Καμπάνια «I live here» καιπρόστιμα για παραβατικές συμπεριφορές
Ένα ακόμη μέτρο που αναγκάστηκαν να λάβουν οι τοπικές Αρχές αφορούσε τη δραστική αύξηση των προστίμων για πλημμελήματα, όπως κατανάλωση αλκοόλ και ούρηση σε δημόσια θέα. Μάλιστα, τα πρόστιμα πρέπει να καταβάλλονται επί τόπου, αλλιώς ακολουθεί διαδικασία σύλληψης και προσαγωγής σε κοντινό αστυνομικό τμήμα… Οι κάτοικοι της πόλης, για την ενεργή στήριξη της προαναφερθείσας προσπάθειας των Δημοτικών Αρχών, ξεκίνησαν την υλοποίηση της δράσης «I live here». Σε κεντρικά σημεία της πόλης έχουν αναρτηθεί μεγάλα ταμπλό κι αφίσες που «ζητούν» από τους επισκέπτες του Άμστερνταμ να φέρονται, όπως θα έκαναν και στη δική τους γειτονιά.
Το success story που… προβληματίζει!
Τα εκατομμύρια των επισκεπτών και το φαινόμενο του υπερτουρισμού έδειξε να καταλαμβάνει εξ απήνης τους κατοίκους του Άμστερνταμ, καθώς μέχρι πριν από μερικά χρόνια τα πράγματα κάθε άλλο παρά ευνοϊκά ή θετικά έδειχναν να εξελίσσονται για την ολλανδική πρωτεύουσα! Για την ακρίβεια, τα πάντα κινούνταν γύρω από την παγκόσμια οικονομική κρίση και την αναζήτηση τρόπων αντιμετώπισής της. Κι αυτό, σε ένα οικονομικό περιβάλλον, που ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις μεταφέρονταν ή οδηγούνταν σε… λουκέτο.
Σε αυτό το πλαίσιο, η έννοια του τουρίστα ήταν –σχεδόν– ανύπαρκτη! Τότε ήταν που το Άμστερνταμ αποφάσισε, μέσω του Οργανισμού Marketing της πόλης, να σχεδιάσει και να υλοποιήσει μια καμπάνια δημοσιότητας σε παγκόσμια κλίμακα, με την οποία φιλοδοξούσε να μετατρέψει το Άμστερνταμ σε ελκυστικό προορισμό. Κι η αλήθεια είναι πως τα κατάφερε, με αξιοζήλευτο ποσοστό επιτυχίας! Σύμφωνα με στελέχη του Δημοτικού Οργανισμού Marketing του Άμστερνταμ, σήμερα δεν υφίσταται η ανάγκη για περαιτέρω διαφήμιση της ίδιας της πόλης, καθώς όλοι –πλέον– γνωρίζουν την ολλανδική πρωτεύουσα. «Πλέον, στόχος μας είναι η βελτίωση της φήμης μας», όπως χαρακτηριστικά ισχυρίζονται!
Υπό αυτό το πρίσμα, το περασμένο καλοκαίρι εγκαινιάστηκε η καμπάνια «Απόλαυσε και σεβάσου», μέσω της οποίας επιχειρήθηκε να τεθούν, αλλά και να τονιστούν τα όρια προς τους ίδιους τους επισκέπτες. Πόσο μάλλον, από τη στιγμή που η περιοχή των κόκκινων φαναριών, σε συνδυασμό με τα coffee shops, προσελκύουν τουρίστες οι οποίοι θεωρούν πως τα πάντα επιτρέπονται στο Άμστερνταμ!
Τα στελέχη του Δημοτικού Οργανισμού Marketing του Άμστερνταμ έχουν επεξεργαστεί κι αναπτύξει ένα κεντρικό, χαρακτηριστικό προφίλ, προκειμένου να «ταυτοποιήσουν» και να δώσουν… σάρκα και οστά στον κλασικό «προβληματικό» τουρίστα. Σε αυτή τη λογική, είναι Βρετανός, ηλικιακά ανήκει στην κατηγορία 18–24 ετών κι επισκέπτεται την πόλη, προκειμένου να απολαύσει μια ή το πολύ δύο «άγριες» νύχτες. Στόχος της καμπάνιας «Απόλαυσε και σεβάσου» είναι να τραβήξει την προσοχή του προαναφερθέντος, πριν καν ταξιδέψει, επισημαίνοντας πως θα πρέπει να συμπεριφέρεται με τον δέοντα σεβασμό στο Άμστερνταμ.
Ο υπερτουρισμός του Άμστερνταμ ανάγκασε ένα ποσοστό των κατοίκων του να μετακομίσει σε πιο ήσυχα προάστια της πόλης, υπό το βάρος της θορυβώδους παρουσίας των τουριστών, των ασταμάτητων πάρτι, της δίχως όρια κατανάλωσης αλκοόλ και της εικόνας επισκεπτών να βρίσκονται σε ημιάγρια κατάσταση, κάνοντας εμετό σε κάθε γωνιά του κέντρου της πόλης!
Όταν, λοιπόν, ένας τέτοιας λογικής δυνητικός τουρίστας πραγματοποιεί ακόμη και μια απλή διαδικτυακή έρευνα, αναφορικά με «άγριους» προορισμούς, δραστηριότητες και θεάματα στην ολλανδική πρωτεύουσα, η σχετική καμπάνια «Απόλαυσε και σεβάσου» εμφανίζεται μεταξύ των αποτελεσμάτων. Η τελευταία προβάλλεται στο αεροδρόμιο, στα μέσα μαζικής μεταφοράς, και σε αφίσες στο κέντρο της πόλης. Επιπροσθέτως, το Άμστερνταμ έχει «απλώσει» κι ένα ψηφιακό «δίχτυ» στις περιοχές της πόλης, που θεωρούνται ιδιαίτερα «θερμές» σε επίπεδο «αγριότητας» θεαμάτων και δραστηριοτήτων. Όταν ο υποψήφιος τουρίστας επιχειρεί να εισέλθει εντός αυτών των περιοχών, τότε αυτομάτως του γίνεται υπενθύμιση, μέσω Facebook και Instagram, πως χρήσιμο είναι να σέβεται τόσο την πόλη όσο και τους κατοίκους της.
Εμπρός στον δρόμο που «χάραξε» το Άμστερνταμ!
Στελέχη του δημαρχείου του Άμστερνταμ, όταν ερωτήθηκαν σχετικά με το χρονικό διάστημα που η εφαρμογή των συγκεκριμένων μέτρων κι ενεργειών αναμένεται να φέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα, ανέφεραν πως αυτό δεν πρόκειται να γίνει πριν από το τέλος του τρέχοντος έτους, όταν και θα έχει εφαρμοστεί σε πλήρη έκταση η σχεδιαζόμενη στρατηγική. Σύμφωνα με τους ίδιους, η ανταλλαγή πληροφοριών κι εμπειριών με άλλες ευρωπαϊκές πόλεις που αντιμετωπίζουν αντίστοιχα προβλήματα θεωρείται εξαιρετικά χρήσιμη. Έτσι, πόλεις όπως η Βαρκελώνη, η Λισαβώνα, η Βενετία και το Ντουμπρόβνικ, που διαθέτουν σχετική εμπειρία, γνώση και τρόπους προσέγγισης κι αντιμετώπισης του προβλήματος του υπερτουρισμού, έχουν εξελίξει περαιτέρω και επί το ουσιαστικότερο την ευρύτερη λογική και τις μεθόδους διαπραγμάτευσης με εταιρείες που έχουν αξιοσημείωτο βαθμό εμπλοκής στο ζήτημα, όπως η Airbnb και οι εν γένει πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης.
Όπως τονίζουν αρμόδια δημοτικά στελέχη των προαναφερθέντων πόλεων, απώτερος σκοπός τους είναι να συνεχίσουν να αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά τη διαρκώς αυξανόμενη μάζα των τουριστών. Το κύριο ζητούμενο είναι να κατευθύνουν τους τουρίστες με σαφώς καλύτερο τρόπο, ώστε αυτοί να βλέπουν τα βασικά αξιοθέατα, να μένουν περισσότερες ημέρες και να εξερευνούν κι άλλες περιοχές της πόλης, τα γειτονικά της προάστια και την εξοχή. Πρόκειται για διττή στρατηγική με κωδική ονομασία «άπλωμα» κι «έλεγχος» του πλήθους, την οποία κι επεξεργάζονται βήμα προς βήμα οι ενδιαφερόμενες πόλεις, ώστε να πετύχουν την επιθυμητή ισορροπία.