Στρατηγική διπλασιασμού της κίνησης κρουαζιέρας με 3 πυλώνες
«Κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών παρακολουθούμε εκ του σύνεγγυς τα δεδομένα που αφορούν την αγορά της κρουαζιέρας, το οικονομικό της αποτύπωμα και τα αριθμητικά μεγέθη πλοίων κι επιβατών. Την ίδια στιγμή καταγράφουμε τις τάσεις σε διεθνές επίπεδο, επιχειρώντας αφενός μεν να προβλέψουμε την πορεία της αγοράς, αφετέρου δε να κατασταλάξουμε στο πώς δύναται να διαμορφωθεί η δική μας παρουσία, ποιας λογικής επιβάτες μας ταιριάζουν, τι είδους στρατηγική θα πρέπει να εφαρμόσουμε, ποιοι οι άμεσοι στόχοι μας, ποιας μορφής έργα απαιτούνται κ.ο.κ.», όπως υποστηρίζει ο Ricardo Ferreira, Διευθύνοντας Σύμβουλος της Λιμενικής Αρχής της Λισσαβόνας. Και συνεχίζει: «Έπειτα, λοιπόν, από μια σε βάθος μελέτη των αριθμητικών δεδομένων, φτάσαμε στη θεσμοθέτηση ενός κεντρικού στόχου που δεν είναι άλλος από τον διπλασιασμό της κίνησης σε επίπεδο μεγεθών κρουαζιέρας στο λιμάνι της Λισσαβόνας εντός της προσεχούς δεκαετίας το πολύ!
Προκειμένου, λοιπόν, αυτό να γίνει πραγματικότητα, επεξεργαστήκαμε μια ευρύτερη στρατηγική η οποία στηριζόταν σε τρεις βασικούς πυλώνες: τη διασφάλιση άνεσης κι υψηλής ποιοτικής στάθμης υπηρεσιών εξυπηρέτησης των πελατών, την ασφάλεια σε κάθε πτυχή της λειτουργίας του λιμανιού απέναντι στο επιβατικό κοινό, τις ναυτιλιακές εταιρείες και τους άμεσα και έμμεσα εμπλεκομένους στην καθημερινότητά του, καθώς επίσης και τη φιλική δράση και προστασία απέναντι στο περιβάλλον, σε συνδυασμό με την υπεύθυνη στάση σε ό,τι έχει να κάνει με το δημόσιο καλό. Επιπροσθέτως, φροντίζουμε να αναπτύξουμε μια σειρά από υπηρεσίες που θα απευθύνονται τόσο στους επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων όσο και στους εργαζομένους σε αυτά, ώστε να αισθάνονται στην πράξη καλοδεχούμενοι και σημαντικοί για την ομαλή λειτουργία του ίδιου του λιμανιού.
Με τον κατάλληλο σχεδιασμό, τη μεθοδική δουλειά και την επίτευξη συνεργασιών θα καταφέρουμε να διπλασιάσουμε την κίνηση των κρουαζιερόπλοιων που υποδεχόμαστε εντός της προσεχούς δεκαετίας
Ξέρετε, σε αυτά περιλαμβάνονται από τα πολύ απλά μέχρι τα πλέον σύνθετα ζητήματα, όπως η παροχή μιας ομαλής ροής που θα διακρίνεται από ταχύτητα σε ό,τι αφορά τις διαδικασίες του check–in, της διαχείρισης των αποσκευών, της μεταφοράς από και προς το λιμάνι κ.ο.κ. Τέλος, επιχειρούμε να φέρουμε πιο κοντά τον τοπικό πληθυσμό με την ευρύτερη περιοχή που περικλείει το terminal της κρουαζιέρας, προκειμένου να θεμελιώσουμε έναν ισχυρό αμφίπλευρο δεσμό εμπιστοσύνης και συνεργασίας, ψηλαφίζοντας κι αναδεικνύοντας ταυτόχρονα τις ποικίλες ευκαιρίες συνεργειών μεταξύ τους, προς αμοιβαίο όφελος».
Από την πλευρά του, ο Ricardo Medeiros, Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Λιμενικής Αρχής της Λισσαβόνας, θεωρεί πως χρειάζονται μια σειρά από κινήσεις, ώστε ο προαναφερθείς στόχος να μπορεί να πραγματωθεί εντός χρόνου και budget, φυσικά… «Καταρχάς, απαιτείται η ενεργή συμμετοχή και συνεργασία του συνόλου των εμπλεκόμενων stakeholders, οι οποίοι και θα παραμείνουν πιστοί στη δέσμευση που αναλαμβάνουν σχετικά με την επίτευξη του τελικού στόχου. Εξυπακούεται πως χρειάζεται σε διαρκή βαθμό να ικανοποιούνται οι συνθήκες που θα επιτρέψουν το πλαίσιο της κατάλληλης αλλαγής και της συνολικότερης βελτίωσης του τρόπου της λειτουργίας μας, αλλά και της αποδοτικότητάς μας!
Την ίδια στιγμή, οφείλουμε να δρούμε προληπτικά, αναγνωρίζοντας καινούργιους «παίκτες» και συμμάχους, ενώ παράλληλα οφείλουμε να εφαρμόζουμε μια «ανοικτή» λογική αναφορικά με την αναζήτηση και την αξιοποίηση διαφορετικών απόψεων, πρακτικών, πολιτικών και δράσεων. Επιπροσθέτως, ψηλά στις προτεραιότητές μας βρίσκεται ο ψηφιακός μετασχηματισμός και κάθε τι που σχετίζεται με την «έξυπνη» λειτουργία του λιμανιού μας. Ξεχωριστή βαρύτητα δίνουμε και στο «πράσινο» αποτύπωμά μας, με την ταυτόσημη επίτευξη της περιβαλλοντικά βιώσιμης λειτουργίας μας. Είμαστε απόλυτα πεπεισμένοι πως αυτό που έχουμε να προσφέρουμε στη βιομηχανία της κρουαζιέρας υπερβαίνει κατά πολύ την απρόσωπη υποδομή ενός απλώς λιμανιού!».
New age λειτουργία κι «έξυπνος» προορισμός
«Αναπτύσσουμε τελευταία το Maritime Single Window, μια δωρεάν τεχνολογική πλατφόρμα που δεν στηρίζεται στη χρήση του χαρτιού και η οποία ενοποιεί κι αξιοποιεί το σύνολο των εμπλεκομένων, αναφορικά με τις διαδικασίες που απαιτούνται για τη διαχείριση ενός κρουαζιερόπλοιου από τις λιμενικές αρχές. Μέσω της καθιέρωσης και προώθησης του standardization των εγγράφων σε διεθνές επίπεδο, είμαστε σε θέση να πραγματοποιούμε τον έλεγχο των διαδικασιών που πρέπει σε πραγματικό χρόνο, εφαρμόζοντας ουσιαστικά έναν «έξυπνο» τρόπο λειτουργίας. Συν τοις άλλοις, ο χρόνος που εξοικονομούμε σε ζητήματα που άπτονται των εσωτερικών διαδικασιών είναι πολύτιμος, επιτρέποντάς μας να στρέψουμε την ενέργεια και τους εν γένει πόρους του ανθρώπινου δυναμικού μας σε περισσότερο καθοριστικής σημασίας ζητήματα και tasks» τόνισε ο κ. Ferreira.
Με τον κατάλληλο σχεδιασμό, τη μεθοδική δουλειά και την επίτευξη συνεργασιών θα καταφέρουμε να διπλασιάσουμε την κίνηση των κρουαζιερόπλοιων που υποδεχόμαστε εντός της προσεχούς δεκαετίας
«Πράσινο» λιμάνι που προσελκύει «βαριά» πορτοφόλια!
Εκτός, όμως, από την περαιτέρω βελτίωση των ζητημάτων που άπτονται της λειτουργίας του ίδιου του λιμανιού, οι αρμόδιοι της λιμενικής αρχής της Λισσαβόνας εργάζονται και προς την κατεύθυνση του εξωραϊσμού του προσώπου της πόλης, μέσω του οποίου φιλοδοξούν να γευτούν συγκεκριμένα οφέλη. Δηλαδή, τουρίστες υψηλού, συνήθως, εισοδήματος που αναζητούν να συνδυάσουν μια κρουαζιέρα με την ολιγοήμερη (έναντι της συνήθους ολιγόωρης) παραμονή τους στην πόλη. Υπό αυτό το πρίσμα, όπως μας ανέφερε ο κ. Medeiros, με την αμέριστη συνεργασία των δημοτικών αρχών της πόλης, έχει τεθεί ένας κεντρικός και φιλόδοξος στόχος που δεν είναι άλλος από την προώθηση και προβολή της Λισσαβόνας ως προορισμού που στηρίζεται σε ένα δίκτυο μεταφορών με χαμηλή εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα και, κατ’ επέκταση, απόλυτα φιλικό προς το περιβάλλον!
«Γι’ αυτό κι αναπτύσσουμε μια σειρά από εφαρμογές που ενισχύουν την πράσινη χρήση του διαμοιρασμού οχημάτων (car sharing), ποδηλάτων (bike sharing), μέσων μαζικής μεταφοράς κ.ο.κ. Σκοπός μας είναι να καταδείξουμε τις φυσικές, ιστορικές και καλλιτεχνικές ομορφιές και ιδιαιτερότητες της πόλης μας, σε ένα απόλυτα ταιριαστό κι αρμονικό περιβαλλοντικό πλαίσιο».Όπως μας εξήγησαν αμφότερα τα στελέχη της Λιμενικής Αρχής της Λισσαβόνας, η Πορτογαλία μέσω των λιμανιών της έχει εκπονήσει μια ολοκληρωμένη στρατηγική μελέτη, την οποία κι ήδη υλοποιεί, με βάση την οποία θα αποτελέσει ένα hub υγροποιημένου φυσικού αερίου (Liquefied Natural Gas – LNG) στον Ατλαντικό Ωκεανό!
«Αναμφίβολα, οι διεθνείς τάσεις που αναδύονται τελευταία σηματοδοτούν την διαρκή ανάπτυξη της ζήτησης και χρήσης LNG από μέρους της ναυτιλιακής βιομηχανίας και δη του τομέα της κρουαζιέρας. Υπό αυτό το πρίσμα και θέλοντας να αξιοποιήσουμε ως πλεονέκτημα και όφελός μας τη γεωγραφική θέση της χώρας μας, σκεφτήκαμε να αποτελέσουμε έναν κεντρικοποιημένο σταθμό φόρτωσης και παροχής υγροποιημένου φυσικού αερίου ως καυσίμου σε παντός τύπου και μεγέθους πλοία. Μέσω της προαναφερθείσας προσέγγισης, οδηγηθήκαμε στην υιοθέτηση μιας εναλλακτικής πολιτικής, ώστε να αποκτήσουμε ένα πράσινο κι άκρως φιλικό απέναντι στο περιβάλλον cluster λιμένων!» σημείωσαν χαρακτηριστικά οι κ.κ. Ferreira και Medeiros.