Το marketing, και δη το ψηφιακό, στις μέρες μας κρίνεται ως ζωτικής σημασίας για τον τουρισμό, καθώς με το κατάλληλο μείγμα και την ανάλογη χρήση δύναται να αλλάξει τα δεδομένα που ισχύουν για έναν προορισμό, ή μια επιχείρηση, ή ακόμη και για μια εμπειρία.
της Βάσιας Αγαπητού
Μήπως οι τεχνικές σας είναι ξεπερασμένες;
Tα διαθέσιμα εργαλεία κι οι ανάλογες μέθοδοι διακρίνονται από πολλά υποσχόμενα προηγμένα χαρακτηριστικά, μοναδικές λειτουργίες κι εξελιγμένες δυνατότητες. Βέβαια, ο βαθμός επιφυλακτικότητας απέναντι σε τέτοιες προσεγγίσεις είναι αυξημένος, καθώς μια λανθασμένη επιλογή μπορεί να κοστίσει αδρά. Πόσο μάλλον, από τη στιγμή που ο ανταγωνισμός είναι κάτι παραπάνω από έντονος, ενώ οι ευκαιρίες, λόγω και της μεγάλης προσφοράς, δεν δίνονται -πλέον- απλόχερα!
Παρά το γεγονός ότι το ψηφιακό marketing αποτελεί, πράγματι, έναν σπουδαίο τρόπο, προκειμένου ένας ενεργά εμπλεκόμενος παράγοντας στον τομέα του τουρισμού να ενισχύσει τις πωλήσεις και να καλλιεργήσει το ενδιαφέρον για την επιχείρησή του (lead generation), μπορεί ταυτόχρονα να αποδειχθεί… ναρκοπέδιο από λανθασμένες όσο και κοστοβόρες ενέργειες, και παραπλανητικές πληροφορίες. Μάλιστα, το μεγαλύτερο ποσοστό των επιχειρήσεων δεν γνωρίζει καν αν υπάρχει κάποια αξιοσημείωτη επιστροφή επί της επένδυσης (Return on Investment – ROI), με αποτέλεσμα πολλοί tour operators να εξακολουθούν να κάνουν χρήση ξεπερασμένων κι αναποτελεσματικών διαφημιστικών τακτικών.
Μπορεί κάποτε αυτές να θεωρούνταν επιτυχείς, ωστόσο τώρα στοιχίζουν σε leads, κρατώντας τους αδρανείς! Έχει αποδειχτεί με τον πλέον πειστικό τρόπο πως ό,τι λειτουργούσε μέχρι πρότινος μπορεί σήμερα να αποτελεί τροχοπέδη για την ομαλή, πόσο μάλλον αλματώδη, ανάπτυξη μιας επιχείρησης. Ποιες ψηφιακές διαδικασίες marketing, όμως, πράγματι αποφέρουν σήμερα αξιοποιήσιμα leads και προωθούν αποτελεσματικά τις πωλήσεις των tour operators; Επίσης, ποιες πιθανόν κρίνονται αναποτελεσματικές;
Ο μέσος όρος των φορμών επικοινωνίας δεν μετατρέπει τους επισκέπτες σε αιτήματα εκδήλωσης ενδιαφέροντος, τουλάχιστον όχι όσο θα έπρεπε!
Old school τακτική #1: Φόρμα επικοινωνίας
Στις περισσότερες ιστοσελίδες υπάρχει μια φόρμα επικοινωνίας, προκειμένου να συγκεντρώνονται τα leads, τα οποία στη συνέχεια οι tour operators ακολουθούν, σε μια προσπάθεια να τα αξιοποιήσουν, μετατρέποντάς τα σε πωλήσεις. Η συγκεκριμένη μέθοδος αποτελεί έναν από τους απλούστερους τρόπους διαχείρισης αιτημάτων online. Παρ’ όλα αυτά, στην περίπτωση κατά την οποία η φόρμα δεν είναι σωστά σχεδιασμένη, τότε είναι εξαιρετικά πιθανό να μη λειτουργεί σωστά και να αποκρύπτει πολλά από την πραγματική εικόνα μιας επιχείρησης. Η αλήθεια είναι ότι ο μέσος όρος των φορμών επικοινωνίας δεν μετατρέπει τους επισκέπτες σε αιτήματα εκδήλωσης ενδιαφέροντος, τουλάχιστον όχι όσο θα έπρεπε!
Ανεξαρτήτως κλάδου, εκτιμάται ότι οι φόρμες επικοινωνίας μετατρέπονται σε πωλήσεις σε ποσοστό που κυμαίνεται από 8 έως και 17%. Αυτό σημαίνει ότι για κάθε 100 άτομα που επισκέπτονται τη φόρμα, περίπου 80 με 90 εξ αυτών εγκαταλείπουν την προσπάθεια! Κι οι tour operators, συχνά, δεν έχουν την παραμικρή ιδέα για το πού πηγαίνουν στη συνέχεια ή ποια είναι η «ταυτότητά» τους. Leads τα οποία, απλώς, εξαφανίζονται στην πορεία ή, στη χειρότερη περίπτωση, καταλήγουν στον ανταγωνισμό! Το πρόβλημα είναι ότι οι tour operators, συχνά, επενδύουν πολλά (χρήματα) και πολύ (κόπο), για να πείσουν τους χρήστες να επισκέπτονται τις φόρμες επικοινωνίας (π.χ. πληρώνοντας διαφημίσεις), χωρίς ωστόσο να λαμβάνουν ως αντάλλαγμα τα leads ή τις πωλήσεις που θα περίμεναν…
Το ερώτημα, λοιπόν, που προκύπτει είναι γιατί τόσα πιθανά leads που σχετίζονται με αιτήματα για ένα ταξίδι δεν οδηγούν πουθενά κι οι επισκέπτες εγκαταλείπουν τη φόρμα, πριν καν τη στείλουν. Ένα βασικό πρόβλημα είναι ότι πολλοί tour operators χρησιμοποιούν μια από τις δύο ξεπερασμένες, ου μην και προβληματικές, προσεγγίσεις στις φόρμες επικοινωνίας: είτε η φόρμα είναι μεγάλη και περίπλοκη, ζητώντας πολλές πληροφορίες από τον πελάτη, χωρίς αυτός να είναι έτοιμος να τις δώσει, ή συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο, δηλαδή, μια φόρμα επικοινωνίας που είναι πολύ μικρή κι απλή και δεν βοηθά την επιχείρηση να καταλάβει σε ποια leads αξίζει να επενδύσει χρόνο και χρήμα!