Γαστρονομικές εμπειρίες χωρίς εκπτώσεις
Πέρα από τον ρόλο της γαστρονομίας στην επιλογή προορισμού, σημαντική είναι η επίδρασή της στο επίπεδο ικανοποίησης που αποκομίζει ο επισκέπτης από το ταξίδι. Οι χώροι που παρέχουν γαστρονομικές εμπειρίες επιτρέπουν την αλληλεπίδραση του επισκέπτη με την τοπική κοινωνία και δημιουργούν την αίσθηση της κοινότητας. Έτσι, ενώ λόγω των πληθωριστικών τάσεων που βιώνει η Ευρώπη, οι επισκέπτες είναι πιθανό να περιορίσουν τα έξοδά τους, αποφεύγοντας καταλύματα ανώτερης κατηγορίας ή επιλέγοντας αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους, οι ίδιοι φαίνονται λιγότερο διατεθειμένοι να θυσιάσουν την ποιότητα του φαγητού τους και τις γαστρονομικές εμπειρίες που θα βιώσουν στον προορισμό. (Έρευνα του World Travel and Tourism Council 2023).
Ο επισκέπτης ξανάρχεται
Αυτό δεν ισχύει μόνο στην περίπτωση των δημοφιλών προορισμών που η γαστρονομία αποτελεί σημαντικό συστατικό της ταυτότητάς τους, όπως είναι η Τοσκάνη στην Ιταλία, η Καμπανία στη Γαλλία κ.ά. Ακόμα και στην περίπτωση των μη δημοφιλών προορισμών, οι προσφερόμενες γαστρονομικές εμπειρίες ενισχύουν την ταυτότητα του μέρους και την αίσθηση της αυθεντικότητας. Ενδιαφέρον προκαλεί ο υψηλός βαθμός ικανοποίησης των επισκεπτών μικρών και λιγότερο γνωστών προορισμών από τη γαστρονομική τους εμπειρία (Έρευνα της Hotrec 2017). Οι επισκέπτες φαίνεται να επιδιώκουν τον διάλογο με τους chef και τους ιδιοκτήτες των επιχειρήσεων εστίασης συζητώντας για τις τοπικές συνταγές και τα συστατικά τους. Μάλιστα, πρόσφατη έρευνα των Τριανταφύλλου κ.ά (2021) (Triantafyllou et al. 2021). The significance of local food for the guest’s decision to revisit a tourist destination: Evidence from Crete. 9th ICCMI https://iccmi2021.org/wp-content/uploads/ICCMI_2021_Conference_Proceedings.pdf) κατέδειξε ότι η τοπική γαστρονομία ενισχύει την επωνυμία του προορισμού, συμβάλλει στην επανεπισκεψιμότητά του, ενώ ωθεί τους επισκέπτες του να τον συστήσουν στους οικείους τους.
Ίσες «γαστρονομικές» ευκαιρίες
Σε αυτό το πνεύμα, θα πρέπει να αναφερθούμε στον ρόλο της γαστρονομίας στην ενίσχυση της ισότητας, στην παροχή ίσων ευκαιριών και στη βιώσιμη ανάπτυξη των απομακρυσμένων από τα αστικά κέντρα τουριστικών προορισμών. Πολύ συχνά, στις περιοχές αυτές όπου η ανισότητα των φύλων είναι υψηλή και η ψηφιακή ετοιμότητα χαμηλή, η γαστρονομία και οι γαστρονομικές πρακτικές αποτελούν μοναδικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και μοχλό ανάπτυξης, καθώς προσελκύουν επισκέπτες αυξάνοντας το εισόδημα των κατοίκων και δημιουργώντας θέσεις εργασίας. Οι επισκέπτες έλκονται από τις αυθεντικές εμπειρίες που προσφέρουν αυτές οι περιοχές, συμπεριλαμβανομένης της γαστρονομίας, σε μία προσπάθεια διαφυγής από την κουραστική και βιομηχανοποιημένη καθημερινότητα. Μέσα από αυτές έρχονται σε επαφή με τη φύση, το μέρος και την κουλτούρα. Η αλληλεπίδραση μεταξύ του τουρισμού των περιοχών αυτών και της μεσογειακής γαστρονομικής κληρονομιάς συνδέεται με άλλους τομείς και δραστηριότητες όπως τη γεωργία, την κτηνοτροφία, τον αγροτικό τρόπο ζωής, την παραγωγή τροφίμων και ποτών, τη βιοτεχνία κ.λπ. Επίσης, σε αυτό το πλαίσιο ενισχύεται η θέση της γυναίκας καθώς είναι σημαντική η συμβολή της σε αυτές τις οικονομίες.