφέρθηκε στη συνεργασία με τη Γερμανία στην κατεύθυνση στήριξης της καινοτομίας.
Σε άλλο σημείο της ομιλίας της, η κ. Κεραμέως επεσήμανε:
«Μεταξύ των βασικών στόχων του Υπουργείου Παιδείας, είναι η γεφύρωση του χάσματος αυτού ανάμεσα στις ανάγκες της αγοράς εργασίας και στις δεξιότητες που καλλιεργεί το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Στην προσπάθεια αυτή, η συνεργασία των δύο χωρών μας στον τομέα της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας μπορεί να διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο. Η Ελλάδα, παρότι ανήκει στην κατηγορία μετρίων καινοτόμων, όμως σημείωσε έντονα ανοδική τάση το τελευταίο διάστημα. Τόσο η Ελλάδα όσο και η Γερμανία παρέχουν γόνιμο έδαφος για την ανάδειξη καινοτόμων νεοφυών επιχειρήσεων. Ή μεταξύ μας συνεργασία είναι ιδιαίτερα ελπιδοφόρα, καθώς η επιχειρηματικότητα και δη η νεοφυής και καινοτόμος ολοένα και διευρύνεται και στις δύο χώρες.
Δεν αρκεί όμως να έχουμε μονάχα ένα καινοτόμο εκπαιδευτικό σύστημα και μία καινοτόμο αγορά εργασίας: η τελική πρόκληση που αντιμετωπίζουμε αφορά στην διασύνδεση των δύο, προκειμένου να μπορέσει η καινοτομία να λειτουργήσει ως μοχλός ανάπτυξης. Σε αυτή την κατεύθυνση, μπορεί να συμβάλλει και η συστηματική καλλιέργεια του σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού, η πρακτική άσκηση μαθητών και φοιτητών, η δια βίου μάθηση, καθώς και το ”upskilling” και ”reskilling”, αν θέλουμε να είμαστε πιο ανταγωνιστικοί στην παγκόσμια αγορά εργασίας», συμπλήρωσε η υπουργός Παιδείας.