Ναυτικός Τουρισμός Ο συνολικός αντίκτυπος στην οικονομία εκτιμάται μεταξύ 5 και 6 δισ. ευρώ, αντιπροσωπεύοντας από 2,9% έως 3,5% του ΑΕΠ
Κάτι παραπάνω από σημαντική θεωρείται η συμβολή του ναυτικού τουρισμού (yachting, κρουαζιέρα και ακτοπλοΐα) στο ΑΕΠ και την απασχόληση στη χώρα μας, όπως προκύπτει με βάση τα στοιχεία πρόσφατης μελέτης που πραγματοποίησε η εταιρεία GBR Consulting για λογαριασμό του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ).
Κι αυτό, καθώς η άμεση οικονομική του επίδραση στην εθνική οικονομία είναι της τάξεως των 2,3 δισεκατομμυρίων ευρώ ή αλλιώς 1,3% του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος (ΑΕΠ), ενώ οι άμεσα απασχολούμενοι στον ευρύτερο κλάδο του ναυτικού τουρισμού ξεπερνούν τους 22.500.
Το 480 π.Χ. οι Πέρσες είχαν εισβάλει στην Ελλάδα και προχωρούσαν σταθερά προς την Αθήνα, ακολουθούμενοι από αναρίθμητο στρατό και πλοία και βασιζόμενοι στη στρατιωτική υπεροπλία τους. Οι Αθηναίοι, εμφανώς ανήσυχοι, έσπευσαν να ζητήσουν χρησμό από το μαντείο των Δελφών, σχετικά με το πώς θα αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά τον εξαιρετικά σοβαρό κίνδυνο. Το μαντείο απάντησε ότι «τα ξύλινα τείχη θα σώσουν τας Αθήνας». Ο εξαιρετικός Αθηναίος στρατηγός Θεμιστοκλής ερμήνευσε σωστά τον χρησμό ότι τα ξύλινα τείχη δεν είναι άλλα από τα πλοία. Και κατάφερε να σώσει την Αθήνα από τους Πέρσες.
Ανέκαθεν η ναυτιλία «έσωζε» με πολλαπλούς τρόπους και μορφές τη χώρα μας, αποτελώντας ταυτόχρονα μια σημαντική όσο και προσοδοφόρα διέξοδο για εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους, σε επίπεδο απασχόλησης και επαγγελματικής αποκατάστασης. Σήμερα, που ο τουρισμός έχει αναχθεί στη βαριά βιομηχανία της πατρίδας μας, «γεννώντας» το 1/4 του ΑΕΠ, η ναυτιλία -μέσω του ναυτικού τουρισμού- εξακολουθεί να αποτελεί ένα σημαντικό… αποκούμπι, τόσο σε οικονομικούς όσο και σε όρους απασχόλησης. Αυτό, τουλάχιστον, καταδεικνύουν τα αποτελέσματα πρόσφατης μελέτης που διενήργησε η GBR Consulting, για λογαριασμό του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ), με τίτλο: «Συνθετική μελέτη για τον Ναυτικό Τουρισμό (yachting, κρουαζιέρα και ακτοπλοΐα)».
Οι συνολικές δαπάνες τουριστών κρουαζιέρας το 2015 ανήλθαν σε € 504 εκατομμύρια, το 2016 σε € 509 εκατομμύρια, ενώ το 2017 μειώθηκαν σε € 476 εκατομμύρια, υποχωρώντας κατά 6,4% σε ετήσια βάση!
Ο ναυτικός τουρισμός αποτελείται από τον τομέα του yachting, της κρουαζιέρας και της ακτοπλοΐας, έχοντας άμεση οικονομική επίδραση 2,3 δισ. ευρώ ή 1,3% του ΑΕΠ. Όσο για τους άμεσα απασχολούμενους στον κλάδο, ανέρχονται σε 22.500 άτομα. Εάν ληφθούν υπόψη οι έμμεσες επιδράσεις, ο συνολικός αντίκτυπος στην ελληνική οικονομία εκτιμάται μεταξύ 5 και 6 δισεκατομμυρίων ευρώ, αντιπροσωπεύοντας από 2,9% έως 3,5% του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος.
Στα € 800 εκατομμύρια υπολογίζεται ο οικονομικός αντίκτυπος του yachting
Ο οικονομικός αντίκτυπος του κλάδου yachting εκτιμάται σήμερα σε € 800 εκατομμύρια, ενώ οι συνολικές θέσεις ελλιμενισμού στην Ελλάδα προσφέρουν κάτι παραπάνω από 550 άμεσα εργαζόμενους στις μαρίνες. Επιπλέον, στη χώρα μας υπολογίζεται πως υπάρχουν περί τα 170.052 σκάφη, εκ των οποίων τα 125.137 ανήκουν στην κατηγορία των πλαστικών σκαφών, συμπεριλαμβανομένων και των σκαφών με εξωλέμβια μηχανή.
Η Ελλάδα διαθέτει 22 οργανωμένες μαρίνες, συνολικής δυναμικότητας 8.924 θέσεων. Η μεγαλύτερη μαρίνα βρίσκεται στην περιοχή Γουβιά της Κέρκυρας, με δυνατότητα ελλιμενισμού 1.235 θέσεων, φιλοξενώντας σκάφη μήκους μέχρι 80 μέτρων. Ακολουθεί η μαρίνα του Αλίμου με 1.080 θέσεις και δυνατότητα ελλιμενισμού σκαφών 40 μέτρων και άνω. Η Αττική διαθέτει 8 οργανωμένες μαρίνες, συνολικής δυναμικότητας 4.075 θέσεων. Σύμφωνα με την ίδια μελέτη, εκτιμάται ότι υπάρχουν συνολικά 13.500 θέσεις ελλιμενισμού, στις οποίες περιλαμβάνονται οι μαρίνες, οι τουριστικοί λιμένες και τα καταφύγια τουριστικών σκαφών.
Η συνολική οικονομική επίδραση από τις πωλήσεις σκαφών, μηχανών, αξεσουάρ και θαλάσσιου εξοπλισμού σκαφών ανέρχεται στα επίπεδα των 17,2 εκατομμυρίων ευρώ. Τον μεγαλύτερο συντελεστή αποτελούν οι πωλήσεις των μηχανοκίνητων σκαφών με εσωτερική μηχανή, συνολικής αξίας € 7,7 εκατομμυρίων, ενώ ακολουθεί η κατηγορία των αξεσουάρ και του θαλάσσιου εξοπλισμού, έχοντας συνεισφορά της τάξεως των 5 εκατομμυρίων ευρώ και οι πωλήσεις φουσκωτών σκαφών 3,4 εκατομμυρίων ευρώ.