Του Χάρη Λοϊζίδη, Πρoέδρου του Παγκύπριου Συνδέσμου Ξενοδόχων
Πρόκληση η υπεύθυνη διαχείριση της αυξημένης ζήτησης.
Ο Kυπριακός τουρισμός το 2018 ξεκίνησε με πολύ καλές προϋποθέσεις, επιβεβαιώνοντας τις αρχικές εκτιμήσεις ότι η χρονιά μπορεί να κινηθεί σε θετικό έδαφος. Σε συνέχεια της αύξησης των αφίξεων από τα προηγούμενα χρόνια, (σχεδόν κατά 20% το 2016 και 14,6% το 2017), ο πρώτος μήνας του 2018 κατέγραψε 21,2% αύξηση έναντι του αντίστοιχου περσινού μήνα.
Στο σημείο αυτό αξίζει να αναφερθεί πως οι σημαντικές επιδόσεις του 2017, όσο και τα φετινά θετικά στοιχεία, οφείλονται ως ένα βαθμό και στους χειμερινούς μήνες. Αυτό είναι ένα ζήτημα που αποδεικνύει τις σημαντικές δυνατότητες που υπάρχουν στον χειμερινό τουρισμό, γεγονός που πρέπει να κινητοποιήσει τους αρμόδιους για την αντιμετώπιση του προβλήματος της εποχικότητας.
Υπενθυμίζεται ότι ο Ιανουάριος, ο Φεβρουάριος και ο Νοέμβριος του 2017 κατέγραψαν αυξήσεις που υπερέβαιναν αισθητά τον ετήσιο μέσο όρο. Η διαφαινόμενη προοπτική δημιουργεί πρόσθετες ευθύνες για το σύνολο της τουριστικής και ξενοδοχειακής βιομηχανίας, η οποία καλείται να ανταποκριθεί με υπευθυνότητα και επάρκεια στην αυξημένη ζήτηση.
Επένδυση στην ποιότητα
Το στοίχημα για τον κυπριακό τουρισμό είναι η επένδυση στην ποιότητα, ώστε να συνεχίσει να καταγράφει θετικές επιδόσεις βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα. Η υψηλού επιπέδου ποιοτική εξυπηρέτηση συμβάλλει στη δημιουργία αφοσιωμένων πελατών που θα έρθουν ξανά και ξανά, ενισχύει το loyalty και μεγιστοποιεί το κέρδος του προορισμού ως σύνολο.
Η εμπειρία των διακοπών συνολικά διαμορφώνεται από ένα πλήθος εντυπώσεων και βιωματικών εμπειριών. Καθορίζεται από το επίπεδο ενός ευρύτατου φάσματος υπηρεσιών, που ξεκινούν από τα αεροδρόμια, τα καταλύματα, την εστίαση, τη διασκέδαση, τις συγκοινωνίες, τα τουριστικά και ταξιδιωτικά γραφεία και φτάνουν μέχρι την ποιότητα και τον επαγγελματισμό του προσωπικού σε όλα τα παραπάνω πεδία εξυπηρέτησης.
Μέσα από αυτήν τη συνολική εμπειρία, επηρεάζονται σε μεγάλο βαθμό και οι προωθητικές ενέργειες, αφού ο κάθε επισκέπτης –με τη δύναμη επιρροής που έχει αποκτήσει από τη χρήση του ίντερνετ και των social media– μπορεί να συμβάλει θετικά ή και αρνητικά στη διαμόρφωση της εικόνας ενός προορισμού.
Οι νέες προκλήσεις και η θωράκιση των επιτευγμάτων
Οι θετικές επιδόσεις των τελευταίων χρόνων ήταν αποτέλεσμα δράσεων σε πολλά επίπεδα, τόσο από το κράτος όσο και από τον ιδιωτικό τομέα. Το σημαντικότερο, ωστόσο, ήταν η παραγωγική συνεργασία των δύο αυτών μερών, ενώ τα αποτελέσματα αυτής της συνύπαρξης είναι πιο ζωτικό από ποτέ να «θωρακιστούν».
Με την ίδια αποτελεσματικότητα και συν-αντίληψη καλούμαστε να ανταποκριθούμε σε νέες προκλήσεις οι οποίες επιβάλλουν τη βέλτιστη δυνατή ανταπόκριση των αρμόδιων φορέων:
- Η σύσταση Υφυπουργείου Τουρισμού αποτελεί πλέον επείγον ζήτημα, προκειμένου να διασφαλιστεί η υλοποίηση της νέας εθνικής στρατηγικής για τον τουρισμό.
- Η τουριστική βιομηχανία μπορεί να ηγηθεί της προσπάθειας για αύξηση της απασχόλησης, ενώ η έλλειψη καταρτισμένου έμψυχου δυναμικού μπορεί να αντιμετωπιστεί μέσω της αξιοποίησης κατάλληλων ταχύρρυθμων προγραμμάτων εκπαίδευσης, δίνοντας έμφαση στους νέους ανέργους.
- Είναι πολύ σημαντικό να αξιοποιηθούν στο έπακρο οι τεχνολογικές δυνατότητες, προκειμένου να προωθηθεί πιο στοχευμένα το τουριστικό προϊόν, να καταστεί πιο αποτελεσματική η λειτουργία των επιχειρήσεων και να βελτιστοποιηθεί η συνεργασία ανάμεσα στις τοπικές αρχές, τους φορείς και τις επιχειρήσεις. Με τον τρόπο αυτό θα προσφερθεί μια πιο ποιοτική και ολιστική εμπειρία στους τουρίστες.
Ο τουρισμός έχει συμβάλει καταλυτικά στο να επανέλθει η οικονομία της Κύπρου σε ρυθμούς δυναμικής ανάπτυξης και έτσι τώρα είναι πολύ σημαντικό να συνεχιστούν οι πολιτικές που οδήγησαν σ’ αυτήν την ανάπτυξη και κυρίως η μεταρρυθμιστική προσπάθεια που θα καταστήσει το κράτος, σε όλα τα επίπεδα λειτουργίας του, περισσότερο αποτελεσματικό και ευέλικτο.