Εμπεριέχει το πρόγραμμα αυτό επιχειρηματικό ρίσκο και κόστος;
η Κρήτη και τον χειμώνα
Ο κ. Κώστας Μπαντουβάς, ιδρυτής και ιδιοκτήτης της Κ. ΜΠΑΝΤΟΥΒΑΣ ΑΕ.

Πράγματι, είναι ένα σχέδιο υψηλού επιχειρηματικού ρίσκου αλλά και κέρδους, το οποίο δούλεψε στην Κρήτη και σε άλλες χώρες. Στην Κρήτη, συγκεκριμένα, ήρθαν 45.000 άνθρωποι και οι περισσότεροι εξ αυτών ήταν Γερμανοί, ένα μεγάλο κομμάτι ήταν Ελβετοί, κάποιοι Νορβηγοί κ.λπ. Για πρώτη χρονιά, νομίζω, ήταν καλά. Επίσης, έμειναν 8 ξενοδοχεία ανοικτά, διατηρήθηκαν πάνω από 1.000 θέσεις εργασίας και αυτό, φυσικά, συνέβαλε στην οικονομία του νησιού. Υπολογίζεται ότι δημιουργήθηκε ένας τζίρος γύρω στα 30 εκατ. ευρώ, τα οποία διανεμήθηκαν στην Κρήτη. Ενισχύθηκε η τοπική παραγωγή, καθώς αυτά που κατανάλωναν στα ξενοδοχεία ήταν κρητικά προϊόντα, τονώθηκε η επισκεψιμότητα στους αρχαιολογικούς χώρους, ενώ περίπου 1,5 εκατ. ευρώ δόθηκε σε εισόδους. Σίγουρα, πέρα από αυτά τα μαγαζιά που προανέφερα, οι άνθρωποι αυτοί έκαναν αγορές και στις πόλεις που επισκέφτηκαν, στον Άγιο Νικόλαο, στο Ρέθυμνο, στο Ηράκλειο και τα Χανιά. Υπήρξε, δηλαδή, πολύπλευρη κινητικότητα και οικονομικό όφελος.

Ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας και για τη νέα χρονιά;

Ήταν μία κίνηση που δημιούργησε μία πρώτη ένδειξη ότι και τον χειμώνα η Κρήτη μπορεί να σταθεί και να λειτουργήσει τουριστικά με ένα εναλλακτικό μοντέλο. Δόθηκε ένα πολύ καλό πρώτο έναυσμα, ώστε να δημιουργηθεί μία κοινωνική κινητικότητα, αφού ξενοδοχεία είναι ανοικτά, παρέχουν υπηρεσίες και διαθεσιμότητα, άρα και ο κόσμος εκτός προγράμματος μπορεί να τα κλείσει μέσω των μεγάλων sites, booking κ.λπ. Ήδη από φέτος για τον χειμώνα 2018-2019 κάποιοι από τους δικούς μας συνεργάτες, αλλά και κάποιοι άλλοι από τη Γερμανία, θα εντάξουν την Κρήτη και τα ξενοδοχεία που είναι ανοικτά στα χειμερινά τους προγράμματα.

Επομένως, αρχίζει και δημιουργείται κινητικότητα που στην αρχή θα είναι πιο μαζεμένη, δηλαδή δεν θα έρθουν όλοι εδώ, αλλά θα έχει μπει στη συνείδηση του κόσμου στο εξωτερικό και εκείνων που πουλάνε τα προϊόντα ότι η Κρήτη είναι πλέον μέσα στον τουριστικό χάρτη του χειμώνα. Ελπίζω να συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια. Εξάλλου, η Κ. ΜΠΑΝΤΟΥΒΑΣ ΑΕ αναπτύσσεται με πολύ καλές προοπτικές και από το 2012 εφαρμόζει ένα σχέδιο επέκτασης και σε προορισμός εκτός Κρήτης. Ήδη διαθέτει γραφεία σε προορισμούς όπως είναι η Ρόδος, η Κως, η Ζάκυνθος και η Κέρκυρα. Σκοπός είναι να επεκταθεί ακόμα περισσότερο και να παρέχει υπηρεσίες σαν destination management όχι μόνο για την Κρήτη, αλλά για όλη την Ελλάδα.

Η στήριξη των ξενοδόχων

Πολύ σημαντική ήταν και η στήριξη των ξενοδόχων που συμμετείχαν στο concept του χειμερινού τουρισμού, με τη Cyan Group of Hotels να συνεργάζεται στενά με την Κ. ΜΠΑΝΤΟΥΒΑΣ ΑΕ και να διατηρεί τα δύο της ξενοδοχεία στο Ηράκλειο ανοικτά όλο τον χρόνο.

η Κρήτη και τον χειμώνα
Ο κ. Μανώλης Μανούσος, διευθύνων σύμβουλος και αντιπρόεδρος του ΔΣ του Ομίλου Cyan Group of Hotels.

Το Apollonia Beach Resort και το Santa Marina, όπως αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος και αντιπρόεδρος του ΔΣ του Ομίλου κ. Μανώλης Μανούσος, έμειναν για πρώτη χρονιά ανοικτά και, παρά το μεγάλο οικονομικό ρίσκο που ενέχει ένα τέτοιο εγχείρημα, η Cyan θα είναι και φέτος στο δίκτυο των ξενοδοχείων που θα στηρίξουν τον χειμερινό τουρισμό στην Κρήτη. «Σίγουρα και για εμάς ήταν κάτι πρωτόγνωρο αυτό που συνέβη φέτος και μία πρόκληση που θα λέγαμε ότι πήγε πολύ καλά. Φυσικά, συντέλεσε και ο καλός καιρός, γεγονός που ήταν καλό για το πρόγραμμα, αλλά κακό για το νησί. Μιλώντας για οικονομικά μεγέθη, ήταν ένα ρίσκο το οποίο πήραμε τόσο εμείς όσο και η οικογένεια Μπαντουβά», αναφέρει ο κ. Μανούσος, ο οποίος δίνει τη δική του εκδοχή για την επιτυχία του προγράμματος.

Πρέπει να πούμε ότι αυτή τη φορά υπήρχε πλάνο και σωστός στρατηγικός σχεδιασμός, καθώς για να λειτουργήσει ο χειμερινός τουρισμός πρέπει να υπάρχει σύνδεση με αεροπλάνα τον χειμώνα και να μπορούν οι tour operators να φέρνουν κόσμο στο νησί. Στην επιτυχία του συγκεκριμένου εγχειρήματος παίζουν και κάποιον ρόλο οι συμπτώσεις γεωπολιτικής κατάστασης στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο, με τα προβλήματα στην Τουρκία με τους Γερμανούς κ.λπ. Κανείς, ωστόσο, δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι πρόκειται για μία άρτια αλυσίδα προϊόντων που έχει οργανωθεί πολύ καλά από τους επιχειρηματίες που έχουν βγει εκτός χώρας, προκειμένου να πουλήσουν το προϊόν τους όσο καλά γίνεται ακόμα και στο εξωτερικό.

Κύριε Μανούσο, τα ξενοδοχεία που έμειναν ανοικτά ωφελήθηκαν από το πρόγραμμα;

Εμείς λειτουργούμε κανονικά από Μάρτιο μέχρι αρχές Νοεμβρίου και αυτή ήταν η πρώτη χρονιά που τα δύο ξενοδοχεία –το Santa Marina και το Apollonia– λειτουργούν όλο τον χρόνο. Το σκεφτόμαστε σοβαρά να συμμετάσχουμε και του χρόνου, καθώς ο αρχικός σκοπός της συμμετοχής μας σε αυτό το εγχείρημα –που το συζητούσαμε πάνω από έναμιση χρόνο με το Cretan Holidays– δεν ήταν να βγάλουμε κέρδος. Σκοπός μας ήταν να μη χάσουμε χρήματα σε πρώτη φάση και, παράλληλα, τη δεύτερη χρονιά, εκεί που θα είχαμε για παράδειγμα 8 ξενοδοχεία ανοικτά να έχουμε 10 κ.λπ. Ας είχαμε λιγότερους πελάτες ο καθένας, τα κενά δωμάτια θα μπορούσαμε να τα προωθήσουμε και να τα «σπρώξουμε» στην αγορά, ώστε να ξεκινήσει να έρχεται και άλλος κόσμος τον χειμώνα.

η Κρήτη και τον χειμώναΘεωρείτε το εγχείρημα ως επιτυχημένο;

Για εμάς ήταν μία καλή αφορμή, για να πάρει ώθηση το όλο θέμα του χειμερινού τουρισμού και να δούμε πιο επιχειρηματικά πώς γίνονται κάποια ανοίγματα που μπορεί να φέρνουν κέρδος. Αυτό που μπορώ να πω, έχοντας τη γνώση όσων λέω, είναι ότι στη δική μας εταιρεία δούλεψαν 150 άτομα τον χειμώνα, τα οποία υπό άλλες συνθήκες δεν θα δούλευαν. Θα πληρώνονταν από το ταμείο ανεργίας, θα έπαιρναν ένα ποσό για τρεις μήνες και μετά θα ήταν άνεργοι και άμισθοι.

Με αυτό το πρόγραμμα κρατήσαμε τους ανθρώπους μας με τους ίδιους μισθούς, δεν πειράξαμε τίποτα και αυτό είναι πολύ σημαντικό και για εμάς αλλά και για εκείνους. Το παράδοξο, ωστόσο, στον ξενοδοχειακό κλάδο από αυτό το πρόγραμμα είναι ότι δεν βρίσκαμε εύκολα προσωπικό να εργαστεί τους επιπλέον μήνες, αν και μπορώ να πω με σιγουριά ότι όσοι δεν ήρθαν το μετάνιωσαν. Όσοι έμειναν είχαν τα οφέλη των μισθών του πενταμήνου, από Οκτώβριο μέχρι Μάρτιο, δεν σταμάτησαν καθόλου παρά μόνο 20 μέρες την περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, απολαμβάνοντας και όλα τα οφέλη που συνεπάγεται κάτι τέτοιο: υψηλότερο δώρο Πάσχα, Χριστουγέννων κ.λπ.

Υπήρξε κόστος από τη συμμετοχή σας στο πρόγραμμα;

Χρειάζεται φοβερή οικονομία και πρέπει να είσαι από πάνω προκειμένου να μπορέσει όλο αυτό να στηθεί χωρίς οικονομική αιμορραγία. Χρειάζεται να «κόψεις» τα περιττά, χωρίς όμως να χαλάσεις την ποιότητα του προϊόντος που προσφέρεις. Αξίζει να αναφέρουμε, βέβαια, ότι και τα ξενοδοχεία μας ωφελήθηκαν, καθώς οι άνθρωποι αυτοί ξόδεψαν και κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στους χώρους των ξενοδοχείων. Αυτά αναφορικά με το Santa Marina και το Apollonia που βρίσκονται στο Ηράκλειο. Το τρίτο ξενοδοχείο της Cyan, το Sitia Beach, είναι ξενοδοχείο πόλης, έχει άλλη κουλτούρα, είναι μεν ανοικτό όλο τον χειμώνα, αλλά είναι ανεξάρτητο από το πρόγραμμα που συζητάμε.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε εισάγετε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε εισάγετε το όνομά σας