Η Νέα Δημοκρατία έχει επεξεργαστεί μία ολοκληρωμένη προγραμματική πρόταση για την επόμενη ημέρα του τουρισμού.
Πτυχές της ολοκληρωμένης προγραμματικής πρότασης που έχει καταρτίσει η Νέα Δημοκρατία για τον τουρισμό, η οποία διαπνέεται από έντονα αναπτυξιακή λογική, αποσκοπώντας παράλληλα να κινητοποιήσει πολλαπλά τμήματα της αγοράς μέσω μελετημένων δράσεων, παρουσιάζει ο Μάνος Κόνσολας, Βουλευτής Δωδεκανήσου και Τομεάρχης Τουρισμού του κόμματος, σε αποκλειστική του συνέντευξη στην «Τουριστική Αγορά».
Κύριε Κόνσολα, συχνά στις ομιλίες σας αναφέρεστε στην ύπαρξη –εκ μέρους της Νέας Δημοκρατίας και δη του Τομέα Τουρισμού– μίας ολοκληρωμένης προγραμματικής πρότασης που διακρίνεται από στρατηγικούς στόχους, οι οποίοι εκτείνονται σε χρονικό ορίζοντα που υπερβαίνουν τα «στενά» όρια ενός τετραετούς πολιτικού κύκλου. Θέλετε να μας παρουσιάσετε σε αδρές γραμμές την πρόταση και να αναλύσετε τους βασικούς άξονες της εν λόγω πρότασης;
Στον Τομέα Τουρισμού της Νέας Δημοκρατίας έγινε μία πολύ σοβαρή δουλειά, καθώς επεξεργαστήκαμε μία ολοκληρωμένη προγραμματική πρόταση για την επόμενη ημέρα, η οποία έχει διακριτούς άξονες. Αυτή τη στιγμή, ο ελληνικός τουρισμός αντιμετωπίζει δύο βασικά προβλήματα που δεν είναι άλλα από την υπερφορολόγηση, η οποία και έχει καταστήσει ακριβό το τουριστικό μας προϊόν, μειώνοντας ταυτόχρονα την ανταγωνιστικότητα του τουρισμού μας, καθώς επίσης και την απουσία ενός χωροταξικού πλαισίου, που μεταξύ άλλων θα συνέβαλε καταλυτικά στην προσέλκυση επενδύσεων μεγάλης κλίμακας και στην ενίσχυση επενδυτικών πρωτοβουλιών.
Πρέπει να σταματήσουμε να μετράμε αριθμό επισκεπτών, τη στιγμή, μάλιστα, που η αύξηση του αριθμού των επισκεπτών δεν συνοδεύεται από αναλογική αύξηση των εσόδων! Αντιθέτως, θα πρέπει να επικεντρωθούμε στους ποιοτικούς δείκτες, όπως λ.χ. στα έσοδα, στην κατά κεφαλήν τουριστική δαπάνη, στον αριθμό διανυκτερεύσεων και τον μέσο όρο διαμονής
Για εμάς, η μείωση των φορολογικών επιβαρύνσεων που έχουν επιβληθεί στο τουριστικό μας προϊόν τα τρία τελευταία χρόνια αποτελεί μονόδρομο προκειμένου να ανακτηθεί η ανταγωνιστικότητά του, επιτυγχάνοντας και την πολυπόθητη ανάπτυξη! Μάλιστα, έγκαιρα έχουμε αναφέρει και ποιους φόρους θα μειώσουμε. Είμαστε πεπεισμένοι πως η αύξηση των τουριστικών εσόδων περνά μέσα από επενδύσεις μεγάλης κλίμακας, οι οποίες με τη σειρά τους θα προσελκύσουν επισκέπτες υψηλού εισοδήματος, θα δημιουργήσουν νέες υποδομές που θα διαφοροποιήσουν και θα εμπλουτίσουν το τουριστικό μας προϊόν, ενώ ταυτόχρονα θα συμβάλλουν στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου! Εξυπακούεται, δε, πως τα παραπάνω προϋποθέτουν τη δημιουργία ενός νέου χωροταξικού σχεδίου για τον τουρισμό, αφού, σήμερα, στο 80% της χώρας, υπάρχουν απαγορεύσεις για την υλοποίηση επενδύσεων στον τουρισμό.
Σε επίπεδο οικονομικής πολιτικής, ποιες είναι εκείνες οι δράσεις και πολιτικές που πρέπει να εφαρμοστούν προκειμένου να υποστηριχτεί αποτελεσματικά το επιχειρηματικό περιβάλλον και δη της τουριστικής βιομηχανίας;
Αιχμή του δόρατος της προσπάθειας που θα κάνουμε είναι η μείωση των φόρων, αλλά και η απλοποίηση του πλαισίου για αδειοδοτήσεις και επενδύσεις. Σήμερα, η χωροθέτηση τουριστικών εγκαταστάσεων εξαρτάται από τη συνάφειά τους με τα Περιφερειακά Χωροταξικά Πλαίσια, η οποία δεν είναι δεδομένη, καθώς τα Πλαίσια ανάγονται στο μακρινό 2003… Μάλιστα, μόλις πρόσφατα η κυβέρνηση ξεκίνησε τη διαδικασία να δημιουργηθούν νέα Περιφερειακά Χωροταξικά, τη στιγμή που χρειαζόμαστε έναν χωροταξικό σχεδιασμό με ενιαίους κανόνες και σαφή στόχευση! Αυτό θα κάνουμε, και θα το κάνουμε μέσα στο πρώτο εξάμηνο. Χρειαζόμαστε έναν αναπτυξιακό νόμο για τον τουρισμό προκειμένου να ενισχυθούν καινοτόμες και εξωστρεφείς επενδυτικές πρωτοβουλίες. Κυρίως, όμως, χρειαζόμαστε έναν αναπτυξιακό νόμο που δεν θα κινείται στη λογική των αποκλεισμών. Να υπενθυμίσω ότι τουριστικές επιχειρήσεις και καταλύματα σε Κρήτη, Νότιο Αιγαίο, Αττική, Ιόνιο, Στερεά Ελλάδα και Δυτική Μακεδονία δεν μπορούν να λάβουν ενισχύσεις, κάτι που πρέπει να αλλάξει!
Πρόσφατα, ο κ. Μητσοτάκης είχε αναφέρει πως προκρίνει τον περιορισμό του φαινομένου της υπερφορολόγησης. Θέλετε να μας αναφέρετε και να εξειδικεύσετε τις σχετικές προτάσεις που άπτονται του πλέγματος της οικονομικής πολιτικής;
Σε σχέση με τα ισχύοντα σε άλλες χώρες, όπως λ.χ. σε Ισπανία, Ιταλία, Κύπρο, Γαλλία και Πορτογαλία, ο ΦΠΑ στην Ελλάδα, στις υπηρεσίες που συνδέονται με τον τουρισμό, είναι ιδιαίτερα υψηλός. Έτσι, λοιπόν, έχουμε ΦΠΑ στη διαμονή στο 13%, τη στιγμή που Ισπανία, Γαλλία και Ιταλία έχουν 10%, η Κύπρος 9% και η Πορτογαλία 6%! Έχουμε ΦΠΑ στην εστίαση στο 24%, ενώ η Πορτογαλία έχει 13%, Ισπανία, Γαλλία και Ιταλία 10% και η Κύπρος 9%! Τι σημαίνουν όλα αυτά; Ότι με αυτούς τους όρους δεν μπορούμε να είμαστε ανταγωνιστικοί και τα επόμενα χρόνια θα μετράμε απώλειες. Να υπενθυμίσω ότι η κυβέρνηση του κ. Τσίπρα αύξησε τον ΦΠΑ στη διαμονή από το 6,5% στο 13%, τον ΦΠΑ στην εστίαση από το 13% στο 24%, τον φορολογικό συντελεστή για τις επιχειρήσεις από το 26% στο 29%. Την ίδια στιγμή κατάργησε τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ στα νησιά, επέβαλε ειδικό τέλος διανυκτέρευσης που ισχύει από το 2018 σε ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα δωμάτια, και παράλληλα αύξησε τον ΕΝΦΙΑ σε ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα δωμάτια.
Εμείς διαπνεόμαστε από εντελώς διαφορετική λογική, η οποία εκφράστηκε με τις δεσμεύσεις του Προέδρου της Νέας Δημοκρατίας, Κυριάκου Μητσοτάκη, για τη μείωση των φορολογικών επιβαρύνσεων στον τουρισμό που –μεταξύ άλλων– περιλαμβάνουν άμεση μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση στο 13%, συντελεστή ΦΠΑ για όλο το τουριστικό πακέτο στο 11%, μείωση στους συντελεστές φορολόγησης των επιχειρήσεων από το 29% στο 20%, στις εισφορές των επαγγελματιών και στον φόρο των μερισμάτων από το 15% στο 5%. Την ίδια στιγμή, θα μειώσουμε τον ΕΝΦΙΑ κατά 30%, ενώ θα καταργήσουμε το τέλος επιτηδεύματος. Σε ό,τι αφορά τον φόρο διαμονής, είναι δεδομένο ότι θα υπάρξει συνολική επανεξέταση του μέτρου, αλλά και της στόχευσης που πρέπει να έχει.
Αλήθεια, πώς «μετρούμε» τον τουρισμό; Πόσο ασφαλές κριτήριο είναι η επανάπαυση στο πλήθος των αφίξεων; Μήπως πρέπει να προτάσσουμε το κριτήριο και το χαρακτηριστικό του οικονομικού αποτυπώματος που αφήνει το πλήθος των τουριστών που επισκέπτονται τη χώρα μας;
Πρέπει να σταματήσουμε να μετράμε αριθμό επισκεπτών, τη στιγμή, μάλιστα, που η αύξηση του αριθμού των επισκεπτών δεν συνοδεύεται από αναλογική αύξηση των εσόδων! Πέρα, βέβαια, από το γεγονός ότι δεν υπάρχουν αξιόπιστοι δείκτες μέτρησης του αριθμού των επισκεπτών. Θεωρώ ότι θα πρέπει να επικεντρωθούμε στους ποιοτικούς δείκτες. Αναφέρομαι στα έσοδα, στην κατά κεφαλήν τουριστική δαπάνη, στον αριθμό διανυκτερεύσεων και τον μέσο όρο διαμονής. Αυτά είναι τα στοιχεία που καταδεικνύουν τη βιωσιμότητα, αλλά και την προοπτική του τουρισμού μας και, δυστυχώς, αυτά τα στοιχεία αποτελούν πηγή προβληματισμού σήμερα.
Χρειαζόμαστε την ενεργοποίηση δορυφόρων λογαριασμών τουρισμού για να καταγράφουμε, με τη μέγιστη δυνατή ακρίβεια, τη συμβολή του τουρισμού σε άλλους τομείς της οικονομίας και της παραγωγικής δραστηριότητας, αποτυπώνοντας τα ποσοτικά και ποιοτικά δεδομένα της τουριστικής κατανάλωσης σε αυτούς τους τομείς. Να έχουμε πλήρη και αξιόπιστη εικόνα για τις αφίξεις, τις πληρότητες ξενοδοχείων και καταλυμάτων, τα τουριστικά έσοδα, ακόμα και για την ημερήσια καταναλωτική τουριστική δαπάνη, και όχι απλώς τον αριθμό των αφίξεων, που με τον τρόπο που δίνονται σήμερα δεν αποτελούν αξιόπιστο και πραγματικό μέγεθος.