Μπορεί η χώρα μας να είναι γνωστή για τις μαγευτικές παραλίες,
τον πολιτισμό και την παράδοση, φημίζεται ωστόσο και για τη γαστρονομία της. Η ελληνική κουζίνα πάντα θα αφήνει την καλύτερη… επίγευση
στους επισκέπτες της χώρας μας και αυτή τη δυναμική την αναγνώρισε γρήγορα το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος δημιουργώντας
το καινοτόμο project «Ελληνικό Πρωινό».
Από τη Στέλλα Αυγουστάκη
Σε κάθε χώρα το πρωινό είναι το κύριο και πιο βασικό ίσως γεύμα της ημέρας, ενώ ειδικά σε περίοδο διακοπών είναι η σημαντικότερη πηγή ενέργειας. Επίσης πολλοί δίνουν βάση στο πρωινό του ξενοδοχείου που έχουν επιλέξει για τη διαμονή τους, ενώ δεν θα ήταν υπερβολικό να πούμε πως σε αρκετές περιπτώσεις η επιλογή του ξενοδοχείου κρίνεται και από το είδος του φαγητού –και ειδικά του πρωινού– που προσφέρει.
Πώς ξεκίνησε το project «Ελληνικό Πρωινό»
Το «Ελληνικό Πρωινό» ξεκίνησε το 2010 μέσα στην περίοδο της κρίσης με στόχο να ενταχθεί στα ελληνικά ξενοδοχεία όλος ο γαστρονομικός πλούτος των περιοχών της χώρας μας, καθώς μέχρι τότε τα πρωινά στα ξενοδοχεία ήταν american breakfast, continental breakfast κ.λπ.
Η ελληνική γη έχει διατηρήσει την καθαρότητά της, προσφέροντας αγνά προϊόντα που έχουν όλα εκείνα τα θρεπτικά συστατικά και τη γεύση που ένας τουρίστας ίσως δεν έχει γευτεί ποτέ. Τα καθαρά τοπικά προϊόντα που έχει να διαθέσει η χώρα μας σε κάθε γωνιά της και κάθε εποχή, δίνουν τη δυνατότητα για τη δημιουργία του «απόλυτου» πρωινού. Το «Ελληνικό Πρωινό» είναι ένα εμπνευσμένο εγχείρημα του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος και του Γιώργου Πίττα, ο οποίος είναι επικεφαλής του προγράμματος και μέλος του Δ.Σ. του ΞΕΕ, που σήμερα αριθμεί 1.074 ξενοδοχεία.
Ο κ. Πίττας κατάφερε να μετατρέψει απλά καθημερινά προϊόντα (παξιμάδι, ελιές, λάδι, τυρί κ.λπ.) σε προϊόντα πολιτιστικής αυτοπεποίθησης δημιουργώντας ένα ισχυρό brand name στον χώρο του τουρισμού. Ο ίδιος και η ομάδα του ταξίδευαν οκτώ χρόνια σε 41 περιοχές της Ελλάδας προκειμένου να γνωρίσουν την τοπική κουζίνα, τοπικούς παραγωγούς και σεφ, με τους οποίους από κοινού έφτιαξαν 41 ελληνικά πρότυπα ελληνικού πρωινού, κινητοποιώντας με τον τρόπο αυτό τις τοπικές κοινωνίες.
Οι τοπικοί παραγωγοί με τη διάθεση των προϊόντων τους μπορούν να ανανεώσουν τη σχέση τους με τον πλούτο της γαστρονομικής τους παράδοσης και φυσικά να αντιληφθούν τον ρόλο που παίζει η γαστρονομία στη συγκρότηση της πολιτιστικής αλλά και της τουριστικής ταυτότητας κάθε τόπου. Ο σχεδιασμός, ωστόσο, του προγράμματος αφορά τη διερεύνηση όλων των περιοχών της χώρας, των συνταγών και των πρώτων υλών των τροφίμων, ενώ το σημείο κλειδί για την ανάπτυξη της ιδέας είναι ότι κάθε περιοχή διαθέτει τα τοπικά της προϊόντα στα πιστοποιημένα ξενοδοχεία. Γι’ αυτό πλέον έχει δημιουργηθεί το ελληνικό πρωινό της Πάρου, της Μυκόνου, της Σύρου, της Λευκάδας κ.λπ., με σκοπό να συνδυαστεί ο γαστρονομικός πλούτος της χώρας μας με την εμπειρία του επισκέπτη των ξενοδοχείων.
Ανάλογα με το τι παράγει ο κάθε τόπος, σύμφωνα με τις κλιματολογικές συνθήκες, το έδαφος και την ιστορική του πορεία και επιρροές, διαμορφώνεται η ιδιαίτερη γαστρονομική του κουλτούρα. Αξίζει να αναφέρουμε ότι το «Ελληνικό Πρωινό», έχει λάβει τη σφραγίδα πιστοποίησης του Ελληνικού Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου και αποτελεί μία καινοτομία για την ελληνική κουζίνα αλλά και για τον κλάδο του τουρισμού γενικότερα, ενώ είναι ένα άκρως δομημένο πρόγραμμα που απαιτεί αυστηρή τήρηση συγκεκριμένων παραμέτρων από τα ξενοδοχεία-μέλη, ώστε να εξασφαλιστεί η ποιότητα και η αυθεντικότητα των προσφερόμενων προϊόντων και συνταγών.
Aνταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι των παραδοσιακών πρωινών
Ο επισκέπτης που γεύεται το πιστοποιημένο «Ελληνικό Πρωινό», ανακαλύπτει την κουλτούρα και την πολιτιστική κληρονομιά της περιοχής που έχει επιλέξει για τις διακοπές του. Για παράδειγμα, ένας τουρίστας που ζει στη Γαλλία, θα ήθελε ερχόμενος εδώ να δοκιμάσει κάτι διαφορετικό και κυρίως τοπικό, που θα τον κάνει να έρθει όσο πιο κοντά γίνεται με τα ήθη, τα έθιμα και την παράδοση του τόπου που επισκέπτεται. Θέλει και ο ίδιος να γευτεί το διαφορετικό και έτσι επιλέγοντας το πιάτο της προτίμησής του, από μία ποικιλία αγαθών και παραδοσιακών συνταγών, αποκτά την εμπειρία της τοπικής κουζίνας και των εθίμων του κάθε τόπου.
ΑΡΑΜΠΑΤΖΗΣ ΚΩΣΤΑΣ: ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΖΥΜΗ
Πόσο σημαντικός θεωρείτε ότι είναι ο προμηθευτής πρώτων υλών (ειδικά για τη δημιουργία πρωινού) για ένα ξενοδοχείο;
Στη δημιουργία μιας μοναδικής εμπειρίας ελληνικού πρωινού η ποιότητα έχει πρωταγωνιστικό ρόλο. Για την ΑΡΑΜΠΑΤΖΗΣ-ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΖΥΜΗ η ποιότητα ξεκινά από την προσεκτική επιλογή των πρώτων υλών, συνεχίζει με την εφαρμογή και τον έλεγχο των συστημάτων ολικής ποιότητας, ασφάλειας και υγιεινής και φτάνει μέχρι και την κατανάλωση των τελικών προϊόντων, που είναι εμπνευσμένα από τη μεσογειακή διατροφή, με πρώτες ύλες παρμένες από την πλούσια ελληνική γη όπως γιαούρτι, έξτρα παρθένο ελαιόλαδο, ελιές, φέτα, σπανάκι, κ. ά.
Η ΑΡΑΜΠΑΤΖΗΣ-ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΖΥΜΗ προσφέρει στους επισκέπτες της χώρας μας την ευκαιρία να ανακαλύψουν τα αρώματα και την ιδιαίτερη γεύση των μεσογειακών προϊόντων, πρεσβεύοντας ταυτόχρονα το «Ελληνικό Πρωινό» σε όλο τον κόσμο.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι όλα τα προϊόντα που διατίθενται στο «Ελληνικό Πρωινό», είτε μεμονωμένα είτε ως συστατικά των συνταγών του, βρίσκονται στην καρδιά της μεσογειακής διατροφής, ενώ δίνεται πολύ μεγάλη βάση στην τοπικότητα. Για παράδειγμα στα Χανιά το «παραδοσιακό πρωινό» είναι αυγά με στάκα, ενώ στην Ήπειρο και τη Μακεδονία πίτες με χειροποίητο φύλλο γεμισμένες με υλικά εποχής, όπως η γαλατόπιτα και η σπανακόπιτα.
Aυθεντικό «Ελληνικό Πρωινό» σε μεγάλες ξενοδοχειακές αλυσίδες
Μέχρι πρότινος τα πιο ιδιαίτερα και περίπλοκα πρωινά μπορούσαν να τα γευτούν οι τουρίστες σε μικρές ξενοδοχειακές μονάδες, σε boutique ξενοδοχεία ή ακόμα καλύτερα εφόσον φιλοξενούνται από κάποιο φίλο. Μόνο σε τόσο εξειδικευμένες περιπτώσεις μπορούσε κάποιος να γευτεί την αυθεντικότητα του τόπου στο πιάτο του. Ωστόσο, μετά από τη δημιουργία του συγκεκριμένου project από το ΞΕΕ, είναι αρκετές πλέον οι μεγάλες αλυσίδες ξενοδοχειακών μονάδων που έχουν ανακαλύψει τον πλούτο της ελληνικής διατροφής και την πολυτέλεια του φρεσκοκομμένου, του χειροποίητου, του αυθεντικά νόστιμου, πρωινού.
Απώτερος στόχος όλου αυτού του εγχειρήματος είναι φυσικά η προώθηση του ελληνικού τουρισμού μέσα από την τοπική κουζίνα, ενώ αρωγοί σε αυτό είναι οι ξενοδόχοι που μέσα από τα προϊόντα που επιλέγουν να διαθέσουν στο ξενοδοχείο τους γίνονται πρεσβευτές της τοπικής γαστρονομίας. Οι ξενοδόχοι εξάλλου αντιλήφθηκαν πολύ γρήγορα τη δυναμική που κρύβει το συγκεκριμένο project, καθώς όσο πιο καλό πρωινό έχει ένα ξενοδοχείο τόσο περισσότερο αναβαθμίζει τις υπηρεσίες του. Αν ο επισκέπτης μείνει ευχαριστημένος με το ελληνικό πρωινό, θα ενδιαφερθεί για την καινοτόμο ιδέα που κρύβεται πίσω από αυτό, θα το επικοινωνήσει στα social media και θα γίνει μια τεράστια προβολή τόσο του ξενοδοχείου, όσο και της χώρας γενικότερα.
Αμφισβήτηση από τους Έλληνες ξενοδόχους
Όπως καθετί καινοτόμο στην Ελλάδα, έτσι και στην περίπτωση του συγκεκριμένου project η μεγαλύτερη τροχοπέδη ήταν το ότι οι Έλληνες δεν πίστευαν στην αξία του γαστρονομικού τους πολιτισμού. Υπήρξε έντονος αρνητισμός από την αρχή και προτού ακόμα το project δοκιμαστεί, εξαιτίας του ότι τα προϊόντα –επειδή ακριβώς είναι τοπικά και βιολογικά– είναι ακριβά. Εκεί όμως έγκειται και το μοναδικό πλεονέκτημα του project. Φυσικά, δεν θα έχει ίδια γεύση και τιμή το μέλι από την Κρήτη με το μέλι από την Κίνα ή τα λεμόνια από την Πελοπόννησο με αυτά από την Αργεντινή, αλλά έτσι το ξενοδοχείο έχει ένα πλεονέκτημα που το κάνει να ξεχωρίζει.
Εξάλλου αυτό που θέλει να προβάλει η συγκεκριμένη δράση είναι ότι ίσως κάποια πράγματα αυξάνουν λίγο το κόστος, αλλά αξίζει τον κόπο.