Κεφαλλονιάς. Περιφέρεια Ιονίων Νήσων

Του Παναγιώτη Μαρκέτου

λογική, ΜαρκέτοςΜε αφορμή το σημείωμα που προηγήθηκε προ ελάχιστων ημερών περί της  εξαιρετικά οργανωμένης όσο και προωθημένης στρατηγικής της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου στο ζήτημα του τουρισμού και το γεγονός ότι ήδη έχει ξεκινήσει την υλοποίησή του με το βλέμμα στο 2021, καθώς επίσης και τις συνολικά 29 λέξεις που ολοκλήρωναν εκείνο το δημοσίευμα (σ.σ.: Μακάρι το παράδειγμα της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου να έβρισκε μιμητές σε κάθε άλλη από τις υπόλοιπες 12 Περιφέρειες της πατρίδας μας, πολλές εκ των οποίων βρίσκονται εν πλήρη υπνώσει…) θα σας διηγηθώ μια ιστορία.

Ο λόγος για την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων (ΠΙΝ). Κεφαλήν ως θρέμμα (με γονείς γέννημα-θρέμμα), βρίσκεται διαρκώς στο μυαλό και την καρδιά μου, με την έγνοια μου να είναι κάτι παραπάνω από φανερή για την συνολικότερη πρόοδο και μετεξέλιξη -σε όρους τουρισμού- των νησιών του Ιονίου.

Προεκλογικά ακόμη, ο νυν Πρωθυπουργός και τότε αρχηγός της Αξιωματικής αντιπολίτευσης, Κυριάκος Μητσοτάκης είχε αναφέρει με τον πλέον ξεκάθαρο, μα και κατηγορηματικό τρόπο πως οι 13 Περιφερειακές αυτοδιοικήσεις της πατρίδος μας θα έπαιζαν κομβικό ρόλο στην διαμόρφωση και την ανάπτυξη του τουριστικού γίγνεσθαι των περιοχών από τις οποίες απαρτίζονται, καθώς θα τους μεταβιβάζονταν πόροι και αρμοδιότητες επ’ αυτού. Πάντοτε, βέβαια, με δράσεις, στρατηγικές και κινήσεις που θα εντάσσονταν υπό την συνολικότερη «ομπρέλα» του brand «Ελλάδα».

Ορισμένες Περιφερειακές διοικήσεις, λοιπόν, όπως λ.χ. αυτή του Νοτίου Αιγαίου, της Κρήτης, της Κεντρικής Μακεδονίας, φρόντισαν να υιοθετήσουν άμεσα τα νέα δεδομένα, επιδεικνύοντας ευελιξία, ταχύτητα και όραμα, τα οποία εκπορεύονται από την ηγεσία.   

Κάποιες άλλες, όπως η ΠΙΝ, αγρόν ηγόρασε… Μάλιστα, το οξύμωρο της υποθέσεως είναι πως η εκεί Περιφερειάρχης διατήρησε τον ρόλο του συνήθους στελέχους-Αντιπεριφερειάρχη ο οποίος είναι επιφορτισμένος με τα καθήκοντα περί του Τουρισμού και του παραγόμενου / προσφερόμενου «προϊόντος» προς τον έξω κόσμο. Μάλιστα, εξαιτίας της συγκεκριμένης κίνησης-επιλογής, αυτομάτως οι ελπίδες και οι προσδοκίες κινούνταν πέρα και πολύ πιο πάνω των συνηθισμένων. Φευ… Τουλάχιστον μέχρι ώρας. Ωστόσο, καθώς η αρχή είναι το ήμισυ του παντός, πλέον, οι επαγγελματίες του τουρισμού στα νησιά που αποτελούν την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων έχουν αντιληφθεί πως σε επίπεδο βοήθειας και ηγεσίας (υπό την έννοια του leadership που εμπνέει, προτείνει, καθοδηγεί και φυσικά υλοποιεί) από την πλευρά της Περιφέρειας, τα δεδομένα είναι από (εξαιρετικά) φτωχά μέχρι ανύπαρκτα.

Ένα παράδειγμα: Τον περασμένο Φεβρουάριο έλαβε χώρα επί διήμερο (11 και 12 του μηνός) η Διεθνής Τουριστική Έκθεση «IMTM» στο Τελ Αβίβ του Ισραήλ. Κάθε πρόσθετη αναφορά ή ανάλυση στην «ταυτότητα» των Ισραηλινών τουριστών, την δαπάνη, και το εν γένει ενδιαφέρον τους για την πραγματοποίηση ταξιδιών σε προορισμούς που απέχουν μόλις ένα δίωρο (και ελάχιστα ψιλά…) από την πρωτεύουσα της χώρας τους , θεωρούνται ως περιττά. Αρκεί μια διερευνητική ματιά στην πόλη της Θεσσαλονίκης και των δεδομένων που σχετίζονται με την επίδραση που έχει το τουριστικό ρεύμα από το Ισραήλ κατά την τελευταία 5ετία και θα σας λυθεί κάθε απορία, αμφιβολία ή σκέψη.

Στην «IMTM» ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού (ΕΟΤ) θα εγκαινίαζε μια διαφορετική λογική προσέγγισης των διεθνών τουριστικών εκθέσεων και event, με βάση την οποία επί διήμερο, έπειτα από την ολοκλήρωση της κύριας έκθεσης, θα «έτρεχε» workshop με τους εκεί stakeholders περί του τουρισμού, όπου θα κυριαρχούσαν πρακτικές speed dating, pitching, one-to-one συναντήσεων κ.ο.κ.

Το δε κόστος συμμετοχής στο κεντρικό περίπτερο του ΕΟΤ ανερχόταν στο…  απαγορευτικό ποσό των 2.400 ευρώ ανά συνεκθέτη, ήτοι Περιφέρεια. Κάτι λιγότερο από 2-3 καταχωρήσεις σε κάποιο έντυπο Μέσο χαμηλού επιδραστικού αποτελέσματος… Μάλιστα, στο εν λόγω ποσό συμπεριλαμβάνονταν το σύνολο των εξόδων του χώρου για κάθε συνεκθέτη ξεχωριστά (λ.χ. ενοίκιο, κατασκευή, ασφάλιση, αποθηκευτικός χώρος, καθαρισμός, αναγραφή επωνυμίας σε κάθε περίπτερο κ.ά.). Ποια θα ήταν τα πρόσθετα έξοδα στα οποία θα προέβαινε μια Περιφερειακή Αρχή; Η παρουσία 2-3 στελεχών της, με την ταυτόχρονη διάθεση πληροφοριακού υλικού (λ.χ. έντυπα, DVD, χάρτες, κ.ά.). Υλικό που εν πολλοίς υπάρχει ήδη σε επάρκεια συνήθως, ενώ ακόμη και στην περίπτωση που προετοιμαζόταν σχετικό στην οικεία γλώσσα των Ισραηλινών, δεν θα απαιτούσε και… τον ουρανό με τα άστρα σε επίπεδο κόστους.

Η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων και δη οι 3 βασικοί τουριστικοί «εκπρόσωποί» της (Κέρκυρα, Ζάκυνθος και Κεφαλονιά) διαθέτουν ιστορικά σημαντικά ερείσματα σε σχέση με τους Ισραηλινούς. Για παράδειγμα, στην Κέρκυρα λειτουργεί συναγωγή, δείγμα της παρουσίας ενεργού κυττάρου με ρίζες στο Ισραήλ, στην Ζάκυνθο οι φωτισμένοι ηγέτες Λουκάς Καρρέρ, Δήμαρχος του νησιού και ο Μητροπολίτης Ζακύνθου, Χρυσόστομος Δημητρίου φρόντισαν με οργανωμένο τρόπο, σχέδιο, θάρρος και πίστη να διασκορπίσουν σε ολόκληρο το νησί τις Εβραϊκές οικογένειες των 275 ψυχών σώζοντάς τους από τα κρεματόρια του Άουσβιτς, ενώ η Κεφαλονιά (όπως και η Ζάκυνθος) όταν επλήγη από τους φονικούς σεισμούς τον Αύγουστο του 1953, διαπίστωσε πως οι πρώτοι που έσπευσαν να παράσχουν έμπρακτη βοήθεια ήταν τα σκάφη που απάρτιζαν τον πρώτο στολίσκο του άρτι δημιουργηθέντος Ισραηλινού πολεμικού ναυτικού!

Δηλαδή, κάνοντας μια marketing αναγωγή, τα building blocks ενός αρκούντως πειστικού story telling, που βασίζεται μάλιστα σε απτά γεγονότα βρίσκονται εκεί έξω. Έτοιμα, προς επεξεργασία και μορφοποίηση σε μια ενιαία ιστορία-στρατηγική, με προφανή πλεονεκτήματα και πολλά υποσχόμενα κέρδη. Οι ενδιαφερόμενοι δεν χρειάζεται καν να επινοήσουν κάτι το φαντασιακό ή εντυπωσιακό, καθώς διαθέτουν «ζωντανή» την πρώτη ύλη στα χέρια τους.

Έπειτα από τα προαναφερθέντα, φαντάζομαι πως εάν σας θέσω το ερώτημα σχετικά με το ποια Περιφερειακή αυτοδιοίκηση έλαμψε δια της απουσίας της από την Διεθνή Έκθεση, δύσκολα θα απαντούσατε «η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων». Αμ, δε! Think twice… Μάλιστα, αποτέλεσε την μοναδική που δεν συμμετείχε. Προφανώς υπήρχαν πιο σημαντικά ζητήματα στην ατζέντα εκείνο το τετραήμερο του Φεβρουαρίου. Προνοητικότητα, σχεδιασμός και όραμα, δεν μπορείτε να πείτε. Στο μεταξύ, η έλευση της πανδημίας μεταβάλλει επί τω χείρω τα δεδομένα (και) του τουρισμού, απαιτώντας νέα στρατηγική, ταχύτητα, καινοτομία, out of the box προσέγγιση, πολλαπλές κινήσεις και δράσεις, διεύρυνση των αγορών-στόχων κ.ο.κ. Όπως συνήθιζε να ολοκληρώνει τις εκπομπές του ο περίφημος Αμερικανός δημοσιογράφος του CBS, Edward R. Morrow: «Καληνύχτα σας και καλή τύχη…».

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε εισάγετε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε εισάγετε το όνομά σας