Η ανανέωση αποτελεί ένα must-have
ζητούμενο για κάθε εστιατόριο. Πόσο μάλλον, όταν αφορά τα πιάτα και το μενού, που αποτελούν ζωτικής σημασίας παράγοντες επιτυχίας. Πώς τα εμπλουτίζετε, δίχως
να δημιουργείτε αναταράξεις;
της Νικόλ Κηλίδη
Το «FOOD SERVICE» σας παρουσιάζει πέντε πρακτικές συμβουλές:
1. «Κτίστε» την εικόνα των πιάτων
Προσπαθήστε να σηματοδοτήστε, ουσιαστικά, την ύπαρξη των νέων πιάτων στην εστιατορική σας επιχείρηση, επισημαίνοντας και ρίχνοντας… φως σε αυτά, λ.χ. με την ενσωμάτωση μιας ευκρινούς, δελεαστικής όσο και «ζωντανής» φωτογραφίας, που θα γεννά, αυτομάτως, αισθήματα ικανοποίησης της πείνας! Αποφύγετε να χρησιμοποιήσετε κάποια stock φωτογραφία, αντιθέτως, μην διστάσετε να χρησιμοποιήσετε μια απόλυτα ρεαλιστική φωτογραφία του πιάτου. Τοποθετήστε την σε ένα άρτια εικαστικά διαμορφωμένο πλαίσιο-πινακίδα, μέσα από το οποίο και θα αναδεικνύεται η νέα γευστική πρόταση.
2. Να είστε περιγραφικοί, μα και… σύντομοι!
Ενδεχομένως να μην το γνωρίζατε, όμως το περιεχόμενο του μενού ενός εστιατορίου ελέγχεται από τους πελάτες, σε λιγότερο από 1,5 λεπτό! Καθώς ο χρόνος είναι χρήμα και στη συγκεκριμένη περίπτωση, έχετε ελάχιστο στη διάθεσή σας. Για αυτό και θα πρέπει να τον εκμεταλλεύεστε όσο πιο παραγωγικά γίνεται. Χρησιμοποιήστε φράσεις αντί για ολόκληρες προτάσεις. Απαριθμήστε τα συστατικά και τις πρώτες ύλες, περιγράφοντάς τις, μέσω της ισορροπημένης χρήσης επιθέτων, τα οποία με τη σειρά τους ενεργοποιούν το θυμικό και τη φαντασία των πελατών, π.χ. φρέσκα, κομμένα στο χέρι, νόστιμα, οργανικά κ.ά.
Ενσωματώστε σταδιακά 1-2 νέα πιάτα στο μενού με περιορισμένο χρονικό ορίζοντα
3. Η απλότητα κερδίζει κι αποδίδει!
Μια εξόχως αποδοτική -συνήθως- πρακτική είναι η τοποθέτηση των νέων πιάτων και γεύσεων σε σημείο τέτοιο, που να κεντρίζει άμεσα το βλέμμα των πελατών. Κάτι που… μεταφράζεται στην κορυφή ή στο τέλος της σελίδας του μενού σας, σε μια μπροστινή stand-alone σελίδα, μέσω της οποίας θα προβάλλονται ξεκάθαρα όσο και στοχευμένα τα πιάτα, ή στο πρώτο δεξιό άνοιγμα, ώστε οι πελάτες να τα διακρίνουν άμεσα. Στην περίπτωση κατά την οποία οι νέες γεύσεις βρίσκονται τυπωμένες με άλλες σε μια σελίδα, χρήσιμο θα ήταν να ξεχωρίζουν με μια απλή κίνηση: σκίαση της συγκεκριμένης ενότητας με τα καινούρια πιάτα ή ακόμη και χρωματισμός τους με ένα εντονότερο χρώμα, λ.χ. τύπου stabilo, είτε με την προσθήκη ενός σκιασμένου ή μη πλαισίου.
Μην είστε φειδωλοί σε χαρακτηρισμούς κι αναλύσεις, αναφορικά με τις πρώτες ύλες που χρησιμοποιούνται στα καινούρια πιάτα, τη μοναδικότητα της γεύσης, την αρτιότητα της δημιουργίας, τη φρεσκάδα των υλικών, την καινοτομία του πιάτου. Δεν θα πρέπει να σας διαφεύγει πως κάθε πώληση σε μια εστιατορική επιχείρηση ξεκινά (και σταματά, είναι η αλήθεια) από τον νου κάθε πελάτη και εν συνεχεία περνά στη λογική και τη φυσική διαδικασία επιλογής. Στην περίπτωση κατά την οποία πετύχετε να… διεισδύσετε στο μυαλό του, τότε η επιτυχία πρέπει να θεωρείται -περίπου- ως δεδομένη. Πόσο μάλλον, εάν ακολουθεί το ένστικτο της γεύσης και την ανάγκη ικανοποίησης της γαστρονομικής περιέργειάς του!
Χρήσιμο θα ήταν να μην «παίξετε» (στα πάνω και τα κάτω) με την τιμολογιακή πολιτική, καθώς, σε αντίθετη περίπτωση, κινδυνεύετε -άθελά σας- αφενός να… φυτέψετε τον σπόρο της αμφιβολίας, σχετικά με την αξία του ίδιου του καινούριου πιάτου, αφετέρου να στρέψετε το ενδιαφέρον των πελατών σας μακριά από το επίμαχο ζητούμενο, που δεν είναι άλλο από τη γευστική δημιουργία και την ικανοποίηση που δημιουργεί η κατανάλωσή της. Εστιάστε αποκλειστικά στο προϊόν, αποφύγετε να το «επιβαρύνετε» με οτιδήποτε άλλο κι αφήστε το να δουλέψει προς όφελός σας. Τότε, να είστε σίγουροι πως η αξία του δικαιολογεί την ανάλογη τιμολόγηση…
4. Δοκιμάστε πριν… διστάσετε και χάσετε!
Κάθε νέο πιάτο συνοδεύεται από άπειρες προκλήσεις, αστάθμητους παράγοντες, σκέψεις κι αμφιβολίες, αναφορικά με την πληρότητα και τον λόγο ύπαρξής του, το επιμέρους τμήμα των ενδιαφερόμενων πελατών στους οποίους απευθύνεται, εάν εφαρμόζεται η σωστή τιμολογιακή πολιτική, εάν οι πρώτες ύλες που χρησιμοποιούνται δένουν μεταξύ τους, μήπως απαιτείται μια διαφορετική δοσολογία ή έκταση στη σύσταση κ.ο.κ. Παρ’ όλα αυτά, επειδή, εάν συνεχίσετε να «γεννάτε» αμφιβολίες κι ερωτήματα, η προσπάθειά σας κινδυνεύει να μείνει στις καλές προθέσεις, στέλνοντας στα… αζήτητα την εκτέλεση στην πράξη, χρήσιμο θα ήταν να επιλέξετε μια -έστω- μέση οδό.
Συγκεκριμένα, μπορείτε να ενσωματώσετε 1-2 καινούρια πιάτα στο υφιστάμενο μενού σας, ως δοκιμαστικές προσθήκες, με περιορισμένο χρονικό ορίζοντα, τον οποίο και θα προσδιορίσετε με βάση τις ιδιαιτερότητες της πελατείας και της ίδιας σας της επιχείρησης. Κατ’ αυτό τον τρόπο, αυτομάτως, επιτυγχάνετε δύο στόχους: από τη μια πλευρά δεν εκτίθεστε στα μάτια των πελατών σας με μια αποτυχημένη γαστρονομική δημιουργία. Από την άλλη, «μετράτε» αντιδράσεις, κριτικές και γνώμες από μέρους τους. Σε περίπτωση που τα νέα σας πιάτα καταφέρουν να περάσουν το -άτυπο- τεστ ή απαιτηθεί να κάνετε ορισμένες μικροβελτιώσεις, τότε ο δρόμος είναι ανοικτός, ώστε να βρουν τη θέση που τους αξίζει στο μενού σας! Παράλληλα, μπορείτε να αναφέρετε στην πελατεία σας πως οι επιμέρους αλλαγές και προσθήκες έλαβαν χώρα έπειτα από τη δική τους, καταλυτική παρέμβαση.
Εξηγήστε και χαρακτηρίστε με… λαχταριστές περιγραφές τη μοναδικότητα των νέων πιάτων”
4+1 Κρατήστε κι επενδύστε!
Εάν στο τέλος της ημέρας η πορεία των πραγμάτων, η πελατεία κι οι ίδιες οι πωλήσεις καταδείξουν την αναγκαιότητα της υιοθέτησης μιας συχνής αλλαγής των πιάτων του μενού, λ.χ. με βάση την εποχικότητα, τότε χρήσιμο θα ήταν να επενδύσετε στην απόκτηση υλικών και μέσων (πινακίδες, ειδικές θήκες προβολής κ.ά.), προκειμένου να αποφύγετε τον περιορισμό της επικοινωνίας τους σε μια… ταπεινή Word σελίδα. Μην ξεχνάτε πως οι πελάτες θέλουν να νιώθουν πως επιλέγουν μια αξιοπρεπή εστιατορική πρόταση.