Το Brexit εξακολουθεί να «πονά» ποικιλοτρόπως!
Αρκεί να επισημανθεί πως η αγορά της Μεγάλης Βρετανίας αντικατοπτρίζει περίπου το 20% των top line εσόδων της Thomas Cook. Μάλιστα, εξαιρετικά σημαντικό ποσοστό κρατήσεων από τη Βρετανία προκύπτει κατά τις τελευταίες έξι με οκτώ εβδομάδες προ της αναχωρήσεως των ίδιων των τουριστών. Υπό αυτό το πρίσμα και καθώς η εν λόγω αγορά έχει την τάση να ολοκληρώνει καθυστερημένα τη διαδικασία booking των καλοκαιρινών διακοπών, γίνεται κατανοητό πως οι εταιρείες παροχής υπηρεσιών τουρισμού που αντιμετωπίζουν ένα πρόβλημα συγκεκριμένου μεγέθους, εάν δεν είναι σε θέση να «τρέξουν» τις πωλήσεις τους, αυτομάτως, ανάγουν την ανάκαμψή τους στη σφαίρα του αδύνατου!
Φυσικά, η παράμετρος του Brexit δεν μπορεί να απαλειφθεί από τη σχετική εξίσωση, καθώς ενέχει σημαντικό βαθμό επίδρασης, και δη αρνητικής, στον δείκτη αυτοπεποίθησης των καταναλωτών, αλλά και στην ανάλογη δυνητική δαπάνη από μέρους τους. Μάλιστα, το Brexit κάθε άλλο παρά άσχετη ή αμελητέα εξέλιξη μπορεί να θεωρηθεί, καθώς ήδη οι κρατήσεις για το τρέχον καλοκαίρι καταδεικνύουν έναν βαθμό συστολής, συντηρητικής προσέγγισης κι ευρύτερης ανησυχίας, ου μην κι αβεβαιότητας, εκ μέρους των δυνητικών τουριστών.
Το Brexit κάθε άλλο παρά άσχετη ή αμελητέα εξέλιξη μπορεί να θεωρηθεί, καθώς ήδη οι κρατήσεις για το τρέχον καλοκαίρι καταδεικνύουν συντηρητική προσέγγιση κι ευρύτερη ανησυχία.
Αποτέλεσμα; Μπορεί τα έσοδα στο τέλος της περασμένης χρονιάς να ενισχύθηκαν κατά 1%, διαμορφούμενα στα 1,7 δισεκατομμύρια λίρες ή αλλιώς 2,1 δισεκατομμύρια δολάρια, ωστόσο οι λειτουργικές ζημιές… εκτοξεύτηκαν κατά 30%, ξεπερνώντας τα 60 εκατομμύρια λίρες (77,3 εκατομμύρια δολάρια).
Ευρωπαϊκή αγορά package διακοπών σε κρίση
Ανεξάρτητοι αναλυτές επισημαίνουν πως η ευρύτερη ευρωπαϊκή αγορά διακοπών δεν διάγει τις πλέον ανθηρές ημέρες και στιγμές της, και δη σε ό,τι έχει να κάνει με την αποτελεσματικότητα της λειτουργίας των «παραδοσιακών» tour operators. Σε αυτό το πλαίσιο, ουδείς αποκλείει να προκύψουν κατά τη διάρκεια των προσεχών μηνών κινήσεις που έχουν να κάνουν με κά-ποιας μορφής ενοποίηση. Για παράδειγμα, η Thomas Cook δεν έχει κρύψει το γεγονός πως αναζητά κάποιον ενδιαφερόμενο επενδυτή-αγοραστή ή ακόμη και μια υφιστάμενη εταιρεία, προκειμένου να ενοποιήσει μέρος των λειτουργιών του αεροπορικού της βραχίονα
Βέβαια, θα πρέπει να σημειωθεί πως σε αυτό -τουλάχιστον- το χρονικό σημείο, δεν διαφαίνεται στον ορίζοντα η πιθανότητα μιας ευρείας κλίμακας συγχώνευσης της Thomas Cook με κάποιον εκ των μεγάλων παικτών του κλάδου, όπως η TUI… Αποτρεπτικά σε αυτό το σενάριο λειτουργεί και το στοιχείο του ανταγωνισμού, πόσο μάλλον από τη στιγμή κατά την οποία αμφότερα τα μέρη (μέχρι νεοτέρας, τουλάχιστον) εδρεύουν και δραστηριοποιούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Βέβαια, εάν τα πράγματα ενταθούν περαιτέρω, και δη προς την αρνητική κατεύθυνση, τότε τίποτε δεν πρέπει να αποκλείεται…
Τι ισχυρίζονται οι οικονομικοί αναλυτές
Ορισμένοι οικονομικοί αναλυτές, όπως ο Stuart Gordon της Γερμανικής επενδυτικής τράπεζας, Berenberg, αναφέρει πως η Thomas Cook ενδεχομένως να πρέπει να καταφύγει στους μετόχους της για την άντληση πρόσθετων κεφαλαίων, μέσω της αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου, προκειμένου αφενός να ενισχύσει την κεφαλαιακή της δομή αφετέρου να στείλει ένα μήνυμα ισχύος στην ευρύτερη αγορά. «Με βάση εκτενή μελέτη της εταιρείας, κατέληξα στη διαπίστωση πως πρόκειται για έναν tour operator με έντονα προβλήματα σε επίπεδο λειτουργίας και δομής.
Τα οικονομικά δεδομένα για την Τhomas Cook είναι αρκετά επιβαρυντικά, καθώς το συνολικό της χρέος υπερβαίνει τα 1,4 δισ ήτοι τρεις φορές τη χρηματιστηριακή αξία της εταιρείας!
Επιπροσθέτως, η μετακίνηση των καταναλωτών προς το online booking δείχνει να προκαλεί σημαντικές προκλήσεις και στον ίδιο τον πάροχο τουριστικών υπηρεσιών, απέναντι στις οποίες δεν δύναται να ανταποκριθεί, τουλάχιστον με την απαιτούμενη αποτελεσματικότητα», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Gordon και συνέχισε: «Πλέον, όσοι αναζητούν να διαμορφώσουν το πακέτο των διακοπών τους ολοένα και συχνότερα καταφεύγουν στις υπηρεσίες των AirBnB και Ryanair, αποφεύγοντας να αγοράσουν τις επιμέρους προσφορές των “παραδοσιακών” πακέτων. Προσέξτε, δεν ισχυρίζομαι πως η εν λόγω βιομηχανία ξόφλησε, ωστόσο θα εξακολουθήσει να αντιμετωπίζει ουκ ολίγες προκλήσεις.
Δείτε για παράδειγμα την περίπτωση ενός παραπλήσιου ανταγωνιστή της, της TUI, η οποία τα τελευταία χρόνια διαφοροποίησε το προϊοντικό της μείγμα, επιλέγοντας να δώσει βάρος στην κρουαζιέρα και τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, αφήνοντας ταυτόχρονα σε δεύτερη (και τρίτη…) μοίρα τον τομέα των package holidays». Άλλοι αναλυτές επισημαίνουν τη βαρύτητα του περιουσιακού στοιχείου που έχει στην κατοχή της η Thomas Cook και δεν είναι άλλο από την αεροπορική της εταιρεία, η οποία έχει φτάσει στο σημείο να θεωρείται ως μια αυτόνομα λειτουργούσα οντότητα. Αρκεί δε να τονιστεί πως εισφέρει περί το ήμισυ της λειτουργικής κερδοφορίας της ίδιας της εταιρείας!
Υπό αυτό το πρίσμα, θεωρούν πως τα στελέχη της Thomas Cook θα είναι δεκτικά απέναντι στην πώληση ενός μειοψηφικού ποσοστού της αεροπορικής τους εταιρείας, καρπούμενοι ένα σημαντικό ποσό για το ταμείο της. Δεν λείπουν κι όσοι θεωρούν πως η εταιρεία αναπαύτηκε περισσότερο χρόνο απ’ όσο έπρεπε στις δάφνες του απώτερου παρελθόντος, στην αναμφίβολη αναγνωρισιμότητα του brand, αλλά και στο θετικό track record που είχε με τους πελάτες και την εν γένει τουριστική βιομηχανία. Όπως αναφέρουν, εδώ και δύο- δυόμισι δεκαετίες η Thomas Cook δείχνει να έχει απολέσει την εστίαση που οφείλει να έχει στην αναζήτηση και την επισήμανση των trends, στην έγκαιρη αντιμετώπιση των αναδυόμενων απαιτήσεων, την ψηλάφηση νέων πεδίων της αγοράς κ.ο.κ.
Το μόνο σίγουρο είναι πως το β’ εξάμηνο του τρέχοντος έτους σε συνάρτηση με την απόδοσή της και τον τρόπο που θα διαχειριστεί τυχόν προκλήσεις που θα προκύψουν αναμένεται να προσδιορίσουν εν πολλοίς το μέλλον της Thomas Cook.