Καθαριότητα στα ξενοδοχεία. Νέες απαιτήσεις και προκλήσεις. Σε αναζήτηση βιώσιμων λύσεων. Επιστρατεύονται ρομπότ και drones για την καθαριότητα.
Ο ι επισκέπτες των ξενοδοχείων απαιτούν υψηλό επίπεδο καθαριότητας στα ξενοδοχεία αλλά και περισσότερη βιωσιμότητα. Για να επιτευχθεί αυτό, ο κλάδος της καθαριότητας, τα ξενοδοχεία και οι πάροχοι υπηρεσιών τους πρέπει να αναπτύξουν οικονομικά αποδοτικές λύσεις. Τι σημαίνει αυτό για το μέλλον του κλάδου; Το θέμα συζητήθηκε σε πάνελ εμπειρογνωμόνων στο CMS Berlin 2023.
Ανταπόκριση στις απαιτήσεις με ευελιξία
«Κάθε μέρα είναι γεμάτη εκπλήξεις» δήλωσε η Ragna Werler από την εταιρεία Fliegel GmbH und Co. KG Textilservice, μιλώντας σε πάνελ με τίτλο: «Νέες απαιτήσεις στην καθαριότητα – τάσεις και πιθανές προσεγγίσεις.» Ας σημειωθεί, πως αποτελούσε «τεράστια πρόκληση» να μην ξέρει κανείς, μέχρι και την τελευταία στιγμή κάθε φορά, αν η ποσότητα ρούχων για το πλυντήριο είναι επαρκής. Ως απάντηση σε αυτή την ανάγκη η εταιρεία Fliegel, με έδρα το Βερολίνο, λειτουργεί (από το 1992) υπηρεσία πλυντηρίου για ξενοδοχεία με 24ωρη εξυπηρέτηση, που περιλαμβάνει παραλαβή, επιστροφή και σύστημα ενοικίασης πλυντηρίων. Καθημερινά περίπου 900 εργαζόμενοι επεξεργάζονται περίπου 120 τόνους πλυντηρίου για τα ξενοδοχεία. «Τα τελευταία τέσσερα χρόνια ήταν τρενάκι τρόμου» δήλωσε η κ. Werler. «Μετά το 2019, μια χρονιά άνθησης, οι επιχειρήσεις σταμάτησαν λόγω της πανδημίας. Το 2021 πήγε από το “μηδέν στο 150” και από το 2023 παρατηρούμε ότι πολλοί έχουν να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα του κόστους, αλλά ταυτόχρονα ενδιαφέρονται όλο και περισσότερο για λύσεις που υπακούουν στη βιωσιμότητα. Οι εργαζόμενοι θέλουν να τους εμπιστεύονται και να έχουν καλές συνθήκες εργασίας.»
Οι άλλοι δύο συμμετέχοντες στο πάνελ -ο Carsten Rudolph, διευθυντής του ξενοδοχείου Park Plaza, και ο Marius Gross, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου παροχής υπηρεσιών Lieblang, ο οποίος περιλαμβάνει ξενοδοχειακές υπηρεσίες – επανέλαβαν την παραπάνω άποψη. Η περίοδος διαμονής ενός επισκέπτη, στην οποία αποφασίζει αν θέλει υπηρεσία δωματίου ή αλλαγή πετσετών δυσχεραίνει την οργάνωση της καθαριότητας. Σε αυτό προστίθενται η τεράστια έλλειψη εργατικού δυναμικού, το γλωσσικό εμπόδιο στην περίπτωση των αλλοδαπών εργαζομένων, η έλλειψη διαθέσιμων υπηρεσιών στις αγροτικές περιοχές και οι διαρθρωτικοί περιορισμοί πολλών υφιστάμενων ξενοδοχείων. «Για την περίπτωση των μικρότερων ξενώνων σε αγροτικές περιοχές: πολλοί από αυτούς δίνουν σήμερα μάχη για την επιβίωση» τόνισε ο κ. Rudolph. «Χρειαζόμαστε αυτά τα μικρά ξενοδοχεία και αυτή την ποικιλομορφία στον ξενοδοχειακό κλάδο.»
Προκειμένου να καταφέρουν να επιβιώσουν οι επιχειρήσεις του κλάδου, χρειάζεται σημαντική ευελιξία, αυτοματοποιημένα συστήματα, βούληση για συνεργασία μεταξύ των επιχειρηματικών εταίρων και ιδίως με τους ίδιους τους εργαζόμενους, τόνισε ο Gross: «Έχουμε να κάνουμε με ανθρώπους που θα τους χρειαζόμαστε στο μέλλον περισσότερο από ποτέ» είπε. Γι’ αυτό οι επιχειρήσεις έπρεπε να δείχνουν «εμπιστοσύνη και να προσφέρουν αίσθηση σιγουριάς» στους εργαζόμενους, να επενδύουν σε αυτούς, να τους εκπαιδεύουν και να τους παρέχουν έναν εργονομικά αποδεκτό χώρο εργασίας.
Μείωση του φόρτου εργασίας με ρομπότ και drones
Ένας από τους κύριους τρόπους για να επιτευχθεί αυτό είναι τα ρομπότ, τα οποία χρησιμοποιούνται όλο και περισσότερο για τον καθαρισμό και τις υπηρεσίες, απαλλάσσοντας έτσι το προσωπικό καθαρισμού από επίπονη και χρονοβόρα εργασία (π.χ. του καθαρισμού με ηλεκτρική σκούπα). «Αν σκεφτώ μόνο πόσο συχνά οι εργαζόμενοι πρέπει να αποσυνδέουν τις συσκευές από την πρίζα, εκεί είναι που μπορούμε να διευκολύνουμε τα πράγματα» δήλωσε ο Gross. «Αυτός ήταν ένας λόγος για τον οποίο η εγκατάσταση αισθητήρων αποτελεί πλέον μέρος του σχεδιασμού ενός ξενοδοχείου» δήλωσε ο Rudolph. Η υπηρεσία κλωστοϋφαντουργίας της Fliegel τοποθετεί επίσης ετικέτες RFID στα νέα είδη πλυντηρίου, επειδή αργά ή γρήγορα τα ρομπότ θα αναλάβουν το έργο της διαλογής. Ο διευθυντής του ξενοδοχείου Rudolph φανταζόταν επίσης τα drones να παραλαμβάνουν και να επιστρέφουν τα ρούχα από τα μεμονωμένα δωμάτια – κάτι που ο Marius Gross διαπίστωσε ότι δεν ήταν και τόσο ουτοπικό.
Αρκετά συχνά, η οργάνωση και ο προγραμματισμός θα μπορούσαν να βελτιώσουν τα πράγματα μαζικά, είπαν οι τρεις εμπειρογνώμονες. Η επικάλυψη βαρδιών, η έγκαιρη διαπίστωση των αναγκών των πελατών και η έγκαιρη ψηφιακή κοινοποίηση πληροφοριών για το φόρτο εργασίας στους παρόχους υπηρεσιών ήταν μερικά μόνο σημεία σε αυτό το πλαίσιο. Με αυτόν τον τρόπο, η βιωσιμότητα και η οικονομική αποδοτικότητα θα μπορούσαν εύκολα να συνδυαστούν. «Μετά την κρίση βρισκόμαστε όλοι σε μια διαδικασία αναπροσανατολισμού» δήλωσε ο Werler και ο Rudolph πρόσθεσε: «Η βιωσιμότητα είναι απαραίτητη για την επίτευξη προόδου. Πρέπει να έχουμε αυτό το όραμα. Με καλύτερη τεχνολογία και συνεργασία, μπορούμε να βελτιώσουμε την εμπειρία για τους επισκέπτες μας.»