Σε περίπου 700 εκατ. ευρώ, σε επίπεδο κύκλου εργασιών των επιχειρήσεων, υπολογίζεται η «τρύπα» που θα προκαλέσει ο πόλεμος στην Ουκρανία, σε σχέση με τις δύο εμπλεκόμενες τουριστικές αγορές, στον ελληνικό τουρισμό, σύμφωνα με εκτιμήσεις του προέδρου της FedHATTA, κ. Λύσανδρου Τσιλίδη.
Ο κ. Τσιλίδης, μιλώντας την Κυριακή στον τηλεοπτικό σταθμό OPEN, τόνισε ότι για το 2022 υπήρχε προγραμματισμός στην Ελλάδα για 600.000 Ρώσους επισκέπτες και 240.000 Ουκρανούς, εκ των οποίων περίπου το 50% αφορούσε την Κρήτη, και το υπόλοιπο τη Χαλκιδική, τη Ρόδο, την Κω, την Ζάκυνθο, την Κέρκυρα και άλλους ελληνικούς προορισμούς. Παράλληλα, μεμονωμένοι Ρώσοι ταξιδιώτες με μεγάλα διαθέσιμα εισοδήματα, επέλεγαν ελληνικά νησιά όπως η Λευκάδα, η Μύκονος, η Πάρος και η Νάξος. Όμως, όπως είπε χαρακτηριστικά, αυτή τη στιγμή οι δύο αγορές βρίσκονται σε απόλυτη αδράνεια ως αποτέλεσμα της γεωπολιτικής κρίσης.
Το κενό της ρωσικής και ουκρανικής αγοράς στην Ελλάδα γίνεται προσπάθεια να καλυφθεί από άλλες αγορές, όμως εάν οι αγορές αυτές δεν έχουν αντίστοιχο προφίλ δαπανών στους προορισμούς, θα χρειαστεί να αυξηθεί ο αριθμός τους για να αντισταθμιστούν οι απώλειες, εξήγησε ο πρόεδρος της FedHATTA.
Παραδοσιακά, οι Ρώσοι είναι τουρίστες υψηλού εισοδήματος που πραγματοποιούν υψηλές δαπάνες κατά τη διάρκεια των διακοπών τους. Από τα στοιχεία του 2019, προκύπτει ότι τα έσοδα από τους 583.000 Ρώσους που επισκέφθηκαν τη χώρα μας ανήλθαν σε 438 εκατ. ευρώ. Εκτός δε από τις υψηλές δαπάνες στους προορισμούς και ιδιαίτερα στη νυχτερινή διασκέδαση, οι Ρώσοι προέβαιναν και σε αγορές κατοικιών στη χώρα μας ύψους πολλών εκατ. ευρώ.
“Μηδένισαν το κοντέρ” για τα τουριστικά γραφεία που φέρνουν Ρώσους
Ο πρόεδρος της FedHATTA αναφέρθηκε και στις ολέθριες επιπτώσεις του πολέμου στις ελληνικές επιχειρήσεις τουριστικών γραφείων. Η κατηγορία επαγγελματιών του ελληνικού οργανωμένου τουρισμού που ειδικεύεται στον εισερχόμενο τουρισμό από τη Ρωσία και την Ουκρανία, βρίσκεται σε ιδιαίτερα δυσχερή θέση. Όπως είπε, «οι τρίτες χώρες είναι υποχρεωμένες να λειτουργούν μέσω ελληνικών τουριστικών γραφείων, και μόνο, εφ’ όσον δεν έχουν δικό τους υποκατάστημα στην Ελλάδα. Τα ελληνικά αυτά τουριστικά γραφεία λειτουργούν ως διοργανωτές εκδρομών και πουλούν τα τουριστικά πακέτα σε αυτές τις αγορές. Για αυτά τα γραφεία η γεωπολιτική κρίση έχει δημιουργήσει τεράστιο πρόβλημα, έχει μηδενίσει τα κοντέρ». Διευκρίνισε δε ότι οι επιχειρήσεις αυτές δραστηριοποιούνται τα τελευταία 25 χρόνια στη ρωσική αγορά και έχουν ιδιαίτερη φιλοσοφία.
Τέλος, ο κ. Τσιλίδης εξέφρασε τη συγκρατημένη αισιοδοξία του για το 2022 αλλά και την ελπίδα του ότι η πολεμική σύγκρουση θα αποκλιμακωθεί, καθώς, όπως είπε «κάθε ημέρα πολέμου αντιστοιχεί σε ένα χαμένο μήνα για τον τουρισμό».