Χρόνια τώρα υπάρχει η πεποίθηση πως το τουριστικό προϊόν της Ελλάδας εξαντλείται στο τρίπτυχο «θάλασσα, ήλιος, νησιά», αν και αυτό δεν μπορεί να αποτυπώσει εξ ολοκλήρου μια βιώσιμη πρόταση που θα προσδιορίσει το μέλλον του τουρισμού…
Τι καταδεικνύει μελέτη του ΙΟΒΕ για την κοινωνικo-οικονομική επίδραση των Μουσείων ΠΙΟΠ σε τοπικό επίπεδο
Μπορούν άραγε να προστεθούν στην παραπάνω αλυσίδα οι παράγοντες «μουσεία» και «πολιτισμός»; Ποια η βαρύτητά τους στο τουριστικό μείγμα και ποια η κοινωνικό-οικονομική επίδρασή τους σε τοπικό επίπεδο; Γιατί… «κλωτσάμε» εκατομμύρια ευρώ και εκατοντάδες θέσεις εργασίας;
“H χώρα μας οφείλει να προτάσσει την τοπική ευημερία, να φροντίζει για την κοινή διαχείριση της φυσικής και πολιτιστικής της κληρονομιάς, να συνδέει τον πολιτισμό με τον τουρισμό, αλλά και να προστατεύει την αυθεντικότητα των περιοχών της.”
Είθισται, ως Έλληνες, να υπερηφανευόμαστε για τον πλούσιο πολιτισμό και τα επιτεύγματα των προγόνων μας, τα αναρίθμητα μνημεία, τη μοναδική κληρονομιά μας κ.ο.κ. Ένα από τα βασικά ζητήματα που απορρέουν από το συγκεκριμένο θέμα έχει να κάνει, αφενός με τη διάσωση και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς του τόπου και αφετέρου με το πώς μπορεί ο παράγοντας «μουσείο» να αξιοποιηθεί και να αποτελέσει μέρος του εν γένει τουριστικού προϊόντος. Αυτό φυσικά έχει σαν στόχο το όφελος των άμεσα εμπλεκομένων και κατ’ επέκταση την ενίσχυση των οικονομικών εσόδων που μπορεί να προκύψουν από κάτι τέτοιο.
Πρόσφατα, το Ινστιτούτο Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) εκπόνησε μια μελέτη προκειμένου να αποτιμήσει την κοινωνική και οικονομική επίδραση του δικτύου μουσείων του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ). Μάλιστα, τα αποτελέσματα ως προς τη λειτουργία των τελευταίων, καθώς επίσης και τον αντίκτυπό τους σε τοπικό επίπεδο είναι αρκούντως εντυπωσιακά.
Τα μουσεία του δικτύου ΠΙΟΠ φαίνεται να αποτελούν κινητήρια δύναμη για την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής στην οποία και εδρεύουν. Η επίδραση τους δε, στην τοπική κοινωνία μπορεί να αποτυπωθεί στη γενικότερη αναβάθμιση της εικόνας της περιοχής, αλλά και στην επέκταση της τουριστικής περιόδου. Για παράδειγμα, το 64% των επισκεπτών των μουσείων του δικτύου ανέφεραν ότι η ύπαρξη του μουσείου επηρέασε από αρκετά έως πολύ την απόφασή τους να επισκεφτούν τη συγκεκριμένη περιοχή.
Επιπροσθέτως, η ποιότητα (μορφωτικό και κοινωνικό-οικονομικό επίπεδο) των επισκεπτών είναι σημαντικά υψηλή, γεγονός που μπορεί να λειτουργήσει ενισχυτικά προς την κατεύθυνση της βελτίωσης συνολικότερων μεγεθών. Επίσης, αυτή η ποιότητα μπορεί να προσελκύσει ακόμα περισσότερους νέους επισκέπτες-τουρίστες αντίστοιχου προφίλ.