Αυτή τη στιγμή, το 68% του συνόλου των τουριστών που επιλέγουν την χώρα μας ως προορισμό διακοπών προέρχεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση των 28 κρατών–μελών. Εξ αυτών, το 35% προέρχεται από 4 βασικές αγορές–χώρες (Γερμανία, Αγγλία, Γαλλία και Ιταλία). Οι προσπάθειες της Marketing Greece θα συνεχιστούν με αυτή την στόχευση; Κι αυτό, λαμβάνοντας υπόψη την εκκρεμότητα του Brexit, το οποίο και δεν αποκλείει την αρνητική επίδραση του τουριστικού ρεύματος των Βρετανών προς τη χώρα μας.
Θα πρέπει να διευκρινίσουμε πως ανάλογα με την αγορά, οι επιμέρους στόχοι που τίθενται είναι διαφορετικοί. Στη Marketing Greece πιστεύουμε, καταρχάς, στις ευρωπαϊκές αγορές. Δίχως άλλο, η Αγγλία αποτελεί σπουδαία αγορά για τη χώρα κι η αυξημένη πιθανότητα του «No deal» είναι μια ανησυχητική εξέλιξη που δημιουργεί αβεβαιότητα. Κι όλοι γνωρίζουμε πως ο τουρισμός είναι ψυχολογία…
Σύμφωνα με πρόσφατες μελέτες του ΙΝΣΕΤΕ και της PwC, ο προορισμός αποτελεί πρωταρχικό και καθοριστικό παράγοντα της οικονομικής απόδοσης ενός ξενοδοχείου, με το μέγεθος, την κατηγορία και τις παρεχόμενες υπηρεσίες να ακολουθούν. Πόσο ισόρροπη θεωρείτε τη συγκεκριμένη πραγματικότητα;
Πρόκειται για μια «ποσοτική» επιβεβαίωση αυτού που όλοι γνωρίζουμε. Ο προορισμός αποτελεί καθοριστικό παράγοντα οικονομικής απόδοσης, ενώ ταυτόχρονα ο τουρισμός μπορεί να αναδειχθεί σε «εργαλείο» ανάπτυξης των τόπων! Επιβεβαιώνεται, λοιπόν, η ρητορική μας για την αναγκαιότητα υλοποίησης συνεργειών, βιώσιμης ανάπτυξης, καλής λειτουργίας των προορισμών κ.ο.κ.
Ποιες είναι οι κυρίαρχες τάσεις προβολής και προώθησης που κυριαρχούν σε διεθνές επίπεδο στην τουριστική βιομηχανία;
Το περιεχόμενο κι η ουσιαστική πληροφορία βρίσκονται στην κορυφή των τάσεων. Σήμερα, πλέον, δεν αρκεί ένα ιδιαίτερα inspiring storytelling, καθώς ο επισκέπτης ψάχνει για συγκεκριμένη κι αξιόπιστη πληροφορία (λ.χ. πού να δειπνήσει, τι θεάματα να παρακολουθήσει, πού να ψυχαγωγηθεί κ.ά.), δοσμένη με τέτοιο τρόπο, ώστε να μπορεί να ιεραρχεί τις «προτεραιότητές» του. Σε αυτή τη λογική εντάσσονται οι δηλώσεις τύπου «10 Αυθεντικές εμπειρίες που πρέπει να ζήσετε/δοκιμάσετε στην Ρόδο» ή «Εκπληκτικές διαδρομές που μπορείτε να απολαύσετε σε 8 ημέρες στη μοναδική Κρήτη». Μέσω αυτών, δίνεται ένα ξεκάθαρο στίγμα για το τι πρέπει να βιώσει ο επισκέπτης στον προορισμό που έχει επιλέξει να βρεθεί. Σημαντική βαρύτητα δίνεται και στη mobile – first strategy, καθώς διαδραματίζει ξεχωριστό ρόλο στα στάδια από τα οποία απαρτίζεται ο ταξιδιωτικός κύκλος κι ειδικότερα στο στάδιο του Experiencing, όπου ο επισκέπτης αναζητά διαρκώς ακόμη πιο συγκεκριμένη πληροφόρηση.
Σήμερα, πλέον, δεν αρκεί ένα ιδιαίτερο inspiring storytelling, καθώς ο επισκέπτης αναζητά συγκεκριμένη κι αξιόπιστη πληροφορία, μέσω της οποίας θα «ιεραρχεί» τις προτεραιότητές του!
Αναμφισβήτητα, τα Social Media με τη δυναμική τους να μπορούν να επηρεάσουν την απόφαση του επισκέπτη. Το γεγονός ότι ο όρος «Instagrammability» λειτουργεί ως κριτήριο επιλογής προορισμού για διακοπές αποδεικνύει ανάγλυφα ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης διαμορφώνουν την εικόνα του προορισμού και κατ’ επέκταση το ενδιαφέρον για τον εκάστοτε προορισμό! Τέλος, η δημιουργία βίντεο αποτελεί έναν εξίσου σημαντικό πυλώνα. Κι αυτό, καθώς ο ταξιδιώτης δεν αντιλαμβάνεται σε βάθος τα «βαριά» concepts και τα branding identities σε επίπεδο περιεχομένου. Αντιθέτως, το hero content, που δεν είναι άλλο από εντυπωσιακό περιεχόμενο το οποίο και δημιουργείται με τεχνολογικό εξοπλισμό που αποτυπώνει ρεαλιστικά κάθε λεπτομέρεια του προορισμού, σε συνδυασμό με την ιδιαίτερη και ξεχωριστή αισθητική προσελκύουν άμεσα το ενδιαφέρον του κοινού. Επιπροσθέτως, προκαλούν συναισθήματα με απλά, έξυπνα και εύληπτα concepts, τα οποία κι αντιπροσωπεύουν τη συνολικότερη εικόνα του προορισμού!
Πώς θα χαρακτηρίζατε το επίπεδο της συνεργασίας σας με τους φορείς του Δημόσιου τομέα, των Περιφερειών και της Τοπικής αυτοδιοίκησης, αλλά και με τους εκπροσώπους του ιδιωτικού τομέα; Θεωρείτε πως βρίσκεστε… on the same page σε επίπεδο συναντίληψης της σημασίας, του μεγέθους, της δυναμικής και των προοπτικών του τουρισμού στη (και για τη) χώρα μας;
Συμφωνούμε με τους περισσότερους εμπλεκόμενους, κάτι που θεωρείται ως ένα ιδιαίτερα σημαντικό στοιχείο. Πόσο μάλλον, από τη στιγμή κατά την οποία το να μοιράζεσαι τις ίδιες αξίες και να αντιλαμβάνεσαι με τον ίδιο τρόπο την αξία του τουρισμού μόνο θετικό αποτέλεσμα μπορεί να φέρει! Τα πρώτα βήματα έχουν γίνει κι είμαστε έτοιμοι να πάμε τον τουρισμό παρακάτω, μέσα από τη δημιουργία νέων μοντέλων συνεργασίας.
Φέτος, συμπληρώνονται 6 χρόνια απ’ την έναρξη λειτουργίας της Marketing Greece. Έχετε καταφέρει, και σε ποιο βαθμό, τη βελτίωση των χαρακτηριστικών της ζήτησης και της ενίσχυσης της αντίστοιχης διαθέσιμης «πίτας» για ολοένα και περισσότερο εμπλεκόμενους stakeholders;
Με πολλή χαρά βλέπω ότι πιστώνεται στη Marketing Greece μέρος της ενίσχυσης του ελληνικού τουρισμού που έχει πραγματοποιηθεί, και αυτό είναι αποτέλεσμα της προσπάθειάς μας, η οποία δρα αθροιστικά με τις αντίστοιχες δράσεις του Υπουργείου Τουρισμού και του ΕΟΤ, αλλά και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Δείγμα του γεγονότος ότι όλοι μαζί μπορούμε να τα καταφέρουμε καλύτερα! Και το γεγονός ότι στην Ελλάδα το αντιληφθήκαμε εγκαίρως αποτελεί επιτυχία όλων μας. Προς αυτή την κατεύθυνση, λοιπόν, θα πρέπει να συνεχίσουμε να δουλεύουμε όλοι, καθώς οι μεγάλες επιτυχίες είναι απόρροια της προσπάθειας των πολλών.
Ποιο το όραμά σας για τη Marketing Greece;
Δίχως άλλο, η Marketing Greece αποτελεί μια καινοτομία για τον ελληνικό τουρισμό. Θέτοντας στο επίκεντρο την έννοια της συνεργασίας, η εταιρεία δημιουργήθηκε σε μια καίρια χρονική στιγμή, που η διατήρηση κι ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού αντιμετώπιζε πρωτόγνωρες προκλήσεις. Σε αυτό τον ρόλο ανταποκριθήκαμε με επιτυχία! Το επόμενο βήμα για εμάς δεν είναι, απλώς, να συνεχίσουμε να «χτίζουμε» συμμαχίες και να φέρνουμε στο ίδιο τραπέζι διαφορετικές πλευρές, για να δώσουμε όλοι μαζί νέα ώθηση και δυναμική στον ελληνικό τουρισμό. Στόχος μας είναι να εντείνουμε τον υποστηρικτικό μας ρόλο, να μοιραζόμαστε την τεχνογνωσία μας και να καθιερωθούμε ως «πολύτιμος» συνεργάτης και συνομιλητής ακόμα περισσοτέρων μερών που συμβάλλουν στο τουριστικό γίγνεσθαι!