Ποιες vegetarian και vegan γεύσεις θα ξεχωρίσουν
Σε ό,τι αφορά τις vegetarian και vegan γεύσεις, σύμφωνα με όσα δήλωσαν οι επαγγελματίες του κλάδου της εστίασης σε εξειδικευμένη μελέτη που διενήργησε η εταιρεία Nisbets, ξεχωρίζουν τα φύκια και το aquafaba, ένα ιξώδες νερό στο οποίο έχουν μαγειρευτεί όσπρια, όπως ρεβίθια, αμφότερα με ποσοστό της τάξεως του 5%. Ακολουθούν σε εξαιρετικά κοντινή απόσταση τα μαύρα ζυμωμένα σκόρδα και τα εξειδικευμένα άλατα, με ποσοστό 4,8% και 4,6%, αντίστοιχα. Ένα ακόμη ενδιαφέρον στοιχείο των εν λόγω μελετών έχει να κάνει με το γεγονός ότι οι ίδιοι οι σεφ φροντίζουν και γνωστοποιούν μετ’ επιτάσεως (σε ποσοστό που ξεπερνά το 65%) τη χρήση τοπικών πρώτων υλών στα πιάτα του μενού τους, ενώ την ίδια στιγμή θεωρούν (σε ποσοστό της τάξεως του 63%) πως σταδιακά αναμένεται να προκύψει ενισχυμένη ζήτηση από μέρους των ίδιων των καταναλωτών για τις τοπικές πρώτες ύλες.
Ποιο το καθεστώς στον ελληνικό αγροδιατροφικό κλάδο;
Καθώς, λοιπόν, ο ελληνικός αγροδιατροφικός κλάδος έχει αποδείξει εν τοις πράγμασι την ανθεκτικότητα, τις παραγωγικές του δυνατότητες, την ποικιλία, την ποιότητα, αλλά και τη δυναμική του θα πρέπει να καλλιεργηθούν τα τρία προαναφερθέντα βήματα. Συγκεκριμένα, θα πρέπει να καθιερωθεί και να αναπτυχθεί σε βάθος ένα πλαίσιο αποτελεσματικής συνεργασίας. Κι αυτό, καθώς θα δίνεται η δυνατότητα στη βιομηχανία τροφίμων να γνωρίζει έγκαιρα τις μεταβολές στις απαιτήσεις της αγοράς, προσαρμόζοντας άμεσα την παραγωγική της διαδικασία πέριξ αυτών. Την ίδια στιγμή, οι παραγωγοί μπορούν να επιτυγχάνουν ακόμη υψηλότερους στόχους, όταν γνωρίζουν ποιες είναι οι επιλογές των καταναλωτών και ταυτόχρονα έχουν τις κατάλληλες πληροφορίες για το προϊόν τους!
Οι τρεις ηγέτιδες τάσεις που αναδεικνύονται είναι τα τοπικά παραγόμενα προϊόντα (27%), τα vegetarian και vegan προϊόντα (25%) και τα μενού που στηρίζονται σε παραδοσιακές γεύσεις και συνταγές και σπιτικά φαγητά (25%).
Στη συνέχεια, ξεχωριστή σημασία κατέχει η επίτευξη της καινοτομίας, που με τη σειρά της γεφυρώνει τις βραχυπρόθεσμες προκλήσεις με τις μακροπρόθεσμες επιδιώξεις. Η καινοτομία στηρίζεται στη γνώση της αγοράς κι ακολουθεί τις απαιτήσεις των καταναλωτών. Εξυπακούεται πως απαιτείται η θεμελίωση της διάχυσης της καινοτομίας, ώστε να μπορεί να αξιοποιηθεί απ’ όλο το φάσμα των εμπλεκομένων. Στην πράξη, λοιπόν, το τμήμα Έρευνας κι Ανάπτυξης κάθε παραγωγικής εταιρείας λαμβάνει τα μηνύματα των αγορών και σχεδιάζει καινοτόμες ιδέες, ευθυγραμμίζοντάς τες με τις ανάγκες των καταναλωτών και την αγροτική παραγωγή που αξιοποιεί ως πρώτη ύλη.
Τρίτον, σημαντική είναι, βέβαια, η εκπαίδευση, που είναι απαραίτητη, για να γίνει πράξη η αναζήτηση μιας καινούργιας ιδέας. Η ταχύτατη προώθηση της τεχνολογίας δημιουργεί πολλές δυνατότητες, αλλά ταυτόχρονα προϋποθέτει προσαρμογή. Για να διασφαλιστεί η ευθυγράμμιση της εκπαίδευσης και της κατάρτισης με τις ευκαιρίες της αγοράς, καταλύτης είναι η συνεργασία. Στην Ελλάδα, σήμερα, οι επιδόσεις του πρωτογενούς τομέα στο πεδίο της κατάρτισης είναι χαμηλές. Μόλις το 5,5% των Ελλήνων διαχειριστών γεωργικών εκμεταλλεύσεων έχει ολοκληρώσει κάποιο είδος ειδικής εκπαίδευσης. Και προς αυτή την κατεύθυνση, η μεταποίηση μπορεί να πάρει πρωτοβουλίες. Οι εταιρείες έχουν τη δυνατότητα να συμβάλλουν στην οργάνωση κι αναβάθμιση των αγροτών–προμηθευτών τους.