Το Πείραμα της «Βάφλας»
Μια έρευνα επικεντρωμένη στον ρόλο της νευρογαστρονομίας σε σχέση με τη συμπεριφορά των καταναλωτών στο εστιατόριο, επιβεβαίωσε τη μέχρι πρότινος υπόνοια, ότι δηλαδή αυτή η επιστήμη μπορεί να λειτουργεί ως εργαλείο για την αξιολόγηση των συναισθημάτων και των οπτικών προτιμήσεων επιλεγμένων φαγητών που σερβίρονται με διαφορετικούς τρόπους. Πιο συγκεκριμένα, για τους σκοπούς της έρευνας, οι μελετητές χρησιμοποίησαν μια συνταγή που είναι ιδιαίτερα δημοφιλής στις προτιμήσεις των καταναλωτών. Μια λαχταριστή βάφλα, με διάφορα φρούτα, σαντιγί, καραμέλες, λευκή σοκολάτα και τουίλ, σερβιρίστηκε σε ένα κοινό λευκό πιάτο, σε χάρτινο τύπου street food και σε πολυτελές, πέτρινο, μαύρο πιάτο. Στη μελέτη χρησιμοποιήθηκαν επίσης βιομετρικές μέθοδοι όπως η παρακολούθηση των ματιών και η ανάγνωση προσώπου. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, την υψηλότερη βαθμολογία, με διαφορά, συγκέντρωσε η βάφλα που ήταν τοποθετημένη στο πολυτελές, μαύρο πιάτο. Το 50% χαρακτήρισε σημαντικό τον οπτικό σχεδιασμό και το στήσιμο της βάφλας και το 40% τον περιέγραψε ως εξαιρετικά σημαντικό. Το 64% δήλωσε ότι επισκέπτεται γαστρονομικά εστιατόρια για να καταναλώνει αυτού του είδους τα γεύματα (Berčík, 2021).
Πώς επηρεάζει η νευρογαστρονομία την καθημερινή επιλογή τροφών;
Η καθηγήτρια Maria Fernanda Lara, του Κέντρου για την Ανθρώπινη Επικοινωνία της Ιατρικής Σχολής του National University of Colombia αποκωδικοποίησε τον τρόπο που επηρεάζει η νευρογαστρονομία την επιλογή συγκεκριμένων τροφίμων και πώς αυτή διαμορφώνει τελικά την καθημερινή διατροφή. Πολλές από τις απολαύσεις που αισθανόμαστε με το φαγητό, στην πραγματικότητα βρίσκονται περισσότερο στο μυαλό παρά στο στόμα. Η επιστήμη της νευρογαστρονομίας εξετάζει διάφορες στρατηγικές που επηρεάζουν την πώληση υπερβολικά επεξεργασμένων τροφίμων ή τροφίμων με υψηλή περιεκτικότητα σε θερμίδες, τρανς λιπαρά και ζάχαρη. Για παράδειγμα, η αίσθηση της τραγανότητας που αφήνουν στο στόμα οι τηγανητές πατάτες, ενισχύει την εντύπωση ότι είναι φρέσκες, νόστιμες και χορταστικές. Τα χρώματα έχουν θεμελιώδη ρόλο, π.χ. τα μπλε ή τα πράσινα τρόφιμα δίνουν την αίσθηση της φρεσκάδας και την εντύπωση ότι κάνουν καλό στην υγεία. Όταν διψάμε πολύ, σκεφτόμαστε να πιούμε ένα κρύο αναψυκτικό ή με πάγο, αντί για ένα ποτήρι νερό, γιατί μας αρέσει η αίσθηση που αντιλαμβάνονται οι γευστικοί κάλυκες όταν έρχονται σε επαφή με το ανθρακικό, πρόσθεσε η Lara.
Τα υπερ-επεξεργασμένα τρόφιμα προστίθενται στην καθημερινή κατανάλωση επειδή οι γεύσεις ορισμένων ουσιών όπως είναι το γλουταμινικό μονονάτριο (MSG) είναι εθιστικές. Η διαφήμιση και το μάρκετινγκ αυτών των προϊόντων είναι αρκετά επιθετική και η εικόνα του brand name ενισχύεται από influencers, celebrities, ηθοποιούς και διάσημους αθλητές. H κλινική διατροφολόγος Olga Lucia Mora, ειδική στην επιστημονική επικοινωνία, αναφέρει ότι τα κοινωνικά δίκτυα επιτρέπουν σε οποιονδήποτε να μιλήσει για διάφορα θέματα και στην περίπτωση της διατροφής και των τροφίμων υπάρχουν χιλιάδες χρήστες που μοιράζονται συμβουλές, συνταγές, στρατηγικές και συμπληρώματα διατροφής, ανεξάρτητα από το αν είναι στο γνωστικό τους πεδίο ή όχι.
Το στυλ του εστιατορίου επηρεάζει την τροφή
Η ατμόσφαιρα ενός εστιατορίου μπορεί να ενθαρρύνει τους ανθρώπους να τρώνε πιο γρήγορα, καθώς και να τους οδηγήσει στην υπερκατανάλωση τροφής (Lawton, 2004). Με παρόμοιο τρόπο, μια ατμόσφαιρα μπορεί να ενθαρρύνει ένα άτομο να μείνει περισσότερο στο εστιατόριο και να παραγγείλει επιπλέον φαγητό (Wansink, 2004).