Απολογισμός από μια περίοδο κρίσης
Η συζήτηση ξεκίνησε με τον απολογισμό των κρατήσεων στα ελληνικά ξενοδοχεία στα χρόνια της πανδημίας και αποτύπωσε όλα όσα έγιναν τους προηγούμενους μήνες στον ξενοδοχειακό κλάδο. Το εξαιρετικά δύσκολο τουριστικό έτος διαδέχθηκε μια ανέλπιστα καλή χρονιά από τον Ιούλιο και μετά, όμως οι προκλήσεις για τα ξενοδοχεία συνεχίζονται, τόνισαν οι ομιλητές. Εντυπωσιακά ήταν τα αποτελέσματα της φετινής χρονιάς στις απευθείας online κρατήσεις των ελληνικών ξενοδοχείων. Καθώς όλοι οι προορισμοί θα είναι πλέον ανοικτοί, το επόμενο καλοκαίρι οι Έλληνες ξενοδόχοι θα πρέπει να προετοιμαστούν κατάλληλα. Οι τελευταίες τάσεις στα ταξίδια σε ολόκληρο τον κόσμο, όπως αποτυπώνονται από τις έρευνες της online εταιρείας Expedia, καταγράφουν ότι ο ταξιδιώτης του σήμερα θέλει να ζήσει κάτι μοναδικό. Το case study των ξενοδοχείων του Ομίλου Airotel παρουσίασε ο Ευγ. Βασιλικός και έδωσε καίριες συμβουλές για το πώς μπορεί ένα ξενοδοχείο να μην εξαρτάται από ένα μόνο κανάλι πωλήσεων. Άλλα ενδιαφέροντα θέματα που αναφέρθηκαν οι ομιλητές αφορούσαν στο Contracting, την επικράτηση των Δυναμικών Συμβολαίων και τη νέα εποχή στην τιμολόγηση των ξενοδοχειακών δωματίων. Τέλος, υπήρξε μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση σχετικά με το Sustainability ως ένα κύριο εργαλείο marketing για τα ξενοδοχεία.
Πορεία και τάσεις της τουριστικής ζήτησης. Προβλήματα και τάσεις στα ξενοδοχεία.
O Aύγουστος του 2021 ήταν, για πρώτη φορά στην ιστορία του ελληνικού Τουρισμού, ένας από τους καλύτερους μήνες των ξενοδοχείων πόλης, ως αποτέλεσμα των τάσεων στα ταξίδια όπως διαμορφώθηκαν από τους περιορισμούς που έθεσε η πανδημία. Παράλληλα, τα επίπεδα ικανοποίησης των τουριστών στην Ελλάδα παρουσιάζονται αυξημένα έναντι της περιόδου προ πανδημίας (2019) καθώς οι συνθήκες εξυπηρέτησής τους προσαρμόστηκαν στις απαιτήσεις για κοινωνική αποστασιοποίηση σε ξενοδοχεία και άλλες τουριστικές υπηρεσίες, οδηγώντας σε πιο προσωπική εξυπηρέτηση.
Οι ταξιδιώτες είναι πιο συνειδητοποιημένοι για περιβαλλοντικά ζητήματα. Όμως εμείς προσφέρουμε βιωσιμότητα, επειδή είναι το πάθος μας και όχι θέμα οικονομικής ανάλυσης
Επιπλέον, η ποιότητα των τουριστικών υπηρεσιών αλλά και η σημασία του ανθρώπινου δυναμικού αναδείχθηκαν ως δύο από τα σημαντικότερα συστατικά που θα πρέπει να χαρακτηρίζουν τις τουριστικές επιχειρήσεις, ώστε να μπορούν να επιβιώνουν σε εποχές κρίσεων. Αυτές ήταν μερικές από τις βασικές τάσεις που αναδείχθηκαν, σε συζήτηση πάνελ ειδικών του τουρισμού, με τίτλο «Τα ελληνικά ξενοδοχεία στα χρόνια της πανδημίας».
Στον απολογισμό του συνεδρίου τονίστηκε από τους ομιλητές ότι ο τουρισμός το 2021 χαρακτηρίστηκε από μεμονωμένους κυρίως τουρίστες και κρατήσεις τελευταίας στιγμής, με αποτέλεσμα να ευνοηθούν τα ξενοδοχεία που ήταν προετοιμασμένα για αυτό, καθώς μικρά και boutique ξενοδοχεία. Ωστόσο, η ποιότητα των καταλυμάτων ήταν εκείνη που κέρδισε τελικά. Επιπλέον, ο Αύγουστος του 2021 ήταν κοντά στον καλύτερο μήνα της χρονιάς για τα ξενοδοχεία, πρωτοφανές για ξενοδοχεία πόλης. Για πρώτη φορά ο Αύγουστος ήταν πολύ κοντά στον καλύτερό μας μήνα, δηλαδή τον Σεπτέμβριο, χάρη στην επιστροφή των Ευρωπαίων και των Αμερικανών μεμονωμένων τουριστών αλλά και των Ελλήνων. Μέχρι τον Ιούνιο δεν υπήρχαν πτήσεις και μεγάλες αγορές για την Αθήνα όπως η Αμερική και η Ασία ήταν κλειστές και ο συνεδριακός τουρισμός ήταν ανενεργός. Μάλιστα, στην περίπτωση των ξενοδοχείων της Θεσσαλονίκης, η αναλογία διεθνών τουριστών-Ελλήνων άλλαξε σε σχέση με την εποχή προ πανδημίας, κλίνοντας προς τους Έλληνες, έναντι των διεθνών ταξιδιωτών. Όσον αφορά τις αεροπορικές κρατήσεις, ενώ ο Σεπτέμβριος είχε περισσότερες κρατήσεις έναντι του 2019, ο Οκτώβριος είχε όχι απλώς λιγότερες έναντι του 2019 αλλά και πολλές ακυρώσεις. Ωστόσο, χαρακτηρίστηκε πολύ θετική η ανάκαμψη που παρατηρήθηκε στην κρουαζιέρα, η οποία ανακάμπτει ακόμα και με μικρότερο αριθμό ταξιδιωτών.
Το επίπεδο ικανοποίησης πελατών στα ξενοδοχεία της Ελλάδας το 2021 ήταν υψηλότερο έναντι του 2019, ενώ και η μέση δαπάνη ανά ταξιδιώτη παρουσίασε αύξηση στο 25% των γενικών εσόδων της χώρας και είναι περίπου το ποσοστό αύξησης εσόδων που σημείωσαν πολλά ξενοδοχεία αυτή τη χρονιά.
Μέρος της αυξητικής πορείας των εσόδων οφείλεται στις απευθείας κρατήσεις στα ξενοδοχεία που αποτέλεσαν τάση το 2021, αλλά και στο γεγονός ότι στην Αθήνα άλλαξε το μείγμα των αγορών, καθώς ποτέ άλλοτε δεν υπήρχε τόσο μεγάλος αριθμός πτήσεων από την Αμερική. Η κρίση μας έμαθε ότι όλοι έπρεπε να μπορούμε να κάνουμε περισσότερα μέσα στο ξενοδοχείο, ότι η προσαρμοστικότητα των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων στις αλλαγές είναι αναγκαία στην εποχή μετά την πανδημία, ότι η εκπαίδευση, το κίνητρο και τα soft skills είναι βασικά ζητούμενα για το ανθρώπινο δυναμικό, κατέληξαν οι ειδικοί.
Τέλος, σε πάνελ συζήτησης όλοι συμφώνησαν ότι ο ελληνικός Τουρισμός αποδείχθηκε ανθεκτικός στις κρίσεις, καθώς μπήκε σε πορεία ανάκαμψης νωρίτερα από άλλες χώρες, ενώ η ανθεκτικότητα αυτή προέρχεται από την προσαρμοστικότητά τους στις συνθήκες, από την ομαδικότητα και από την κρατική υποστήριξη.
Επιπλέον, το ανθρώπινο δυναμικό είναι το κύριο πλεονέκτημα του ελληνικού Τουρισμού και γι’ αυτό θα πρέπει να υπάρξει σωστή διαχείρισή του. Στο πάνελ συζητήθηκε επίσης το ενεργειακό κόστος των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων, το οποίο συνδέεται με το περιβάλλον και την αειφορία. Αναφέρθηκε ότι στα ξενοδοχεία μεγάλης κατηγορίας το κόστος αυτό μπορεί να φτάνει το 3-5% και σε χαμηλότερης κατηγορίας το 3%, όμως τα επόμενα χρόνια μπορεί να ανέβει στο 10%, επιβαρύνοντας σημαντικά τα έξοδα λειτουργίας. Τα ξενοδοχεία, πλέον, ακόμα και με μικρότερες πληρότητες έχουν διπλάσιο κόστος ενέργειας έναντι του 2019. Πλέον, στα μεγάλα ξενοδοχεία, το δεύτερο μεγαλύτερο κόστος μετά τις μισθοδοσίες είναι η ενέργεια. Γι’ αυτό τον λόγο, τα παλαιότερα ξενοδοχεία πρέπει να στραφούν σε εναλλακτικές μορφές ενέργειας, όπως η ηλιακή, αλλά και ενεργειακές επενδύσεις όπως θερμομονώσεις.
Τάσεις στην τιμολόγηση ξενοδοχείων
Η καθημερινότητα στον τουρισμό έχει αλλάξει και αυτοί που θα προλάβουν τις εξελίξεις και θα προσαρμοστούν σε αυτές, θα είναι και οι πιο ανταγωνιστικοί. Είμαστε τυχεροί με τη ζήτηση, το brand Greece «πηγαίνει» μόνο του. Πρέπει να σεβαστούμε τις επιχειρήσεις, να είμαστε άρτιοι και να ακολουθήσουμε άλλες αγορές που δεν είναι καλύτερες από εμάς αλλά έχουν καλύτερη τεχνολογία, τονίστηκε από ομιλητές. Οι τάσεις που θα πρέπει να παρακολουθούν τα ξενοδοχεία, μετά τις αλλαγές που προκάλεσε στον τουρισμό η πανδημία, ώστε να διαμορφώσουν την κατάλληλη τιμολόγηση δωματίων, είναι οι ακόλουθες:
- Αύξηση του αριθμού πολιτικών ευέλικτης ακύρωσης για να προσφέρουν μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στους ταξιδιώτες ώστε να προβούν σε κράτηση.
- Περιορισμοί διάρκειας διαμονής για να αντισταθμιστούν οι περίοδοι κρατήσεων μικρότερης διάρκειας λόγω των αλλαγών στους ταξιδιωτικούς περιορισμούς.
- Οι μικρότερες ομάδες αποτελούν πλέον τον κανόνα, αναγκάζοντας τις επιχειρήσεις να είναι πιο αποτελεσματικές, περιορίζοντας τους χρόνους βαθιάς ανάλυσης.
- Οι κρατήσεις μέσω κινητού γίνονται μεγάλη τάση.
- Η διατήρηση της ανταγωνιστικής τοποθέτησης με το δεδομένο των ραγδαίων αλλαγών στην αγορά, γίνεται όλο και δυσκολότερη.
- Οι επιχειρηματίες θα πρέπει να θεωρήσουν την τοποθέτησή τους στην αγορά ως σημείο εκκίνησης, εξετάζοντας τον αντίκτυπο της στρατηγικής τους στον ανταγωνισμό και της μέσης τιμής των ανταγωνιστών ανά ημέρα της εβδομάδας.