Ο covid-19 έκανε check-in. Το ξαφνικό ξέσπασμα του COVID-19 έχει επηρεάσει σοβαρά την παγκόσμια βιομηχανία φιλοξενίας. Η υγιεινή και η καθαριότητα των ξενοδοχείων έχει γίνει το επίκεντρο του σχεδίου ανάκαμψης στην εποχή του COVID-19.
Η επίδραση της πανδημίας στον σχεδιασμό των ξενοδοχείων
Η τουριστική κίνηση σταδιακά επανέρχεται αλλά απ’ ό,τι φαίνεται ο κόσμος δεν θα είναι ποτέ ίδιος. Από την αναβαθμισμένη σημασία της υγιεινής και καθαριότητας μέχρι δεκάδες άλλες συνήθειες και επιθυμίες, τάσεις και ανάγκες των τουριστών που έχουν αλλάξει, είναι ορατό ότι μια νέα εποχή για τα ξενοδοχεία είναι ήδη εδώ. Σε τι αφορούν αυτές οι αλλαγές; Πόσο θα διαρκέσουν; Σε ποιο βαθμό θα υιοθετηθούν; Παραθέτουμε σκέψεις, εκτιμήσεις και πληροφορίες από διαφορετικές αξιόπιστες πηγές και επιφυλασσόμαστε να επανέλθουμε.
Υγιεινή και καθαριότητα στην πρώτη γραμμή
Η υγιεινή και η καθαριότητα παραμένουν στην πρώτη γραμμή των προτεραιοτήτων της ζήτησης (κριτηρίων επιλογής καταλύματος) με τα ξενοδοχεία να ανταποκρίνονται σε αυτό, είτε υπακούοντας στις σχετικές κρατικές διατάξεις είτε με επιπλέον μέτρα που προβάλλουν κατάλληλα, ώστε να ισχυροποιήσουν το αίσθημα ασφάλειας στους πελάτες τους. Όλες οι μεγάλες αλυσίδες, αλλά και πολλές μικρότερες επιχειρήσεις, δημιούργησαν σχετικά ψηφιακά φυλλάδια και ειδικές σελίδες στο site τους για να προβάλλουν τα μέτρα που λαμβάνουν και να κερδίσουν την εμπιστοσύνη του κοινού. Σήμερα, η υγιεινή και η καθαριότητα δεν έχουν να κάνουν μόνο με τις παραδοσιακές μεθόδους καθαριότητας από το προσωπικό, αλλά και με χρήση τεχνολογικών λύσεων. Αυστηρότερες διαδικασίες, τεχνολογίες απολύμανσης, σημεία απολύμανσης σε κοινόχρηστους χώρους προβλέπεται ότι ήρθαν για να μείνουν.
“Ο ρόλος της τεχνολογίας στη διασφάλιση της υγιεινής και της καθαριότητας είναι ένα πολυεπίπεδο θέμα, που περιλαμβάνει από τις μεθόδους απολύμανσης μέχρι τις δυνατότητες για μείωση της απαραίτητης επαφής. ”
Ο ρόλος της τεχνολογίας
Ο ρόλος της τεχνολογίας στη διασφάλιση της υγιεινής και της καθαριότητας είναι ένα πολυεπίπεδο θέμα. Περιλαμβάνει από τις μεθόδους απολύμανσης μέχρι τις δυνατότητες για μείωση της απαραίτητης επαφής μέσω της υιοθέτησης τεχνολογιών ανέπαφων εφαρμογών, σε μια σειρά από διαδικασίες, όπως οι πληρωμές, το check-in, η χρήση κλειδιών στα δωμάτια και άλλους χώρους που απαιτούν ελεγχόμενη πρόσβαση, μέσω εφαρμογών σε κινητά τηλέφωνα. Σε πρόσφατα δημοσιευμένη μελέτη στο U.S. National Library of Medicine με θέμα «Covid & Hospitality 5.0» εξετάζονται οι επιδράσεις στη λειτουργία των ξενοδοχείων. Ο όρος Hospitality 5.0 είναι συναφής με το Industry 5.0, το θεωρούμενο 5ο στάδιο της βιομηχανικής επανάστασης, η αρχή του οποίου τοποθετείται χρονικά στο 2020 και αφορά τη συνεργασία (Co-Working) ανθρώπου και τεχνολογίας. Το «Hospitality 5.0» περιλαμβάνει εφαρμογές AI, ρομπότ, αυτοματισμούς, VR/AR, κινητή τεχνολογία. Στη μελέτη παρατίθενται προβληματισμοί γυρω απ’ το πώς η τεχνολογία μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη διευκόλυνση της υγιεινής, της καθαριότητας και της ασφάλειας, ιδιαίτερα σε χώρους, διαδικασίες και αντικείμενα συχνής επαφής στα ξενοδοχεία.
Επίσης, γίνεται αναφορά στα πρωτόκολλα για τη διασφάλιση της ασφάλειας των επισκεπτών και του προσωπικού του ξενοδοχείου που πρότεινε το 2020 το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ταξιδιών και Τουρισμού (WTTC). Τα πρωτόκολλα περιλαμβάνουν την αξιοποίηση ανέπαφων τεχνολογιών, όπως ηλεκτροστατικών ψεκαστήρων, αυτοματοποιημένων καθαριστών αέρα υπεριώδους φωτός, ενσωματωμένων αισθητήρων αέρα και συσκευών καθαρισμού αέρα με δυνατότητα αφαίρεσης σωματιδίων (και του ιού), μέσω προηγμένης τεχνολογίας, διασφαλίζοντας υγιεινή, καθαριότητα και ασφάλεια.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει ο προβληματισμός για τη μεταβολή στους ρόλους των εργαζομένων, όταν τα ξενοδοχεία υιοθετούν τις τεχνολογίες Hospitality 5.0. Για παράδειγμα ο ρόλος του προσωπικού καθαριότητας θα μεταβληθεί από τα γενικά καθήκοντα καθαρισμού και καθαριότητας, στην οπτική παρακολούθηση των σταθμών απολύμανσης με την υιοθέτηση της σχετικής τεχνολογίας στη βιομηχανία φιλοξενίας.
Αρχιτεκτονική και εσωτερική διακόσμηση
Σε άρθρο του Travel Weekly, ο P. Taylor, επικεφαλής εταιρείας αρχιτεκτονικής και εσωτερικής διακόσμησης που εστιάζει στα ξενοδοχεία, αναφέρει ότι σε πολλά από τα έργα (ξενοδοχεία) που σταμάτησαν κατά τη διάρκεια του πρώτου έτους της πανδημίας, υπήρχε η σκέψη να σχεδιαστούν έτσι ώστε ο επισκέπτης να έλθει στο ξενοδοχείο και να μην χρειάζεται να αγγίξει τίποτα. Για παράδειγμα, οι πόρτες ενός ανελκυστήρα μπορεί να ανοίξουν κι ο επισκέπτης να μπει και να πει σε ποιον όροφο θέλει να πάει. Στη συνέχεια, όμως, καθώς οι επιστήμονες έμαθαν ότι ο Covid-19 εξαπλώνεται πιο εύκολα μέσω του αέρα παρά μέσω των επιφανειών, πολλές από τις αλλαγές αυτές δεν πραγματοποιήθηκαν. Παρ’ όλο που οι πιο δραστικές αλλαγές που εξετάστηκαν προς αυτή την κατεύθυνση δεν υλοποιήθηκαν, η πανδημία έχει αλλάξει σαφώς τον σχεδιασμό του ξενοδοχείου. Σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως στην υιοθέτηση νέας τεχνολογίας, η πανδημία επιτάχυνε τις υπάρχουσες τάσεις.
Σε άλλους τομείς, όπως ο σχεδιασμός και η διακόσμηση των δωματίων, ο Covid-19 πυροδότησε νέες κατευθύνσεις. Και τώρα, καθώς ο κόσμος διανύει τον τρίτο χρόνο της πανδημίας, ο αντίκτυπος στη γενική φιλοσοφία σχεδιασμού ξενοδοχείων όσον αφορά τους κοινόχρηστους χώρους και τα δωμάτια έρχεται στο επίκεντρο. «Πολλά από αυτά τα ξενοδοχειακά έργα έχουν ορίζοντα ενός ή δύο ετών ή ακόμα περισσότερο» λέει ο Taylor. «Πριν από δεκαοκτώ μήνες, ο βαθμός ανησυχίας ήταν 10 στα 10, αλλά τώρα μοιάζει περισσότερο με 2 ή 3 στα 10. Ο σχεδιασμός αλλάζει τόσο λόγω της τεχνολογίας όσο και λόγω του τρόπου με τον οποίο η πανδημία άλλαξε τη ζωή μας».
Τάσεις στον σχεδιασμό ξενοδοχείων μετά την επίδραση της πανδημίας
Στην επίδραση της πανδημίας στον σχεδιασμό των ξενοδοχείων αναφέρεται και τμήμα της πρόσφατης έρευνας που δημοσίευσε η Deloitte. Μεταξύ άλλων, καταγράφει τις ακόλουθες τάσεις.
• Ευελιξία: Χώροι που μπορούν να αλλάξουν ανάλογα με τις απαιτήσεις της δημόσιας υγείας, καθώς και με τις ανάγκες και τις προτιμήσεις των επισκεπτών (π.χ. αναδιαμόρφωση των κοινόχρηστων χώρων για την καλύτερη εξυπηρέτηση των αναγκών εργασίας).
• Ασφάλεια και υγιεινή: Νέα και αυξημένα πρότυπα καθαρισμού και νέοι υγειονομικοί κανονισμοί, ενώ απολυμαντικό χεριών και αντιβακτηριακές συσκευές είναι πιθανό να γίνουν μόνιμα σε όλα τα ξενοδοχεία.
• Επανασχεδιασμός βασικών εγκαταστάσεων / περιοχών: Έμφαση στην κοινωνική απόσταση και την πολύ-λειτουργικότητα (π.χ. πολλαπλοί και μικρότεροι χώροι F&B, χώροι συνεδριάσεων με υποδομές για υβριδικές εκδηλώσεις, ιδιωτικές αίθουσες περιποίησης spa, σάουνες κ.ά.).
• Αύξηση προσωπικού χώρου σε κοινόχρηστους χώρους.
• Περιοχές check-in χωρίς επαφή (π.χ. ηλεκτρονικά περίπτερα check-in).
• Σχεδιασμός δωματίου: Δημιουργία της αίσθησης υγιεινής και καθαριότητας. Έμφαση στην παροχή πλούσιων δραστηριοτήτων και εμπειριών στο δωμάτιο.
• Χωρίς επαφή: Καινοτόμες τεχνολογικές εφαρμογές σε όσα προαναφέρθηκαν, οι οποίες μπορούν επίσης να βοηθήσουν τα ξενοδοχεία να διατηρούν συνεχή επικοινωνία με τους επισκέπτες τους.
• Φυσικός αερισμός: Αυξημένη ροή αέρα και βελτιωμένα συστήματα αερισμού ως «νέα πολυτέλεια».
• Αειφορία: Προσαρμοσμένη στην αυξημένη ζήτηση για ευεξία και βιοφιλικό σχεδιασμό.
• Εξωτερικοί χώροι: Οι επισκέπτες αναζητούν περισσότερους.
• Αισθητική: Ο μοντέρνος και minimal σχεδιασμός είναι πιθανό να επικρατήσει στην εσωτερική διακόσμηση.
• FF&E (Furniture, Fixtures and Equipment): Μια νέα αισθητική καθαριότητας (χαρακτηριστικά όπως σκληρό δάπεδο, εύκολα καθαριζόμενα μπάνια, αντιβακτηριακά υλικά). Όλα τα υλικά κατασκευής θα πρέπει να είναι ανθεκτικά στα αναθεωρημένα πρωτόκολλα καθαρισμού.
• Φωτισμός: Υιοθέτηση των νέων εξελίξεων (π.χ. τεχνολογίες απολύμανσης με υπεριώδη ακτινοβολία).
Εν αναμονή των εξελίξεων
Με τι ταχύτητα θα εφαρμοστούν αυτές οι αλλαγές σε ευρεία κλίμακα (ιδιαίτερα από τα υφιστάμενα ξενοδοχεία), ποιες θα υιοθετηθούν και θα παραμείνουν και ποιες θα εξασθενήσουν ή και θα εξαφανιστούν, εξαρτάται από πολλές παραμέτρους. Παραμέτρους που άπτονται των εξελίξεων της πανδημίας, της γνώσης μας γι’ αυτή, τις τεχνολογικές εξελίξεις, τις αλλαγές των πρωτοκόλλων που θα καταστούν υποχρεωτικά, αλλά και από παραμέτρους όπως η «πίεση» που θα δημιουργήσουν, από τη μια πλευρά η ζήτηση και από την άλλη πλευρά η προσφορά, από νέα και ανακαινισμένα ξενοδοχεία που έχουν υιοθετήσει νέες υποδομές, τεχνολογίες και υπηρεσίες.