Τον τελευταίο μήνα που άρχισε να ξαναλειτουργεί η εστίαση μετά την πανδημία, οι διοικήσεις και το προσωπικό υποχρεώθηκαν να αναλάβουν νέα καθήκοντα, προκειμένου να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των καιρών.

Τoυ Γιάννη Αποστολόπουλου

Προστασία από τον covid-19

Ήδη προτού ανοίξουν τα καταστήματα εστίασης, ο ΕΦΕΤ είχε εκδώσει έναν εξαιρετικά αναλυτικό οδηγό με όλα όσα έπρεπε να γίνουν για να αποφευχθεί μετάδοση του κορωνοϊού. Παρόμοιες πρακτικές δεν ακολουθήθηκαν μόνο στην Ελλάδα, αλλά σε όλες τις χώρες του δυτικού, τουλάχιστον, κόσμου, προκειμένου προσωπικό και πελάτες να αισθανθούν ασφαλείς κι οι επιχειρήσεις εστίασης να μπορέσουν να λειτουργήσουν. Με βάση τα παραπάνω, ας δούμε κάποια νέα καθήκοντα και πρακτικές που εφαρμόζονται στα εστιατόρια, τα οποία είτε έχουν αναλάβει μέλη του υπάρχοντος προσωπικού, είτε νέοι εργαζόμενοι.
Υποδοχή πελατών

Πρόκειται για ένα καθήκον όπου πρώτον επιβλέπεται διακριτικά κατά πόσον οι πελάτες που προσέρχονται στο κατάστημα δείχνουν υγιείς κι ανταποκρίνονται στα υγειονομικά μέτρα και δεύτερον και κυριότερο καθοδηγούνται ως προς τις αποστάσεις που πρέπει να έχουν από τους υπόλοιπους θαμώνες του καταστήματος που είναι παρόντες εκείνη τη στιγμή. Παράλληλα, η υποδοχή ενημερώνει αν υπάρχουν διαθέσιμες θέσεις, ενώ το προσωπικό που είναι επιφορτισμένο με αυτό το καθήκον ανοίγει και κλείνει την πόρτα εισόδου στους πελάτες, για να αποφεύγεται το άγγιγμά της από πολλά άτομα κι ο συνεχής καθαρισμός της.

Υπάλληλος ασφαλείας

Τα υγειονομικά πρωτόκολλα που δημοσίευσε η κυβέρνηση για τη λειτουργία των επιχειρήσεων που εμπλέκονται στον τουρισμό προβλέπουν τον ορισμό ενός υπάλληλου ως υπευθύνου για την επίβλεψη και τήρηση των υγειονομικών μέτρων. Αναλόγως του μεγέθους της επιχείρησης, και πάλι αυτή την αρμοδιότητα αναλαμβάνει κάποιος από το υπάρχον προσωπικό ή προκύπτει νέα θέση εργασίας. Το θέμα αυτό δεν είναι ελάσσονος σημασίας, αλλά μεταξύ των υποχρεωτικών μέτρων που κλήθηκαν να πάρουν οι επιχειρήσεις, και η μη εφαρμογή του έρχεται με τα υψηλότερα προβλεπόμενα πρόστιμα και με απειλή προσωρινού λουκέτου σε περίπτωση υποτροπής. Ο υπάλληλος ασφαλείας ή υπεύθυνος για την εφαρμογή των μέτρων προφύλαξης από τον κορωνοϊό, πέρα από την επίβλεψη για τη σωστή εφαρμογή των μέτρων, είναι επιφορτισμένος και με την εκπαίδευση του υπόλοιπου προσωπικού στο θέμα αυτό.

Νέα καθήκοντα υγιεινής και ασφάλειαςΥπηρεσίες καθαριότητας

Φθάνουμε στο πλέον επίμαχο κομμάτι των μέτρων προφύλαξης, που είναι η καθαριότητα κι απολύμανση των χώρων των εστιατορίων. Επιστρέφοντας στον οδηγό του ΕΦΕΤ, περιγράφονται αναλυτικά οι διαδικασίες που πρέπει να ακολουθούνται στις αίθουσες των εστιατορίων και την κουζίνα, καθώς και οι ειδικές οδηγίες για το πώς θα πρέπει να παραλαμβάνονται τα τρόφιμα και πώς θα απορρίπτονται τα απορρίμματα.

Πέρα, όμως, από τις οδηγίες του ΕΦΕΤ και το κατά πόσον είναι όλες εφαρμόσιμες ή όχι, τα μέτρα για την απολύμανση και την καθαριότητα οφείλουν να είναι αυξημένα και αυτό ίσως να μη σταματήσει ούτε και με την ανακάλυψη του εμβολίου για τον Covid-19. Είναι βέβαιο πως η πανδημία θα αφήσει πίσω της πολλά σημάδια. Για παράδειγμα, να αναφέρουμε πως στην Ασία, μετά την επιδημία του SARS προ δεκαετίας, άλλαξαν πολλά πράγματα κι εξαιτίας αυτών των γεγονότων τότε, πολλοί άνθρωποι μέχρι και σήμερα – και προτού ξεσπάσει η πανδημία – κυκλοφορούν με μάσκες.

“Τα μέτρα για την απολύμανση και την καθαριότητα οφείλουν να είναι αυξημένα”

Ο καθαρισμός κι η απολύμανση των επιφανειών που αγγίζονται συχνά από πολλά άτομα πρέπει να γίνεται συνεχώς και με επιμέλεια. Χρήσιμο είναι να περιοριστούν όσο το δυνατόν αυτές οι επιφάνειες και να γίνονται ανέπαφα όσο περισσότερες διαδικασίες. Ένα επίσης βασικό θέμα είναι να μην υπάρχουν αντικείμενα πάνω στα τραπέζια που κάθονταν άλλοι πελάτες προηγουμένως. Τα αντικείμενα μίας χρήσης είναι προτιμητέα αυτή την περίοδο, είτε πρόκειται για αλατοπίπερο, είτε για λαδόξιδο και λοιπά. Κάποια εστιατόρια επιλέγουν να εκτυπώνουν και το μενού σε απλό χαρτί που κατόπιν απορρίπτεται και δεν το πιάνει άλλος πελάτης. Αν δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα, τα μενού θα πρέπει να απολυμαίνονται ενδελεχώς μετά τη χρήση τους. Επιπλέον, οι τουαλέτες θα πρέπει να καθαρίζονται συχνά, ει δυνατόν μετά από κάθε επίσκεψη.

Για να γίνουν σωστά κι επιμελώς όλα τα παραπάνω, το λογικό είναι να υπάρχει μέλος του προσωπικού που ασχολείται αποκλειστικά με την καθαριότητα και την απολύμανση των χώρων και να μην αποτελεί πάρεργο των υπόλοιπων μελών του προσωπικού.
Στις ΗΠΑ, με την επαναλειτουργία των εστιατορίων, εφευρέθηκε μια σειρά από όρους για να περιγράψουν τα καθήκοντα καθαρισμού, από ειδικός υγειονομικής ασφάλειας, επιθεωρητής κορωνοϊού, μέχρι επικεφαλής υγιεινής εστιατορίου.

Ο κίνδυνος κρούσματος κι οι συνέπειες

Είναι σαφές πως πίσω από τις ευφάνταστες ταμπέλες κρύβεται το μάρκετινγκ κι η προσπάθεια προσέλκυσης πελατείας και δημιουργίας αισθήματος ασφάλειας. Δεν πρέπει, ωστόσο, να ξεχνάμε ότι το πρόβλημα είναι υπαρκτό κι η απειλή δεν αφορά τυχόν κυρώσεις ή πρόστιμα από το κράτος. Πρωτίστως, η απειλή είναι να υπάρξει όντως κρούσμα κορωνοϊού σε κάποιο εστιατόριο ή καφετέρια. Η πελατεία θα είναι άγνωστη λέξη για αυτή την επιχείρηση, ενώ το πιθανότερο είναι πως θα αποψιλωθεί κι από προσωπικό. Ουσιαστικά, ένα κρούσμα ισοδυναμεί με παύση λειτουργίας και δεν συζητάμε για το διάστημα που απαιτούν οι Αρχές για να γίνει απολύμανση. Είναι, λοιπόν, ιδιαίτερα σημαντικό, στη δύσκολη οικονομικά εποχή που διανύουμε, οι επιχειρήσεις εστίασης να μην επιτρέψουν να συμβεί κάτι τέτοιο. Για αυτό το λόγο, και ιδιαίτερα στις τουριστικές περιοχές, θα πρέπει να δοθεί σε όλα τα προαναφερθέντα εξαιρετικά μεγάλη προσοχή.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε εισάγετε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε εισάγετε το όνομά σας