Νέα υγειονομικά πρωτόκολλα. Η έναρξη της τουριστικής περιόδου 2021 συνοδεύεται από την επικαιροποίηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων λειτουργίας των ξενοδοχειακών μονάδων σε σχέση με τις οδηγίες της προηγούμενης τουριστικής περιόδου.
Tου δρ. Ανδρέα Σουλιώτη, Μεταδιδακτορικού Ερευνητή Χαροκοπείου Πανεπιστημίου
ΕΝΑΡΞΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ
Τα δεδομένα που προέκυψαν από τη λειτουργία των επιχειρήσεων φιλοξενίας κατά την προηγούμενη τουριστική περίοδο, αλλά και τα επιστημονικά δεδομένα από τη συνύπαρξή μας με τον SARS-CoV-2 το τελευταίο έτος, κατέστησαν αναγκαία την επικαιροποίηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων. Ως συνέπεια των ανωτέρω, για την πρόληψη της μετάδοσης και διασποράς της Covid-19, εκδόθηκε η σχετική ΚΥΑ 6632/21.04.21 που ορίζει τα νέα πρωτόκολλα υγειονομικού περιεχομένου βάσει των οποίων υποχρεούνται να λειτουργούν οι τουριστικές επιχειρήσεις το 2021.
Αναγκαίο ένα νέο σχέδιο δράσης
Τα υγειονομικά πρωτόκολλα εμφανίζουν ουσιώδεις διαφορές σε καίρια σημεία συγκριτικά με τα πρωτόκολλα της προηγούμενης τουριστικής περιόδου, καλώντας τις επιχειρήσεις να επικαιροποιήσουν αντίστοιχα το σχέδιο δράσης τους. Πιο αναλυτικά, κατά την τουριστική περίοδο 2021 απαιτήθηκε η επανεκπαίδευση τόσο του συντονιστή της επιχείρησης όσο και του συνόλου του προσωπικού έως τις 30/6/2021. Ακολούθως, πρέπει να γίνει επικαιροποίηση των υπεύθυνων δηλώσεων του προσωπικού ότι έλαβε εκπαίδευση σύμφωνα με τα καθήκοντά του καθώς και τήρηση του σχετικού αρχείου. Ειδικά τα καταλύματα είναι υποχρεωμένα να επανεκδώσουν το πιστοποιητικό «Health First» εάν έχει αλλάξει ο υπεύθυνος ή ο συνεργαζόμενος ιατρός. Τέλος, για την αποφυγή συνωστισμού στους κοινόχρηστους χώρους, θα πρέπει να πραγματοποιηθεί αναδιάταξη των επίπλων, προκειμένου η αναλογία ατόμων να ανέρχεται σε 2 άτομα ανά 10 τ.μ., από 4 άτομα ανά 10 τ.μ. που ίσχυε την προηγούμενη τουριστική περίοδο.
Τα υγειονομικά πρωτόκολλα εμφανίζουν ουσιώδεις διαφορές σε καίρια σημεία, καλώντας τις επιχειρήσεις να επικαιροποιήσουν το σχέδιο δράσης τους.
Υποχρεωτικά τα rapid tests για το προσωπικό
Μεγάλη διαφοροποίηση αποτελεί η υποχρεωτική διενέργεια rapid tests στο προσωπικό, κατ’ ελάχιστον μια φορά εβδομαδιαίως. Σημαντική κρίνεται η αναφορά στα καταλύματα τα οποία, σε προαιρετική βάση, μπορούν να ορίσουν δωμάτια καραντίνας, υπό την προϋπόθεση όμως να είναι σε οριοθετημένη περιοχή, αλλά και να επιλέξουν εάν θα παρέχουν τη δυνατότητα διενέργειας PCR tests ή rapid tests στους διαμένοντες πριν την αναχώρησή τους. Από την απαγόρευση εισόδου μη διαμενόντων στα δωμάτια εξαιρείται το προσωπικό του καταλύματος. Εξαιρούνται ακόμη οι εξεταζόμενοι στο πλαίσιο εξετάσεων γλωσσομάθειας, όπου είναι απαραίτητη η καταγραφή όλων των ονομάτων.
Ειδικές ρυθμίσεις για τον μπουφέ
Τα καταλύματα που διαθέτουν μπουφέ θα πρέπει να παρέχουν απολυμαντικό μέσο στην είσοδο, ενώ ταυτόχρονα το προσωπικό θα ελέγχει ότι γίνεται χρήση του από τους πελάτες με παράλληλη τήρηση των αποστάσεων κατά το σερβίρισμα. Βάσει των νέων υγειονομικών πρωτοκόλλων, τα καταλύματα μπορούν να επιλέξουν μεταξύ της υποχρεωτικής τοποθέτησης ενός διαχωριστικού πλεξιγκλάς ή, εναλλακτικά, να δίνεται η δυνατότητα το σερβίρισμα να πραγματοποιείται από τον πελάτη. Στην περίπτωση αυτή, το προσωπικό θα πρέπει να παρέχει γάντια μιας χρήσεως, τα οποία θα απορρίπτονται σε κάδο απορριμμάτων στο τέλος του μπουφέ. Η απολύμανση των χεριών με αντισηπτικό πριν και μετά τη χρήση των γαντιών είναι καθοριστικής σημασίας. Διαπιστώνεται, επομένως, ότι καταργείται η απαίτηση του σερβιρίσματος στον μπουφέ αλλά και η χρήση των κοινόχρηστων σκευών, όπως μηχανών σερβιρίσματος καφέ, μόνο από το προσωπικό εστίασης. Όμως, συνεχίζει να συνίσταται η παράθεση των προϊόντων σε ατομικά σκευή στον μπουφέ, όπου δεν είναι δυνατό το σερβίρισμα από το προσωπικό.
Καθαρισμός και απολύμανση σε νέα τροχιά
Τα νέα υγειονομικά πρωτόκολλα τροποποιούν σημαντικά τις απαιτήσεις σχετικά με τον καθαρισμό και την απολύμανση των δωματίων κατά την εναλλαγή διαμενόντων. Βάσει αυτών, θα πρέπει να γίνεται σχολαστικός καθαρισμός και απολύμανση των επίμαχων επιφανειών του δωματίου αλλά και του μπάνιου, για παράδειγμα με χρήση ατμοκαθαριστή, και μεσολάβηση μίας ώρας αναμονής πριν τη διάθεση του δωματίου στον πελάτη. Για τον χειρωνακτικό έλεγχο των επιπέδων χλωρίου, επιτρέπεται πλέον η χρήση είτε φορητού φασματοφωτόμετρου είτε με χρωματομετρική μέθοδο DPD ή η χρησιμοποίηση αναλυτή αλογόνου με καταγραφικό χαρτιού –κάθε 4 ώρες για τις κολυμβητικές δεξαμενές και πλέον ανά 2 ώρες, σε σχέση με τη 1 ώρα που ίσχυε κατά την προηγούμενη τουριστική περίοδο, για τις δεξαμενές υδρομάλαξης– και με χρήση αρχείου καταγραφής, εκτός εάν υπάρχει αυτόματος αναλυτής αλογόνου και σύστημα παρακολούθησης με αντίστοιχο ειδοποίησης εάν οι τιμές των παραμέτρων είναι εκτός ορίων.
Σχετικά με τη μέτρηση και τήρηση αρχείου καταγραφής pΗ, πλέον άλλαξε σε ημερήσια και όχι ανά 8 ώρες κατά τη διάρκεια λειτουργίας των κολυμβητικών δεξαμενών και ανά 2 ώρες κατά τη διάρκεια λειτουργίας των δεξαμενών υδρομάλαξης, εφόσον δεν υπάρχει αυτόματο σύστημα καταγραφής. Εάν τα τουριστικά καταλύματα παρέμειναν κλειστά για πάνω από ένα μήνα κατά την επαναλειτουργία τους, οφείλουν να ακολουθήσουν τα αναφερόμενα της εγκυκλίου Δ1/ΓΠοικ.32965/27.5.2020 «Πρόληψη της νόσου των λεγεωνάριων στο πλαίσιο της πανδημίας COVID-19».