Σε αρκετά ικανοποιητική κατάσταση εκτιμά πως βρίσκεται το status του ελληνικού τουρισμού ο Εντεταλμένος Σύμβουλος της εταιρείας PwC Ελλάδος, Κώστας Μητρόπουλος, σε αποκλειστική του συνέντευξη στην «ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ», επισημαίνοντας πως δύναται να βελτιωθεί περαιτέρω. Ο ίδιος θεωρεί πως ένα από τα ζητούμενα η προσφορά του κατάλληλου μείγματος εμπειριών προς τους πελάτες–τουρίστες, ενώ προτείνει και συγκεκριμένες δράσεις που θα συμβάλλουν προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης των μεγεθών.

Απαιτείται πλέγμα πολιτικών για την ενίσχυση του αποτυπώματος του τουρισμού στη χώρα μας

Κώστας Μητρόπουλος,Πριν από μερικές εβδομάδες η PwC Ελλάδος παρουσίασε τα στοιχεία μιας ενδιαφέρουσας έρευνας με τίτλο «Η επόμενη ημέρα του ελληνικού τουρισμού», στην οποία κι επιχειρείται να καταγραφεί το παρόν που θα καταδείξει τον δρόμο προς το μέλλον της εγχώριας τουριστικής βιομηχανίας! Όπως επισημαίνει ο Εντεταλμένος Σύμβουλος της PwC Ελλάδος, Κώστας Μητρόπουλος, «Ο ελληνικός τουρισμός βασίζεται σε ένα ευλογημένο περιβάλλον που συνοδεύεται από αντίστοιχης λογικής κλιματολογικές συνθήκες, αποτελώντας έναν φυσικό προορισμό. Παράλληλα, τη δουλειά του ξενοδόχου οι επαγγελματίες στη χώρα μας τη φέρουν εις πέρας, συνήθως, πολύ καλά. Ένα από τα ζητήματα που δείχνει να λείπει από την… ατζέντα του εγχώριου τουρισμού έχει να κάνει με τα μεγάλης κλίμακας ντηλ, σε επίπεδο εξαγορών και συγχωνεύσεων, κάτι βεβαίως που καταδεικνύει και τη «μορφολογία» της αγοράς μας, όπου το στοιχείο της οικογένειας είναι κάτι παραπάνω από έντονο. Τα μεγέθη μας είναι, επίσης, σχετικά περιορισμένα έναντι μεγαλύτερων ή πιο ώριμων αγορών. Γι’ αυτό κι η σύναψη ευμεγεθών συμφωνιών δεν αποτελεί τον κανόνα αλλά την εξαίρεση στο εγχώριο τουριστικό τοπίο».

«Στροφή» στα 5–άστερα ξενοδοχεία

Στο επίπεδο της ξενοδοχίας φάνηκε πως κατά τη χρονική περίοδο προ της οικονομικής κρίσης και με την αξιοποίηση ανάλογων επιδοτήσεων κτίστηκαν ξενοδοχεία με πολλά παρόμοια χαρακτηριστικά, σχεδόν πανομοιότυπης μορφής και λογικής, σε προορισμούς, όμως, που δεν είχαν αντίστοιχη δυναμική. Σύμφωνα με τη μελέτη της PwC Ελλάδος, αισθητή αύξηση επενδύσεων σε 5άστερα ξενοδοχεία κι αντίστοιχη μείωση σε μονάδες 3 και 4 αστέρων έχει καταγραφεί κατά τη διάρκεια της τελευταίας πενταετίας. Όπως ανέφερε ο κ. Μητρόπουλος, οι συνολικές επενδυτικές ανάγκες στον ξενοδοχειακό κλάδο για τα προσεχή πέντε χρόνια υπολογίζονται σε 6,2 δισεκατομμύρια ευρώ, τα οποία κατανέμονται σε 4,8 δισεκατομμύρια ευρώ για την αναβάθμιση του υφιστάμενου δυναμικού, σε 1 δισεκατομμύριο ευρώ για την κατασκευή επιπλέον κλινών και σε 300 εκατομμύρια ευρώ για τη συντήρηση υφιστάμενων εγκαταστάσεων.

Η δημιουργία μείξης προϊόντων κι εμπειριών θα αποτελέσει την κορυφαία πρόκληση για τους stakeholders του τουρισμού στη χώρα μας κατά το άμεσο μέλλον.

«Ενδεικτικό της επενδυτικής δραστηριότητας του κλάδου κατά τη διάρκεια της κρίσης είναι ότι η δυναμικότητα των ξενοδοχείων αυξήθηκε από 397.660 δωμάτια το 2010 σε 414.127 δωμάτια το 2017. Συγκεκριμένα, καταγράφεται αναδιάρθρωση του προϊόντος προς υψηλότερες κατηγορίες και κυρίως προς ξενοδοχεία 5 αστέρων, καθώς η δυναμικότητα σε αυτά ενισχύθηκε από 51.100 δωμάτια το 2010 σε 74.884 δωμάτια το 2017. Έτσι, ενώ κάτι τέτοιο λειτουργούσε αποδοτικά σε ώριμους εγχώριους προορισμούς, δεν είχε την ίδια παρουσία σε αδύναμες –τουριστικά– περιοχές. Κάθε άλλο! Πόσο μάλλον, από τη στιγμή κατά την οποία ουδείς φρόντισε, ώστε να αναπτύξει το «υποστηρικτικό περιβάλλον», ήτοι τον ίδιο τον προορισμό, σε επίπεδο προϊόντων, παροχών, προσφορών, πλεονεκτημάτων, εξωστρέφειας κ.ο.κ.», υπογραμμίζει ο κ. Μητρόπουλος και συνεχίζει:

«Υπάρχουν περιοχές στη χώρα μας με σημαντικά πληθυσμιακά μεγέθη κι αξιοσημείωτη χιλιομετρική έκταση που διαθέτουν σπάνιας ομορφιάς και ποικιλίας φυσικό πλούτο, ωστόσο δεν καταφέρνουν να προσελκύουν παρά ελάχιστο ποσοστό από τον τουρισμό που εν δυνάμει θα μπορούσαν κι ενδεχομένως θα αξίωναν να έχουν! Και σε πλήρη αντιδιαστολή, υπάρχει μια πληθώρα νησιών της πατρίδος μας, τα οποία είναι μικροσκοπικά –εν συγκρίσει με ολόκληρες γεωγραφικές περιφέρειες– και τείνουν να βιώσουν το φαινόμενο του υπερτουρισμού! Βέβαια, για να φτάσουν σε αυτό το σημείο, έκαναν σωστά το… homework τους και πλέον είναι σε θέση να δρέπουν τους καρπούς των κόπων τους. Έκαναν, λ.χ. το κατάλληλο branding, έκτισαν βήμα–βήμα τη στρατηγική εξωστρέφειάς τους, γνωστοποίησαν και διαφήμισαν τις παροχές τους, επένδυσαν χρόνο κι οικονομικούς πόρους σε marketing, οργανώθηκαν σε πλήρως επαγγελματικό πλαίσιο συνεργαζόμενοι με αεροπορικές γραμμές και tour operators, δόμησαν ελκυστικά τουριστικά πακέτα κ.ο.κ. Όλα αυτά συνέτειναν στο να προσελκύσουν την κατάλληλη τουριστική ροή και στο τέλος της ημέρας να αποτυπώσουν ανάγλυφα την παρουσία τους στο διεθνές τουριστικό στερέωμα».

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε εισάγετε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε εισάγετε το όνομά σας