Κρουαζιέρα
Ικανοποιητική κρίνεται η κίνηση που σημείωσε η αγορά της κρουαζιέρας στη χώρα μας, κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους. Μπορεί στο απόλυτο μέγεθος των κρουαζιερόπλοιων που έδεσαν σε ελληνικά λιμάνια να υπήρξε ανεπαίσθητη μείωση 5 αριθμητικά πλοίων σε σχέση με το 2017, εντούτοις στο σύνολο των επιβατών υπήρξε αύξηση κατά 163.279 άτομα το 2018,
εν συγκρίσει με το αμέσως προηγούμενο έτος!

Βάση ανάπτυξης για το 2019 τα περυσινά δεδομένα της αγοράς κρουαζιέρας

κρουαζιέραΗ Ένωση Λιμένων Ελλάδος (Ε.ΛΙΜ.Ε) που ιδρύθηκε το 2002 κι αποτελεί τον συλλογικό εκφραστή του συνόλου των Ελληνικών Λιμενικών Οργανισμών, ανεξαρτήτως της νομικής τους μορφής, ανακοίνωσε πρόσφατα τα στατιστικά στοιχεία της κρουαζιέρας στη χώρα μας. Θα πρέπει να υπογραμμιστεί πως αυτά αντιστοιχούν σε αφίξεις κρουαζιερόπλοιων (εκτός ημερόπλοιων) κι επισκέψεις επιβατών κρουαζιέρας, σε 43 καταγεγραμμένους προορισμούς της Ελλάδος (χερσαίους και νησιωτικούς).

Το 2018 η χώρα μας υποδέχτηκε 3.410 κρουαζιερόπλοια και 4.788.642 επιβάτες.

Συγκεκριμένα, το 2018 στη χώρα μας έδεσαν συνολικά 3.410 κρουαζιερόπλοια, μεταφέροντας 4.788.642 επιβάτες, έναντι 3.415 σκαφών και 4.625.363 επιβατών το 2017. Η καλύτερη χρονιά σε επίπεδο απόλυτων μεγεθών και στις δύο κατηγορίες ήταν αδιαμφισβήτητα το 2016, όταν 4.307 κρουαζιερόπλοια και 5.204.231 άτομα προσέγγισαν και αποβιβάστηκαν στα ελληνικά λιμάνια. Η αμέσως επόμενη κορυφαία χρονιά ήταν το 2015, όταν 4.299 πλοία μετέφεραν 4.964.443 τουρίστες κρουαζιέρας. Όπως επισημαίνεται από την Ε.ΛΙΜ.Ε, η πρώτη δεκάδα προορισμών παραμένει σταθερή κατά την τελευταία οκταετία, παρά τις μικρές ανακατατάξεις. Συμπερασματικά, για το 2018 παρατηρείται η ίδια εικόνα με το 2017, καταγράφοντας σχεδόν ίδιο αριθμό αφίξεων πλοίων και μία ελαφρά άνοδο στις επισκέψεις επιβατών, της τάξης του 3,5% περίπου.

Παρότι ο Πειραιάς συναντάται στην κορυφή του Top–10, σε επίπεδο μεγεθών βίωσε τη χειρότερη χρονιά της τελευταίας τετραετίας. Καταγράφεται σταθερά πτωτική τροχιά τόσο σε πλήθος αφίξεων κρουαζιερόπλοιων όσο κι επιβατών

Αυτό αποδεικνύει ότι, παρά τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί τα τελευταία δύο χρόνια από τις γεωπολιτικές αναταράξεις στην Ανατολική Μεσόγειο, η Ελληνική κρουαζιέρα διατηρεί τη δυναμική της, έχοντας υποστεί μικρή διαφοροποίηση από τα υψηλά επίπεδα της διετίας 2015–2016. Ένα ενδιαφέρον στοιχείο που προκύπτει από την επεξεργασία των αριθμητικών δεδομένων έχει να κάνει με το γεγονός ότι οι επιβάτες είναι πολλαπλάσιοι, παρότι το πλήθος των κρουαζιερόπλοιων που δένουν στα λιμάνια είναι μικρότερο. Σε ό,τι αφορά τα κορυφαία 10 λιμάνια της χώρας σε επίπεδο αποδεκτών του τουριστικού ρεύματος που σχετίζεται με την κρουαζιέρα, οι διαφοροποιήσεις είναι αξιοσημείωτες κι αποκαλυπτικές. Ανά περίπτωση δύναται, μάλιστα, να εξηγήσουν τις αδυναμίες, τις προοπτικές, το παρόν και το μέλλον τους στη συγκεκριμένη τουριστική κατηγορία.

Στους κερδισμένους του Top–10 η Σαντορίνη, το Ηράκλειο, η Κεφαλονιά και τα Χανιά

Παρότι ο Πειραιάς συναντάται στην κορυφή του Top–10, σε επίπεδο μεγεθών βίωσε τη χειρότερη χρονιά της τελευταίας τετραετίας. Για την ακρίβεια, καταγράφεται σταθερά πτωτική τροχιά τόσο σε πλήθος αφίξεων κρουαζιερόπλοιων όσο κι επιβατών. Αποτέλεσμα; Από τα 625 πλοία και τους 1.094.135 τουρίστες που κατάφερε να πετύχει ως peak το 2016, έπεσε στα 524 κρουαζιερόπλοια και κάτω από το ψυχολογικό όριο του 1 εκατομμυρίου επισκεπτών το 2018. Για την ακρίβεια, 961.632 άτομα. Ακολουθεί η Σαντορίνη που καταλαμβάνει τη 2η θέση σε επίπεδο τουριστών που αφίχθησαν, αλλά την 3η σε πλοία που υποδέχτηκε. Στα θετικά συγκαταλέγεται το γεγονός ότι αμφότερα τα μεγέθη ενισχύθηκαν σημαντικά κατά τη διάρκεια του 2018. Αναλυτικά, από 406 πλοία και 620.570 άτομα το 2017, το Κυκλαδίτικο νησί υποδέχθηκε πέρυσι 474 κρουαζιερόπλοια και 749.286 άτομα αντίστοιχα.

Κι αυτό, παρά το γεγονός ότι οι τοπικές Αρχές επιχειρούν να ακολουθήσουν μια λελογισμένη στρατηγική σε ό,τι αφορά την περαιτέρω προσέλκυση κρουαζιερόπλοιων. Το νησί αφενός ήδη βιώνει το φαινόμενο του υπερτουρισμού και τις ανάλογες επιπτώσεις του αφετέρου υποδέχεται πληθώρα πλοίων σε διευρυμένο χρονικό διάστημα, που ξεφεύγει από τα «στενά» όρια των θερινών μηνών. Μικρή αύξηση σε επίπεδο προσέλκυσης πλοίων σημειώθηκε στο λιμάνι της Κέρκυρας κατά τη διάρκεια της περυσινής περιόδου, καθώς από 410 το 2017 ανήλθαν σε 413 το 2018. Αντιθέτως, τα μεγέθη των επιβατών φάνηκαν ικανοποιητικά, καθώς αυξήθηκαν κατά 56.151 (735.832 πέρυσι, έναντι 679.681 το 2017). Μάλιστα, συγκαταλέγονται μεταξύ των πλέον βελτιωμένων δεδομένων σε ό,τι αφορά την επιβατική κίνηση σε ολόκληρη τη χώρα.

Το παράδοξο της μικρότερης προσέλευσης κρουαζιερόπλοιων της τελευταίας τετραετίας «γεύτηκε» το λιμάνι της Μυκόνου, με αύξηση, ωστόσο, του αριθμού επιβατών τους. Συγκεκριμένα, στο νησί έδεσαν 484 σκάφη το 2018, μέσω των οποίων μεταφέρθηκαν συνολικά 702.256 άτομα. Την αμέσως προηγούμενη χρονιά, τα μεγέθη ήταν 501 και 699.304 αντίστοιχα. Βέβαια, η αλήθεια είναι πως η Μύκονος δεν δείχνει να έχει κορυφαία προτεραιότητά της την κρουαζιέρα, αντιθέτως αναζητά περισσότερο μακροπρόθεσμες, «εκλεκτικές» και προσοδοφόρες μορφές τουρισμού. Στο μέσον της λίστας της κορυφαίας δεκάδας λιμανιών βρίσκεται το Κατάκολο της Δυτικής Πελοποννήσου, για το οποίο το προηγούμενο έτος είχε αποδειχτεί –σχεδόν– καταστροφικό, καθώς είχε αποδειχτεί ένα ιδιαίτερα ισχυρό πλήγμα.

Με βάση τα αριθμητικά δεδομένα, σε επίπεδο προσέλκυσης κρουαζιερόπλοιων κατέγραψε τη χειρότερη χρονιά από το 2015 και σε αριθμό επιβατών τη 2η χειρότερη. Αρκεί να υπογραμμιστεί πως η πτώση στους τελευταίους ξεπέρασε τους 100.000, εν συγκρίσει με το αμέσως προηγούμενο έτος (468.046 το 2018, έναντι 567.047 το 2017). Σε εκ διαμέτρου αντίθετη πορεία «κύλησε» το 2018 για το Ηράκλειο της Κρήτης. Εκεί σημειώθηκε η καλύτερη χρονιά στα μεγέθη του πλήθους των κρουαζιερόπλοιων (187 έναντι 131 το αμέσως προηγούμενο έτος) και στους τουρίστες αμφότερα. Μάλιστα, η αύξηση ξεπέρασε τα 115.000 άτομα σε σχέση με ότι ίσχυε το 2017 (297.929 άτομα το 2018 – 181.693 το αμέσως προηγούμενο έτος)! Αντιθέτως, συνολικά προβληματική χρονιά στον τομέα της κρουαζιέρας βίωσε πέρυσι το λιμάνι της Ρόδου.

κρουαζιέρα

Από 340 πλοία και 342.063 επιβάτες που υποδέχτηκε το 2015 το λιμάνι του μεγαλύτερου νησιού των Δωδεκανήσων, το 2018 έφτασε να δέσουν εκεί μόλις 210 κρουαζιερόπλοια, μεταφέροντας συνολικά 237.808 άτομα! Έπειτα από δύο έντονα πτωτικές χρονιές, η Κεφαλονιά κι η Ιθάκη έδειξαν σημάδια ανάκαμψης, καταφέρνοντας να διπλασιάσουν –σχεδόν– τα μεγέθη τους (90 κρουαζιερόπλοια και 144.074 επιβάτες το 2018, έναντι 50 και 61.598 το 2017). Πέτυχαν, δηλαδή, νούμερα που προσέγγισαν τα αντίστοιχα του 2015, όταν σημείωσαν τα υψηλότερα αριθμητικά δεδομένα σε επίπεδο πλοίων και επιβατών (112 πλοία και 149.227 επιβάτες). Την πρώτη δεκάδα συμπληρώνουν τα λιμάνια των Χανίων (Σούδα) και της Πάτμου, τα οποία κι εμφανίζουν ακανόνιστες διακυμάνσεις όσον αφορά το μέγεθος και την πορεία των δεικτών.

Συγκεκριμένα, τα Χανιά έδειξαν να κινούνται περίπου στο ίδιο επίπεδο (ελάχιστη πτωτική πορεία, για την ακρίβεια) με αυτό του 2017, αναφορικά με το πλήθος των κρουαζιερόπλοιων που έδεσαν στο νησί (78 το 2018, έναντι 84 το αμέσως προηγούμενο έτος). Σε επίπεδο επιβατών, όμως, καταγράφηκε αξιοπρόσεκτη αύξηση (139.944 πέρυσι, σε σχέση με 128.067 το 2017). Όσο για την Πάτμο, εκεί σημειώθηκε η χειρότερη χρονιά από το 2015 στην προσέλκυση πλοίων και η 2η χειρότερη σε επίπεδο επιβατών! Διόλου τυχαίο πως, έπειτα από την εξίσου «προβληματική» για την κρουαζιέρα χρονιά της Ρόδου, άλλο ένα νησί των Δωδεκανήσων, και δη το βορειότερο, βίωσε μια έντονα πτωτική πορεία.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε εισάγετε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε εισάγετε το όνομά σας