Του Παναγιώτη Μαρκέτου
Προ ημερών η Deutsche Bank δημοσίευσε μια έκθεση σχετικά με το… κορωνο-καλοκαίρι, αλλά και το πώς επέδρασε στις ταξιδιωτικές συνήθειες, τάσεις και δεδομένα των Γερμανών. Ένα καλοκαίρι κατά το οποίο οι τελευταίοι, που αποτελούν την μεγαλύτερη πηγή άντλησης επισκεπτών (και) για την χώρα μας, ταξίδεψαν λιγότερο και για σαφώς πιο σύντομο χρονικό διάστημα εν συγκρίσει με ότι ίσχυε κατά το παρελθόν. Κερδισμένοι, εκ πρώτης όψεως, η εσωτερική αγορά της ηγέτιδας Ευρωπαϊκής οικονομίας, καθώς επίσης και οι γειτονικές χώρες, που απέχουν ελάχιστες ώρες οδήγησης με το αυτοκίνητο.
Όμως, σημαντικά πιο… εξορθολογισμένη, έστω και βιαίως, δείχνει και το ύψος της μέσης δαπάνης ανά Γερμανό στο εξωτερικό, καθώς υπολογίζεται πως ήταν μειωμένο κατά 10 έως και 20% σε σχέση με το παρελθόν. Εάν θεωρείτε πως μια τέτοια μείωση δείχνει λογική ή ελάχιστα σημαντική, αρκεί να σημειωθεί πως κατά το 2019, οι Γερμανοί τουρίστες δαπάνησαν κάτι παραπάνω από 82 δισεκατομμύρια ευρώ ενόσω βρίσκονταν στο εξωτερικό! Την ίδια στιγμή, οι ξένοι επισκέπτες στην Γερμανία ξόδεψαν 37,2 δισεκατομμύρια ευρώ…
Όμως, όπως επισημαίνεται στην ίδια μελέτη, η κρίση του Covid-19 εκτός από τον άμεσο βαθμό επίδρασης στα σχέδια των καλοκαιρινών διακοπών των Γερμανών, ενδέχεται να οδηγήσει και στον τερματισμό συνηθειών, τάσεων και «σταθερών» που μέχρι πρότινος θεωρούνταν ως δεδομένες.
Για παράδειγμα, κατά την διάρκεια της τελευταίας πενταετίας, το 79% των Γερμανών πραγματοποιούσε ταξίδια για διακοπές που διαρκούσαν τουλάχιστον πέντε ημέρες. Ποσοστό, το οποίο φέτος κινείται κάτω από 75%. Ήδη, από τον περασμένο Απρίλιο κιόλας, το 14% των συμμετεχόντων στην μελέτη της επενδυτικής τράπεζας είχαν ακυρώσει τα καλοκαιρινά ταξιδιωτικά σχέδιά τους, ενώ το 30% δεν είχαν κάνει καν αντίστοιχα πλάνα, ενώ κάτι παραπάνω από το 20% είχαν αναβάλει την διαδικασία booking ταξιδιού εξαιτίας της πανδημίας.
Παράλληλα, η μορφή, το περιεχόμενο των ταξιδιών που θα αναζητήσουν οι Γερμανοί ενδέχεται να μεταβληθεί ως ένα ποσοστό, παρακινούμενα και από την φετινή καλοκαιρινή σεζόν κατά την οποία εξέδραμαν σε –περισσότερο- χειμερινούς προορισμούς, επιδόθηκαν στην πεζοπορία, την ορεινή ποδηλασία, τα e-bikes, τον οδικό τουρισμό, οτιδήποτε σχετιζόταν με λίμνες, την φυσιολατρία κ.ά.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Deutsche Bank, αισθητή αναμένεται να είναι η πτώση στο πλήθος των long-distance ταξιδιών, γεγονός το οποίο δημιουργεί ένα πρόσθετο πρόβλημα καθώς το μερίδιο που κατέχουν στο συνολικότερο travelling κατά την διάρκεια των τελευταίων ετών έχει ενισχυθεί δραστικά. Στο ίδιο αρνητικό πλαίσιο κινείται –πλέον- και η κρουαζιέρα, που έχει απωλέσει μια εύρωστη όσο και «υγιή» πελατεία που κινούνταν με δεκαπλάσιους ρυθμούς ανάπτυξης κατά την διάρκεια της τελευταίας 25ετίας.
Η μελέτη της Γερμανικής τράπεζας συμπεραίνει πως έπειτα από το τέλος της πανδημίας, ζητήματα όπως η κλιματική αλλαγή και οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί (και δη στον τομέα των μεταφορών) θα επανεμφανιστούν στο προσκήνιο ως δομικές προκλήσεις για την τουριστική αγορά. Υπό αυτό το πρίσμα, καλύτερες τεχνολογικές λύσεις που θα συμβάλουν στην επίτευξη του φιλικού προς το περιβάλλον travelling οφείλουν να αναπτυχθούν.