Οι φορείς ΙΝΣΕΤΕ-PwC Greece παρουσίασαν σε κοινή εκδήλωση την Τρίτη 20 Νοεμβρίου τις μελέτες που εκπόνησαν αναφορικά με τον ελληνικό ξενοδοχειακό κλάδο και τον τουρισμό της Ελλάδας.
Η μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ με τίτλο «Hotel Study: ανάλυση οικονομικών στοιχείων των ξενοδοχείων στην Ελλάδα – ανά προορισμό και ανά Κατηγορία Αστεριών», παρουσιάστηκε από τον κ. Άρη Ίκκο, Επιστημονικό Διευθυντή του Ινστιτούτου, ενώ ο Εντεταλμένος Σύμβουλος της PwC κ. Κώστας Μητρόπουλος παρουσίασε την μελέτη της εταιρείας με τίτλο «Η επόμενη ημέρα του ελληνικού τουρισμού.
Τα σημεία “κλειδιά” των μελετών
Και οι δύο μελέτες εστιάζουν στη δομική ανάλυση του ελληνικού ξενοδοχειακού κλάδου με συμπεράσματα που επεκτείνονται στο σύνολο του τουριστικού τομέα. Όπως επιβεβαιώνεται, το οικονομικό αποτέλεσμα από τη λειτουργία της ξενοδοχειακής επιχείρησης, εξαρτάται σε πολύ μεγάλο βαθμό από την ανάπτυξη του εκάστοτε προορισμού ενώ η ζήτηση ενισχύεται με τη δημιουργία τουριστικών προϊόντων που προσφέρουν ταξιδιωτικές εμπειρίες.
Το βασικό προϊόν που εξακολουθεί και στηρίζει την τουριστική δραστηριότητα και αποφέρει θετικά οικονομικά αποτελέσματα, είναι το «Ήλιος – Θάλασσα» και ακολουθεί το «city break», παρά τον ισχυρό διεθνή ανταγωνισμό. Παράλληλα, περίπου το 85% του τουριστικού προϊόντος, συγκεντρώνεται στους δημοφιλείς και παραδοσιακούς προορισμούς, στις Περιφέρειες Ν. Αιγαίου, Κρήτης, Κ. Μακεδονίας, Ιονίου και Αττικής. Επίσης μέσα στην τελευταία 5ετία παρατηρείται μια αύξηση επενδύσεων σε 5*ξενοδοχεία και αντίστοιχα μείωση σε μονάδες 3*-4*, ενώ μεταξύ 2010 και 2015, οι επιχειρήσεις που εξέτασε η μελέτη της PwC υλοποίησαν επενδύσεις ύψους 1,8 δισ. ευρώ, κυρίως για μεγάλα ξενοδοχεία 5*σε δημοφιλείς προορισμούς.
Σημειώνεται ότι οι συνολικές επενδυτικές ανάγκες στον ξενοδοχειακό κλάδο για την επόμενη 5ετία, υπολογίζονται σε 6,2 δισ. ευρώ, τα οποία κατανέμονται σε 4,8 δισ. ευρώ για την αναβάθμιση του υφιστάμενου δυναμικού, σε 1 δισ. ευρώ για την κατασκευή επιπλέον κλινών και σε 300 εκατ. ευρώ για τη συντήρηση υφιστάμενων εγκαταστάσεων.
Τα συμπεράσματα ΙΝΣΕΤΕ-PwC Greece
Σύμφωνα με το ΙΝΣΕΤΕ, ενδεικτικό της επενδυτικής δραστηριότητας του κλάδου κατά τη διάρκεια της κρίσης, είναι ότι η δυναμικότητα των ξενοδοχείων αυξήθηκε από 397.660 δωμάτια το 2010 σε 414.127 δωμάτια το 2017. Για το ίδιο διάστημα, καταγράφεται αναδιάρθρωση του προϊόντος προς υψηλότερες κατηγορίες και κυρίως ξενοδοχεία 5 αστέρων.
Η μελέτη της PwC αναφέρει ότι περίπου το 50% επί του συνόλου των ξενοδοχείων της χώρας εντάσσεται στην ομάδα των Stars-τα διεθνώς ανταγωνιστικά δηλαδή ξενοδοχεία-, ενώ κάτω από το 25% εντάσσεται στην ομάδα των Zombies-με συρρίκνωση εσόδων δηλαδή, μηδενική ή αρνητική κερδοφορία και μη βιώσιμο δανεισμό. Ειδικότερα, η μελέτη της PwC καταλήγει σε 3 επενδυτικές στρατηγικές, για τον ξενοδοχειακό κλάδο που στοχεύουν στη δημιουργία αξίας. Στην ανάπτυξη «δευτερευόντων» προορισμών, στην προσθήκη χωρητικότητας σε κυρίους προορισμούς και στην αναβάθμιση των ξενοδοχειακών μονάδων στην επόμενη κατηγορία
Οι προτάσεις της PwC Greece
Σύμφωνα με τη μελέτη της PwC, ο ελληνικός τουρισμός παραμένει ένας από τους κύριους παράγοντες ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, αλλά απαιτούνται στρατηγικές προσαρμογές για την αύξηση της αξίας του. Οι τέσσερις πολιτικές που προτείνονται, απαιτούν την οικοδόμηση μιας νέας σχέσης συνεργασίας μεταξύ δημοσίου και ιδιωτικού τομέα:
- Προσέλκυση τουριστών υψηλού εισοδήματος και ταχεία ανάπτυξη εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης με εκτιμώμενο δυναμικό 6,9 δισ. ευρώ στις τουριστικές εισπράξεις
- Εισαγωγή συμπληρωματικών προϊόντων με εκτιμώμενο δυναμικό 2,6 δισ. ευρώ στις ταξιδιωτικές εισπράξεις
- Επέκταση ζήτησης σε δευτερεύοντες προορισμούς με εκτιμώμενη αύξηση εσόδων ξενοδοχείων που φτάνουν τα 2,1 δισ. ευρώ
- Επέκταση και αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος με ετήσια εκτιμώμενη άμεση επίδραση στο ΑΕΠ που αγγίζει τα 4,3 δισ. ευρώ