Δυναμική είσοδος του Βόλου, «προβληματικοί» προορισμοί οι Ίος, Λαύριο, Άνδρος, Πρέβεζα, Άγ. Νικόλαος και Θεσσαλονίκη

κρουαζιέραΣτην κατάταξη των λιμανιών της χώρας μας με βάση την κινητικότητα της κρουαζιέρας, πέραν της κορυφαίας δεκάδας, υπάρχουν κάποιες αξιοσημείωτες παρατηρήσεις. Για παράδειγμα, δεν περνά απαρατήρητο το δυναμικό entry του λιμανιού του Βόλου, όπου υπήρξε τριπλασιασμός των κρουαζιερόπλοιων, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα να υποδεχτεί 4,5 φορές περισσότερους επιβάτες–επισκέπτες. Μπορεί τα μεγέθη να κινούνται σε σχετικά χαμηλά επίπεδα, εντούτοις καταδεικνύουν μια τάση και δη ανοδική. Για την ακρίβεια, από τα 9 κρουαζιερόπλοια και τους 7.618 επιβάτες το 2017, το λιμάνι του Βόλου κατάφερε να προσελκύσει 27 πλοία και 31.336 άτομα το 2018!

Στον αντίποδα βρίσκεται το παράδειγμα της Ίου, η οποία κάποτε λανσαριζόταν ως νεανικός, εναλλακτικός προορισμός. Τα νούμερα δείχνουν ότι από τα 8 κρουαζιερόπλοια που δέχτηκε το 2017 έπεσε στο 1 πέρυσι και από τους 5.048 επιβάτες στους μόλις 680… Ακόμη χειρότερη είναι η εικόνα για το λιμάνι του Λαυρίου που από 26 πλοία και 17.406 άτομα το 2017 «κατάφερε» να πέσει στο απόλυτο μηδέν το 2018! Την ίδια στιγμή, στο αντίστοιχο μηδενικό επίπεδο κινήθηκαν και τα λιμάνια της Πρέβεζας και της Άνδρου. Αυτό κι αν είναι δείγμα πως είτε στραβά είναι ο γιαλός είτε οι εν λόγω περιοχές έχουν επιλέξει να μην αρμενίζουν…
Ορισμένες φορές πολλοί ισχυρίζονται πως η στατιστική αποτελεί τον επιστημονικότερο τρόπο να πει κανείς ψέματα. Κι αυτό, καθώς μπορεί κάποιος να αξιοποιήσει και να «διαβάσει» κατά το δοκούν τα προσφερόμενα δεδομένα.

Εντυπωσιακή «παραφωνία» στο ζήτημα του τουρισμού της κρουαζιέρας αποτελεί η παρουσία της Θεσσαλονίκης, καθώς η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της χώρας μας καταλαμβάνει την 33η θέση στη σχετική κατάταξη. Μόλις 5 κρουαζιερόπλοια και 1.502 επιβάτες την επισκέφτηκαν το 2018!

Η Σάμος, και δη το λιμάνι της, αποτελεί ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. Κι αυτό, γιατί μπορεί τα κρουαζιερόπλοια που υποδέχτηκε πέρυσι να τριπλασιάστηκαν (από 39 σκάφη το 2017 σε 96 το 2018), ωστόσο τα απόλυτα δεδομένα σε επίπεδο επιβατών κατέδειξαν μόλις 4,5 χιλιάδες περισσότερους επιβάτες (14.737 το 2018, έναντι 10.008 το 2017)… Δείγμα που «μεταφράζεται» στο ότι η Σάμος προσελκύει μικρότερης δυναμικότητας πλοία, που εντάσσονται σε ολιγοήμερες (3ήμερες, συνήθως) ενδο–Μεσογειακές κρουαζιέρες. Την ίδια στιγμή, το νησί του Πυθαγόρα δείχνει να πληρώνει ακριβό «τίμημα» εξαιτίας του μεταναστευτικού ζητήματος, το οποίο έχει πλήξει έντονα το προφίλ του ως προορισμό διακοπών. Έντονη είναι η πτώση που σημείωσε το λιμάνι του Αγίου Νικολάου της Κρήτης, καθώς τα σχετικά μεγέθη κινήθηκαν στο μισό των όσων ίσχυαν το αμέσως προηγούμενο χρονικό διάστημα.

Έτσι, από τα 43 κρουαζιερόπλοια και τους 28.972 επιβάτες το 2017, η πρωτεύουσα του Νομού Λασιθίου υποδέχτηκε πέρυσι 24 πλοία και 13.616 άτομα! Μάλιστα, τα δεδομένα του 2018 αποτέλεσαν τα χειρότερα των τελευταίων ετών. Σε… ελεύθερη πτώση δείχνει να βρίσκεται κι η αποτελεσματικότητα του λιμανιού της Ιτέας. Από τα 74 κρουαζιερόπλοια και τους 14.423 επιβάτες το 2017, η παραλιακή κωμόπολη της Φωκίδας προσέλκυσε μόνο 35 πλοία και μόλις 3.628 άτομα το 2018. Εντυπωσιακή «παραφωνία» στο ζήτημα του τουρισμού της κρουαζιέρας αποτελεί η παρουσία της Θεσσαλονίκης, καθώς η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της χώρας μας καταλαμβάνει την 33η θέση στη σχετική κατάταξη. Μόλις 5 κρουαζιερόπλοια και 1.502 επιβάτες την επισκέφτηκαν το 2018, μεγέθη τα οποία, συνήθως, συναντώνται σε λιμάνια με σαφώς υποδεέστερη σημασία και δυναμική!

Το λιμάνι της «νύφης του Βορρά» βρίσκεται σε σταθερή πτωτική πορεία, αδυνατώντας να αντιστρέψει τα δεδομένα. Αρκεί να σημειωθεί πως το 2015 είχε υποδεχτεί 35 πλοία και 26.356 άτομα. Η τοποθεσία της Θεσσαλονίκης κι ο χαρακτηρισμός της ως πολιτιστικό και θρησκευτικό σταυροδρόμι οδηγεί στην αναγκαιότητα της άμεσης συνέργειας με πρόσθετους προορισμούς που βρίσκονται σε –σχετικά– κοντινή απόσταση (λ.χ. Καβάλα, Άγιο Όρος, Αλεξανδρούπολη, Κωνσταντινούπολη). Με αυτό τον τρόπο μπορεί να συνδυάσει πολυπόθητα στοιχεία για τους ίδιους τους επιβάτες, όπως πολιτιστική κληρονομιά, θρησκευτικό τουρισμό, αξιοθέατα, περιβάλλον, shopping, κ.ά.

Τέλος, δειλή είσοδο στην αγορά της κρουαζιέρας επιχειρεί η Σητεία της Κρήτης, καθώς από το εντελώς μηδενικό επίπεδο το 2017 κατάφερε να υποδεχτεί 3 πλοία και 1.447 επιβάτες πέρυσι. Μικρά δεδομένα μεν, που ενδέχεται να καταδεικνύουν μια ανοδική τάση… προσεχώς! Συμπερασματικά, όπως ισχυρίζεται η Ε.ΛΙΜ.Ε, η μικρή αύξηση που καταγράφηκε στα μεγέθη της κρουαζιέρας κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους φαίνεται να αποτελεί τη βάση για μεγαλύτερη άνοδο το 2019, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αγοράς και τις προκρατήσεις που ήδη σημειώνονται.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε εισάγετε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε εισάγετε το όνομά σας